چطور با وجود ابتلا به ویروس HIV زندگی سالمی داشته باشم؟
کشف ویروس HIV در بدن باعث نگرانی زیادی می شود، اما راهکارهایی وجود دارد که با وجود این ویروس هم می توان زندگی سالمی داشت. در ادامه به برخی از مهم ترین راهکارها اشاره می کنیم.

راهکارهایی برای داشتن زندگی سالم با وجود ویروس اچ آی وی HIV

اگر مبتلا به ویروس HIV اچ آی وی باشید، بیش از هر چیزی باید سیستم ایمنی خودتان را قوی و سالم نگه دارید. اصلی‌ترین دلیلش هم این است که HIV، سلول‌های مهمی به‌نام لنفوسیت‌های* CD۴ یا سلول‌های T را در سیستم ایمنی از بین می‌برد.

 * لنفوسیت‌های CD۴ یا سلول‌هایT : لنفوسیتها گروهی از گلبولهای سفید خون میباشند که نقش مهمی را در اجرای پاسخ های ایمنی اختصاصی بدن بر ضد عوامل بیگانه به عهده دارند. این سلولها به ۲ گروه تقسیم میشوند که یکی از این دو گروه  لنفوسیت های T میباشند. لنفوست های T نیز به دو گروه CD4 و CD8 تقسیم می شود.  لنفوسیت های CD4 را عموما با عنوان سلولهای T کمک کننده می شناسند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ایدز چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه زمانی آزمایش ایدز لازم است؟


پس اگر به HIV مبتلا هستید، می‌توانید از ترفندهای زیر برای مراقبت کامل از خودتان کمک بگیرید:

مصرف داروها در زمان تعیین‌شده برای مثابله با ویروس HIV

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که رابطه‌ای بین مصرف داروهای HIV یا پیگیری روندهای درمانی دیگر طبق برنامه تجویزی و افزایش سطح سلول‌های T سالم وجود دارد. مطالعات دیگری هم نشان داده‌اند که پایبندی به برنامه ART یا درمان ضد رتروویروسی، در حفظ سلامت سلول‌های T موثر است. در ضمن، مصرف نکردن داروها یا مصرف آن‌ها به‌صورت نامنظم و خارج از برنامه زمانی، احتمال بستری شدن افراد مبتلا به ویروس HIV را افزایش می‌دهد، روند پیشروی HIV به ایدز را بیشتر می‌کند و حتی می‌تواند به مرگ فرد بیمار منجر شود.

* درمان ضد رتروویروسی Antiretroviral: درمان ضد رتروویروس یا رتروویروسی نوع اصلی درمان HIV یا ایدز می‌باشد كه البته شفابخش نیست اما از بیمار شدن فرد برای سالها جلوگیری می‌كند. درمان شامل داروهایی است كه بایستی روزانه و تا آخر عمرمصرف شود. این داروها سرعت تكثیر و تولید ویروس HIV در بدن را آهسته می کنند.

چطور با وجود ابتلا به ویروس HIV زندگی سالمی داشته باشم؟

مراقبت از دندان‌ها در زمان وجود ویروس HIV

مشکلات دندان و لثه در میان افراد مبتلا به HIV رایج هستند. وقتی که سیستم ایمنی بدن به‌واسطه ویروس HIV ضعیف می‌شود، شانس به‌وجود آمدن مشکلاتی مانند زگیل‌های دهانی، تبخال‌ها و زخم‌های مختلف نیز در ناحیه دهان بیشتر می‌گردد. بسیاری از افراد مبتلا به HIV و ایدز نیز خشکی دهان را تجربه می‌کنند که می‌تواند خطر پوسیدگی دندان‌ها را افزایش بدهد و جویدن و بلعیدن غذاها را به‌صورت طبیعی به کار سختی تبدیل کند. مسواک زدن به‌طور منظم و استفاده مداوم از نخ‌دندان در کنار مراجعه منظم به دندان‌پزشک، می‌تواند از ابتلا به چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نکته هایی برای سلامتی دندانها


کاهش سطح استرس در زمان ابتلا به ویروس HIV

کاهش استرس، یکی از بخش‌های اساسی و ضروری در رژیم درمانی این بیماران است، چون استرس مزمن در زندگی افراد مبتلا به ویروس HIV می‌تواند سلامت عمومی و تندرستی آنان را به خطر بیندازد. محققان دانشگاه کالیفرنیا در مطالعات‌شان به این نتیجه رسیده‌اند که رابطه‌ای بین استرس و تضیعف عملکرد سیستم ایمنی وجود دارد. همچنین استرس می‌تواند در اشتها، الگوهای خواب و جنبه‌های دیگر زندگی این بیماران نیز اختلال به ‌وجود بیاورد. ورزش کردن، مشاوره، یوگا و مدیتیشن، فقط چند نوع از شیوه‌های مدیریت استرس به‌شمار می‌روند. بنابراین، برای کسب بهترین نتیجه حتما با پزشک خودتان در این زمینه مشورت کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 8 راه مقابله با استرس

اگر می خواهید بیشتر بدانید : یوگا چیست؟ژیمناستیک ،هیپنوتیزم یا مدیتیشن؟


نظارت بر پوست فرد مبتلا به ویروس HIV

عفونت یا بیماری پوستی شدیدی که از بین نرود یا نسبت به درمان واکنش مثبتی نشان ندهد، بعضا ‌می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر باشد. محققان می‌گویند که مشکلات پوستی عمدتا از اولین نشانه‌های ابتلا به HIV هستند. همچنین ضعیف شدن سیستم ایمنی به‌واسطه HIV، معمولا مشکلات پوستی دائمی مانند بثورات پوستی (جوش های پوستی که سراسر بدن را در بر می گیرند) یا راش‌های پوستی (جوش ها یا دانه های موقت پوستی) را ایجاد می‌کند. بنابراین، همه افراد مبتلا به HIV باید تغییرات پوستی خودشان را کاملا با دقت تحت نظر بگیرند و هر نوع مشکلی را سریعا به اطلاع پزشک برسانند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اولین علایم ایدز در دهان را بشناسید


مراجعه منظم زنان به متخصص در زمان ابتلا به ویروس HIV

HIV خطر مبتلا شدن زنان به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. بنابراین، زنان مبتلا به HIV باید این مساله را کاملا جدی بگیرند و برای پاپ‌اسمیر به‌طور منظم نزد متخصص زنان بروند. مراجع معتبر به زنان مبتلا به HIV توصیه می‌کنند که در اولین سال پس از تشخیص ویروس اچ آی وی 2 بار در سال، و در ادامه نیز یک بار در هر سال برای انجام پاپ‌اسمیر نزد متخصص زنان بروند. از آن‌جایی که شانس مبتلا شدن زنان HIV مثبت به بیماری‌های التهابی لگن یا اشکال تهاجمی بیماری‌های خاص بیشتر است، آنان باید هر گونه علائمی را به پزشک اطلاع بدهند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نکاتی راجع به تست پاپ اسمیر در زنان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تست پاپ اسمیر




گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatism.com