پرکاری پاراتیروئید چیست؟
پاراتیروئید غده ای است که پشت غده تیروئید قرار گرفته و هورمون پاراتیروئید ترشح می کند، در این مطلب به علائم پرکاری غده پاراتیرویئد اشاره می شود

غده پاراتیروئید و پرکاری پاراتیروئید

در جلوی گردن و پشت غده تیروئید چهار غده کوچک پاراتیروئید قرار گرفته‌اند. هورمونی که این غدد می‌سازند هورمون پاراتیروئید نام دارد این هورمون سطح کلسیم و فسفر را در خون و استخوان ها تنظیم می‌کند. هورمون پاراتیروئید همچنین در جذب کلسیم غذا و کاهش میزان از دست دادن کلسیم در ادرار به بدن کمک می‌کند.

وقتی غده پاراتیروئید دچار اختلال می شود مقدار زیادی هورمون پاراتیروئید می سازد  که سبب افزایش کلسیم در خون و عملکرد نامناسب در بدن می شود. این بیماری در زنان و افراد مسن شایع تر است. در این افراد آزمایش خون افزایش سطح کلسیم را نشان می‌دهد که همراه با علایم احساس افسردگی یا خستگی بیش از حد معمول است. ترشح کلسیم بیشتر در خون به کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، یبوست یا دل درد منجر می‌شود. افزایش کلسیم در کلیه‌ها ممکن است باعث تشنگی یا افزایش نیاز به دفع ادرار شود که در نهایت به تضعیف استخوان ها و شکستگی آن ها منجر می‌شود.

درمان پرکاری پاراتیروئید، جراحی توسط جراح تیروئید است تا از رشد غده در گردن جلوگیری کند در صورتی که علایم بیماری کم باشد نیاز به جراحی نیست و باید هر شش ماه یک بار آزمایش داد و داروهایی که سطح کلسیم خون را پایین می‌آورند استفاده شود.


بیشتر بدانید : برای پیشگیری از تیروئید, نمک یددار در نمکدان شیشه ای ممنوع!

بیشتر بدانید : کودکتان به بیماری تیروئید مبتلاست؟

بیشتر بدانید : علائم سرطان تیروئید که باید بسیار مراقب باشید

بیشتر بدانید : چه کسانی به سنگ کلیه مبتلا می شوند؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com