بایدها و نبایدهای فیزیوتراپی
شیوه زندگی اكثر ما آمیخته با الگوهای غلطی چون نداشتن رژیم غذایی سالم و تحرك روزانه است

در كنار این عوامل مشاغلی كه عمدتا با پشت میز نشینی برای ساعات طولانی همراه هستند به بروز مشكلات استخوانی و عضلانی در بسیاری از ما دامن زده‌اند؛ حتی این دردهای استخوانی و عضلانی در ناحیه كمر، گردن و شانه‌ها گاه به حدی می‌رسند كه تحمل آنها مشكل و مراجعه به پزشك متخصص گریزناپذیر می‌شود.

در چنین شرایطی ممكن است فیزیوتراپی كه در كاهش درد و التهاب ناشی از بیماری‌های سیستم عضلانی، اسكلتی و عصبی نقش موثری دارد، به شما توصیه شود. در واقع این رشته علم استفاده از روش‌های درمان فیزیكی برای كاهش درد، افزایش توانمندی و اصلاح ساختارفیزیكی افرادی است كه به نوعی درد و التهاب عضلانی اسكلتی مبتلا هستند.

دكتر فتانه اكبری، متخصص طب فیزیكی و توانبخشی در گفت‌وگو با «جام‌جم» می‌گوید: پیشینه به‌كارگیری روش‌های درمان فیزیكی در طب پزشكی ما به زمان بوعلی‌سینا و استفاده از ماهی‌هایی كه در آب الكتریسیته تولید می‌كردند، باز می‌گردد.


روشی برای كاهش درد و التهاب

فیزیوتراپی به تنهایی درمان محسوب نمی‌شود و در واقع به درمان كمك می‌كند، در واقع روش‌های درمان فیزیكی با ایجاد گرمای سطحی یا عمقی در بافت‌ها و با به‌كارگیری اصولی از فیزیولوژی بدن به كاهش درد و التهابات بافت‌های عضلانی و اسكلتی كمك می‌كند.

در واقع زمانی كه درد و التهاب را در بیمار كنترل كنیم، قادر خواهیم بود او را برای پذیرش درمان‌های لازم برای بازگشت به دوران پیش از بیماری‌اش آماده كنیم. فراموش نكنید كه كنترل درد قسمت مهم درمان بیماری‌هاست؛ چراكه درد به گرفتگی عضله منجر شده و مانع ‌ ورود ما به مراحل دیگر درمان می‌شود.


فیزیوتراپی به تنهایی كافی نیست

دكتر اكبری با تاكید بر این‌كه فیزیوتراپی با تقویت عضلات، برطرف كردن محدودیت‌های حركتی عضلات و هماهنگ كردن فعالیت عضلانی بدن به درمان بیماران كمك می‌كند، اضافه می‌كند: در كنار فیزیوتراپی، تمرین درمانی و ورزش درمانی به درمان بیماری‌های اسكلتی عضلانی كمك می‌كند.به گفته وی درمان فیزیوتراپی زمانبر است و ازجلسات سوم و چهارم به بعد كاهش درد قابل مشاهده است، حتی تا پیش از آن ممكن است بیمار با كمی افزایش درد روبه‌رو شود.

ورزش درمانی نیز باید طبق دستور پزشك و با دقت و حوصله در زمان‌های تعیین شده صورت بگیرد و در صورت ایجاد خستگی یا تحریك درد، كم یا قطع شود.


فیزیوتراپی برای شما توصیه نمی‌شود
فیزیوتراپی

 فیزیوتراپی هم باید بر اساس تشخیص پزشك تجویز شود،‌ بی‌شك در مواردی كه عامل ایجاد درد در بیمار ناشناخته باشد، فیزیوتراپی توصیه نمی‌شود. همچنین زمانی‌كه بیمار دچار التهاب حاد است؛ بخصوص در بیماران روماتیسمی كه در مرحله حاد بیماری‌شان هستند،انجام فیزیوتراپی نتیجه عكس داشته و به افزایش درد و التهاب مفاصل منجر می‌شود. فیزیوتراپی در بیمارانی كه دچار تنگی تونل كارپال (گرفتگی اعصاب مچ دست) هستند‌ نیز در موارد حاد بیماری توصیه نمی‌شود.

زنانی كه دچار التهابات لگنی و در مواردی نازایی هستند یا از عدم توانایی كنترل ادرار رنج می‌برند، می‌توانند از فیزیوتراپی به‌عنوان یك روش كمك درمانی بهره بگیرند. این روش ‌ در درمان اسكارها (جای زخم) در مرحله‌ای كه اسكار در حال شكل‌گیری است، موثر است. این روش بهترین تاثیر را در از بین بردن اسپاسم (گرفتگی )عضلانی دارد.


روش غلط به‌كارگیری فیزیوتراپی

دكتر اكبری می‌گوید: نتیجه گرفتن از فیزیوتراپی به تجویز صحیح و بموقع درمان‌های مربوط به آن باز می‌گردد؛ چراكه روش‌های صحیح به‌كارگیری درمان‌های فیزیكی هستند كه فیزیوتراپی را به‌عنوان شیوه‌ای موثر در تسكین درد و التهابات اسكلتی و عضلانی معرفی می‌كند؛ پس نتیجه نگرفتن از این شیوه كمك درمانی در بسیاری موارد به معنای روش غلط به‌كارگیری درمان‌های فیزیكی توسط فیزیوتراپیست است.

بنابراین اگر فیزیوتراپی بدرستی به‌كار گرفته شود، می‌تواند در كاهش درد و التهابات ناشی از مشكلات حركتی و آسیب‌های مختلف، دردهای آرنج، مشكلات مفصل شانه، درد و التهابات لگنی و گرفتگی عضلات قسمت‌های مختلف بدن موثر واقع شود.


بیشتر بدانید : آب درمانی به جای فیزیوتراپی امکان پذیر است؟

بیشتر بدانید : فیزیوتراپی چقدر در کاهش درد موثر است؟

بیشتر بدانید : از دستگاه‌های ورزشی، خودسرانه استفاده نکنيد


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir