نکاتی راجع به تست پاپ اسمیر که خانم ها باید بدانند!
تست پاپ اسمیر تست سیتولوژیك بسیار ساده ای است كه در آن نمونه هایی كه ازدهانه رحم گرفته می شود و...

پاپ اسمیر بهترین راه حل غربالگری سرطان دهانه رحم

یک گزارش جدید نشان می دهد که تست تشخیص HPV نمی تواند جایگزین تست پاپ اسمیر در زنان بالای 30 سال باشد .

 طبق نتایج دو بررسی انجام شده در ایالات متحده مرگ ناشی از سرطان دهانه رحم با توجه به غربالگری های منظم متوقف شده است ، اما هنوز هم حدود 12 هزار زن مبتلا به این نوع سرطان وجود دارد که در سال حدود 4 هزار نفر از آنها می میرند . در این آزمایشات این دو نوع تست ( HPV و پاپ اسمیر ) بر روی حدود 142 هزار زن انجام گرفته است . طبق این مطالعات ، غربالگری زنان باید در سن 21 سالگی آغاز شده ، در صورتیکه به صورت منظم ادامه یابد در 65 سالگی متوقف شود.

بیشتر بدانید : تست های تشخیص سرطان دهانه رحم، با توجه به سن و شرایط شما

بیشتر بدانید : ویروس hpv چیست؟ + راههای انتقال ویروس hpv

بیشتر بدانید : تست پاپ اسمیر

گفتنی است تست پاپ اسمیر تست سیتولوژیك بسیار ساده  ای است كه در آن نمونه هایی كه ازدهانه رحم گرفته می شود در آزمایشگاه مورد بررسی میكروسكوپی قرار می گیرد تا سلولهای دهانه رحم و تغییرات منجر به بدخیمی در آنها شناسایی شوند.

ویروس hpv یك ویروس خیلی شایع است كه بسیاری ازمردان و زنان در زمانی از دوران حیات خود بدان مبتلا می شوند.

تقریباً 100 نوع HPV وجود دارد، برخی از انواع HPV فقط ناحیه دستگاه تناسلی را آلوده می كند و سبب زگیل می شوند.انواع دیگری از HPVپس از مدت طولانی می توانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند.همچنین HPV های دستگاه تناسلی در سایر نواحی بدن ایجاد بیماری نمی كنند.

عفونت HPV  خیلی رایج است یكی از مكانهایی كه اغلب بیشتر آلوده به HPV می شود مجرای تناسلی است.راه انتقال این عفونت غالباً آمیزش جنسی است. اگر عفونت در ناحیه تناسلی و گردن رحم توسط انواع كم خطر  HPV ایجاد شود ضایعه معمولا زگیل تناسلی خوانده می شود و تغییراتی كه در محل ضایعه ایجاد می شود خوش خیم و بی ضرر است.

برخی از انواع پرخطر HPV دهانه رحم را آلوده كرده سبب تغییرات پیش سرطانی می شود، كه این امر بسته به نوع HPV و طول مدت عفونت دارد. اگر انواع پر خطر HPV عفونی روی دهانه رحم برای سالها شناخته و درمان نشوند برخی از آنهامی تواند باعث سرطان دهانه رحم شود. هر سال درآمریكا بالای 4000 زن از سرطان دهانه رحم می میرند.

مطالعات جدید نشان میدهد که تست تشخیص HPV نمی تواند جایگزین تست پاپ اسمیر در زنان بالای 30 سال باشد . و برای این زنان تست پاپ اسمیر باید در دوره زمانی متناوب تکرار شود.

بیشتر بدانید : سرطان دهانه رحم، خطرناک و قابل پیشگیری، لطفا بخوانید

بیشتر بدانید : تشخیص زودرس یک سرطان زنانه

بیشتر بدانید : شایع ترین بیماریهای جنسی و علائم آنها، از HPV تا کلامیدیا

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com