دلایل سرفه و سرفه های خطرناک را تشخیص دهید
رفه واکنش طبیعی بدن برای خارج کردن موادی است که قاعدتا نباید در مجرای تنفسی وجود داشته باشند ؛ سرفه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:سرفه‌هایی که با خلط همراه هستند ودیگری سرفه‌های خشک که با خلط همراه نیستند

علت سرفه چسیت و تشخیص سرفه خطرناک

سرفه نشانه‌ای از بیماری است که در مواردی خبر از یک بیماری زمینه‌ای خطرناک را می‌دهد که نباید نسبت به آن بی تفاوت بوده و توصیه می‌شودافراد در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنند.


سرفه‌های خشک وخلطی

دکترعباس تحصیلی متخصص داخلی در این خصوص گفت: سرفه واکنش طبیعی بدن برای خارج کردن موادی است که قاعدتا نباید در مجرای تنفسی وجود داشته باشند ؛ سرفه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:سرفه‌هایی که با خلط همراه هستند ودیگری سرفه‌های خشک که با خلط همراه نیستند.سرفه‌هایی که با خلط همراه نیستند وبه علت تحریک مخاط برونش ایجاد می‌شوند،اغلب به علت استعمال سیگار حادث می‌شوند.افراد سیگاری معمولا سرفه‌هایی دارند که بصورت تک تک ایجاد می‌شود ودر کسانیکه دچار التهاب مزمن برونش هستند،سرفه‌ها متناوب واصطلاحا قطاری است.


تغییر در نوع سرفه را جدی بگیرید

وی افزود: سرفه‌ای که بر اثر برونشیت نباشد همراه خلط نبوده وسرفه تحریکی نامیده می‌شود که به دلیل وجود هر نوع ماده تحریک زا بوجود می‌آید.بطور مثال بر اثربوییدن گازها،بوهای مختلف واستنشاق گلها و یا هر ماده آلرژی زا حادث شده بصورتیکه با ورود به دستگاه تنفسی موجب ایجاد ورم والتهاب کرده وسرفه به فرد دست می‌دهد. اهمیت این مساله زمانی است که تغییری در نوع سرفه رخ بدهد یعنی فردیکه سیگاری است وگهگاهی سرفه می‌‌کند، دچار سرفه‌های متناوب وشدید شده وبه این سرفه اهمیت ندهد،درحالیکه سرفه ممکن است به علت استعمال سیگار نباشد وفرد به سرطان ریه مبتلا باشد.به همین جهت هر نوع تغییر در نحوه سرفه باید مورد توجه قرار بگیرد.


سرفه‌های مزمن

این استاد دانشگاه انتظامی در خصوص سایر عوامل ایجاد کننده سرفه گفت:سرفه های تحریکی گاه به دلیل مصرف برخی از داروها بوجود می‌آید واین مساله طبیعی است ونیاز به تغییر دارو برای مریض وجود دارد.

نوع دیگری از سرفه‌ها هستند که به دلیل وجود جسم خارجی در دستگاه تنفسی حادث می‌شوند که معمولا در کودکان بسیار شایع است ویا نشان دهنده وجود توموری خوش خیم در برونش است که باعث تحریک وایجاد سرفه می‌شود.

درمواردی وجود عفونت ویروسی موجب سرفه می‌شود که با خلط همراه است وسردسته این عفونتها بیماری سل است که در قدیم بیشتر و در حال حاضر کمتر است.سل به علت وجود ترشحاتی که وارد برونش شده با سرفه همراه است. برونشیت مزمن که یکی از بیماریهای مزمن ریه است ایجاد سرفه می‌کند وزمانی سرفه ای مزمن نامیده می‌شود که در سال بیش از دوماه وبیش از دوسال در بیمار دیده شود.


وقتی علت سرفه بیماری سینوزیت است

DrExamCough.jpg

دکتر تحصیلی افزود:در مواردی بیمار با علامت سرفه نزد متخصص ریه می‌رود وبه او می‌گویند مشکلی وجود ندارد در این حالت اگر علل دیگری نظیر مصرف داروهای خاص دیگری که ایجاد سرفه می‌کنند وجود نداشته باشد،ممکن است این سرفه‌های مزمن طولانی به علت ریزش ترشحات از سینوسها ومجاری تنفسی فوقانی به پشت حلق ایجاد شده باشد زیرا این ترشحات پشت حلقی حنجره فرد را تحریک می‌کنند و بیمار مرتبا سرفه می‌کند.بنابراین خاستگاه سرفه در همه موارد از ناحیه ریه نیست ودر مواردی اشکال از قسمت فوقانی است.


نشانه‌های خطر

وی در پاسخ به این پرسش که سرفه‌های خطرناک ونشأت گرفته از بیماریهای جدی چه نشانه‌هایی دارند اظهار داشت: زمانیکه سرفه در فردیکه سیگاری است تثبیت شده باشد باید جدی تلقی شود ونیاز به معاینات جدی تری دارد. حال اگر این سرفه با خروج رگه‌های خون همراه شود بسیار جدی تر بوده واهمیت دارد.خروج خون از ریه به همراه سرفه هرچند ممکن است بر اثر یک سرفه شدید حادث شود و جدی نباشد لیکن یکی از علائم سرطان ریه است ودر صورت تکرار مداوم حتما نیاز به بررسی دارد.بر این اساس اگر سرفه با تمهیدات اولیه نظیر ترک سیگار،اطمینان از عدم وجود ترشحات پشت حلقی ورفع عفونت برطرف نشد قطعا نیاز به بررسی دارد که اولین اقدام آن گرفتن عکس از ریه است ونکته قابل توجه این است که در مواردی نیاز به انجام سی تی اسکن هم وجود دارد.


سرفه همیشه نیاز به درمان ندارد

این کارشناس پزشکی قانونی عنوان کرد: سرفه در تمام موارد نباید درمان شود زیرا نشانه ای از بیماری است و زمانیکه بیمار ناتوان باشد ونتواند سرفه کند انباشته شدن ترشحات ریه به ضرر اوست. سرفه یک بیماری نیست بلکه نشانه بیماری است وعلت وقوع آن را باید درمان کرد.اگر علت عفونی است تجویز آنتی بیوتیکهای موثر ضرورت دارد. گاهی خود سرفه به علت غلیظ بودن خلط طولانی می‌شود ودر این حالت بهترین درمان برای رقیق شدن خلط و بیرون آمدن آن مصرف آب بصورت بخور است.پرهیز از قرار گیری در محیط های خشک بهترین درمان است.معمولا مصرف شربتهای سرفه به لحاظ علمی خیلی پذیرفته شده نیست زیرا سرفه ممکن است به دلیل وجود یک بیماری ریوی نظیر آسم ایجاد شده باشد ودر واقع باید اصل عامل موجد سرفه درمان شود.سرفه به عنوان یک واکنش طبیعی برای تخلیه ترشحات از ریه ضرورت دارد وما نباید همیشه سرفه را مهار کنیم مگر اینکه بیماری غیرقابل درمان نظیر سرطان وجود داشته باشد وسرفه به حدی بیمار را آزار بدهد که مجبور به مهار آن باشیم.


درمانهای سنتی در مواردی کمک کننده هستند

این متخصص داخلی در انتها افزود: درمانهای سنتی برای سرفه را نمی‌توان بی نتیجه دانست و علم حاصل تجربه است وبنابراین این درمانها جایگاهی برای خود در طب سنتی داشته اند. لیکن اغلب آب جوشانده موجود در جوشانده‌های گیاهی برای درمان سرفه بیشتر از مواد بکار رفته شان موثر هستند البته نباید منکر کارایی برخی از داروهای گیاهی شد. بطور مثال آویشن به عنوان ضد سرفه مصرف می‌شود ودر مواردی موثر است ویا مصرف شلغم پخته برای کوتاه شدن دوره برونشیتهای حاد کارایی دارد ونه تنها زیان بار نبوده وعوارضی ندارد بلکه مصرف این گیاهان بسیار بهتر از داروهای شیمیایی دیگری است که عوارض بسیاری به همراه دارند.


بیشتر بدانید : سرفه های مداوم در این صورت علامت بیماری سل هستند

بیشتر بدانید : فرزندم سرفه می‌کند، چه کار کنم؟

بیشتر بدانید : معرفی چند دمنوش گیاهی برای تسکین سرفه



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir