سندرم شانه یخ زده علایم و درمان
 درد و سفتی در شانه که به آرامی اتفاق می افتد تا زمانی که شانه شما بی حرکت و در صطلاح یخ زده شود

سندرم شانه یخ زده چیست؟

درد و سفتی در شانه که به آرامی اتفاق می افتد تا زمانی که شانه شما بی حرکت و در صطلاح یخ زده شود. پزشک شما ممکن است با اسم کپسولیت چسبنده adhesive capsulitis از آن یاد کند. گرچه درمان کامل این بیماری ممکن است چند سال طول بکشید ولی می توانید با اقداماتی مدت زمان درمان آن را کوتاه کنید به خصوص اگر همراه با فیزیوتراپی باشد.


دلایل بوجود آمدن شانه یخ زده

درمان گر فیزیکی،فیزیوتراپی

پزشکان دقیقا نمی دانند علت ایجاد شانه یخ زده چیست گرچه برخی عوامل احتمال آن را بیشتر می کنند. به عنوان مثال آسیب یا جراحی شانه و یا دیابت می تواند علایم را بدتر و طولانی تر کن. مشکلات تیروئید، بیماری پارکینسون، بیماری قلبی و برخی داروهای ویروسی هم احتمال ابتلا به شانه یخ زده را بیشتر می کنند.


چه اتفاقی می افتد که حرکت شانه سخت می شود

التهاب مفصل شانه

بافتی همبند قوی به نام کپسول شانه که اطراف مفصل گرد انتهای استخوان بازو را احاته کرده است ، آن را در حفره مفصلی نگه داشته. بازوی یخ زده باعث می شود این بافت در برخی قسمتها ضخیم و چسبنده و ملتهب شود و مایع سینویال synovial که به طور معمول بین مفاصل جریان دارد و از ساییدگی مفاصل پیشگیری می کند را محدود می نماید در نتیجه باعث ایجاد درد و سفتی می شود.
شانه یخ زده از شروع تا بهبودی 3 مرحله دارد.


مرحله 1 شانه یخ زده

در طول یک دوره 2 تا 9 ماهه التهاب کپسول شانه بیشتر می شود در نتیجه باعث ایجاد درد و سفتی شده و حرکات شما را محدود می کند. علایم آن در شب اغلب بیشتر می شود.


مرحله 2 شانه یخ زده

کمک به پوشیدن لباس پیرزن

در این مرحله حرکت شانه شما سخت تر می شود و معمولا بین 4 ماه تا یک سال طول می کشد. درد در این مرحله اغلب کمتر می شود ولی محدوده حرکات شما کمتر شده و کارهای اساسی مانند خوردن، لباس پوشیدن و حمام رفتن برایتان سخت خواهد شد.


مرحله 3 شانه یخ زده

تنیس،ورزش،پیرزن

در این مرحله درد شانه شما کمتر می شود و حتی برخی حرکات را بهتر می توانید انجام دهید. این دوره 6 ماه تا 2 سال طول می کشد. و حتی ممکن است به توانایی های حرکتی سابق خود بازگردید.


چه افرادی به شانه یخ زده مبتلا می شوند

درد شانه

این بیماری در 50 یا 60 سالگی رایج است و در افراد زیر 40 سال کمتر پیش می آید. زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند و اگر یک سمت بدن شما مبتلا به شانه یخ زده شود به احتمال زیاد شانه دیگرتان هم به آن مبتلا خواهد شد.


معاینه بدنی برای تشخیص شانه یخ زده

معاینه شانه

پزشک شما از علایم، جراحات و سابقه بیماری های شما مطلع می شود. سپس شانه شما را بررسی می  کند و تا جایی که احساس درد و سفتی کنید شانه شما را حرکت می دهد تا دامنه حرکت منفعل شما را تشخیص دهد. سپس از خودتان می خواهد این کار را انجام دهید تا دامه حرکت فعال شما را مشخص کند. اگر مبتلا به شانه یخ زده باشید دامنه حرکاتتان کمتر از حد نرمال خواهد بود.


درمان کاهش درد شانه یخ زده

تزریف مسکن

پزشکتان برای کاهش درد تزریقی به شانه انجام می دهد. در اغلب موارد این کار باعث می شود که دامنه حرکاتتان افزایش پیدا کند ولی تاثیری بر درمان بیماری ندارد. پزشک به طور معمول از تصویر برداری اشعه ایکس، سونوگرافی و ام آر آی برای تشخیص بیماری استفاده می کند.


ورزش های مناسب برای درمان شانه یخ زده

ورزش کششی

هنگامی که درد شما کاهش پیدا کند پزشکتان تمریناتی برای بازو به شما پیشنهاد می دهد. یک درمان گر فیزیکی می تواند در انجام این تمرینات به شما کمک کند. در ابتدا باید حرکات را به آرامی انجام دهید چون فشار باعث افزایش درد شما خواهد شد و تا چند ماه باید با احتیاط تمرینات خود را انجام دهید بعد از این که بهتر شدید می توانید تمرینات قدرتی را به ورزشتان اضافه کنید.


داروهای مناسب برای شانه یخ زده

قرص مسکن

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن ممکناست درد و تورم را کاهش دهد. داروهای قوی تر و استروئید ها گاهی مستقیما به مفصل تزریق می شوند و تا مدتی می توانند درد شما را کاهش دهند.


روش هیدرولیاتیک برای درمان شانه یخ زده

هیدرودیالیک مفصل شانه

پزشک شما ممکن است در صورت پاسخ ندادن درمان فیزیکی و دارویی از روش هیدرودیالیک Hydrodilatation استفاده کند.او از تصاویری که از درون بدن شما گرفته برای تزریق مایعی به مفصل شانه راهنمایی می گیرد. هدف کشیدن کپسول مفصل و بهبود دامنه حرکات شماست.


جراحی شانه

جراحی شانه

معمولا در مرحله ای که هیچ درمانی برای شانه یخ زده اثر گذار نباشد از عمل جراحی استفاده می شود. دو روش برای جراحی شانه وجود دارد که گاهی همزمان با هم انجام می شود.در روش اول تحت بیهوشی کامل جراح مفصل را حرکت می دهد تا به اندازه کافی کش آید یا بافت کپسول پاره شود و در روش دوم یا آتروسکوپی arthroscopy بافت آسیب دیده به طور مستقیم برداشته می شود.


مدت زمان درمان و بهبود شانه یخ زده

پیرزن خوشحال،لبخند،کتابخانه

شانه یخ زده معمولا در اغلب افراد اگر درمان های فیزیوتراپی را انجام دهند در عرض یک سال بهتر می شود. در این دوره از داروهای مسکن و استروئیدی برای کاهش درد استفاده می شود.

بیشتر بدانید : ورزش وتوانبخشی در مفصل شانه

بیشتر بدانید : چگونه توانمندی و انعطاف‌پذیری مفصل شانه را افزایش دهیم؟

بیشتر بدانید : درد شانه و کتف، علائم، دلایل، تشخیص و درمان


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ