ویتامین D بر علیه چند بیماری مهم
به گفته محققان 1 میلیارد نفر در جهان دارای سطوح ناكافی ویتامین D‌ در خون خود هستند و این كمبود در تمام اقوام و گروه‌های سنی یافت می‌شود.

فواید ویتامین D

نقش ویتامین D در پیشگیری از دیابت

محققان در دانشگاه هاروارد با بررسی بیش از 40 میلیون نمونه خون قبل از شروع بیماری دیابت و سپس بررسی دوباره افراد طی سال‌ها بعد دریافتند داشتن سطوح كافی ویتامین D‌ در بزرگسالان ممكن است خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا 50 درصد كاهش دهد. مطالعات قبلی نیز نشان داده‌ بودند كه كمبود ویتامین D‌ ممكن است خطر دیابت را افزایش دهد. تحقیقات دیگر ارتباط بین مقادیر بالای ویتامین D‌ و كاهش خطر ابتلا به ام اس را نیز بررسی كرده اند و نتایج نشان می دهند كه مقادیر ناكافی ویتامین D‌ در دوران بزرگسالی به طور كلی می‌تواند یك عامل خطر مهم برای بروز بیماری‌های خودایمن از جمله ام اس باشد.

به گفته محققان 1 میلیارد نفر در جهان دارای سطوح ناكافی ویتامین D‌ در خون خود هستند و این كمبود در تمام اقوام و گروه‌های سنی یافت می‌شود. قرار گرفتن مستقیم پوست در معرض آفتاب روش بسیار خوبی برای تامین ویتامین D‌ است، اما كرم‌های ضد آفتاب، پوشش، رنگ پوست و هوای ابری باعث كاهش تولید ویتامین D‌ می‌شوند كه در این میان برای پیشگیری از دیابت و برخی بیماری های دیگر از جمله سرطان استفاده روزانه از مكمل‌های ویتامین D‌  به افرادی كه دچار كمبود آن هستند توصیه می‌شود.

 
کمبود ویتامین D و خطر ابتلا به سرطان ها

ویتامین D و سرطان سینه

نتایج تحقیقات اخیر در آمریکا نشان می دهد کمبود ویتامین D می تواند خطر بروز سرطان سینه را تشدید کند. بر اساس بررسی های انجام شده در این مطالعه اپیومیولوژیک میزان بروز سرطان ارتباط معنی داری با کمبود ویتامین D در بیماران مبتلا دارد که این همراهی بیش ترین ارتباط را در زمینه بروز سرطان سینه نشان می دهد.

 
ویتامین D و سرطان پانکراس و پروستات

محققین آمریکایی به تازگی دریافته اند خطر ابتلا به سرطان پانکراس در افرادی که مکمل ویتامین D مصرف می کنند نصف افرادی است که از این مکمل ها استفاده نمی کنند. ادامه این تحقیقات نشان داد که ویتامین D همچنین نقش موثری در پیشگیری از سرطان پروستات ایفا می کند.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ