مهمترین علل تاری دید، از فشار خون تا میگرن
 تاری دید به هر دلیلی ممکن است رخ دهد، از یک مشکل ساده گوارشی تا مشکلا جدی مغز و اعصاب که باید سریعا درمان شوند، در ادامه به مهم ترین علل تاری دید اشاره می شود

تاری دید و علت های آن

تاری دید یکی از شایع‌ترین علائم مرتبط با چشم است. دلایل مختلفی می توانند به تاری دید منجر شوند که بیشتر آنها موقتی و به راحتی قابل درمان هستند.

 افزایش سن می تواند با افت قدرت بینایی انسان همراه باشد که درمان آن معمولا شامل استفاده از عینک یا بروزرسانی نمره عینک فعلی می شود. در صورت عدم رسیدگی، همانند دیگر دلایل تاری دید مانند بیماری آب سیاه و انحطاط ماکولا، این شرایط می تواند پیشرفت کرده و به از دست دادن غیر قابل بازگشت قدرت بینایی منجر شود. بدون در نظر گرفتن دلیل تاری دید، معاینات منظم چشم اقدام خوبی است که باید مد نظر قرار بگیرد. در ادامه با برخی دلایل شایع تاری دید بیشتر آشنا می شویم.


بیماری آب سیاه

خطر ابتلا به بیماری آب سیاه با افزایش سن بیشتر می شود و آنچه این بیماری را خطرناک‌تر می کند این است که تاری دید و علائم دیگر معمولا زمانی ظاهر می شوند که بیماری بسیار پیشرفت کرده است. بیماری آب سیاه معمولا در افرادی که بیش از 50 سال سن دارند، رخ می دهد و بر همین اساس، معاینات چشم منظم پس از این سن توصیه شده است. درمانی ریشه‌کن کننده برای آب سیاه وجود ندارد و گزینه های درمان موجود مانند تجویز دارو و استفاده از لیزر بر کند کردن پیشرفت بیماری متمرکز هستند


انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن

احتمال ابتلا به این بیماری نیز با افزایش سن بیشتر می شود و معمولا در افرادی که بیش از 60 سال سن دارند، رخ می دهد. انحطاط ماکولا ابتدا روی دید مرکزی تاثیر می گذارد، در شرایطی که بیماری آب سیاه معمولا با تغییرات در دید محیطی (جانبی) آغاز می شود. انحطاط ماکولا اساسا موجب تحریف دید می شود. به عنوان مثال، خطوط صاف، خمیده و مواج به نظر می رسند.

همانند بیماری آب سیاه، انحطاط ماکولا درمان ریشه‌کن کننده ندارد و گزینه های درمان موجود تنها بر کند کردن پیشرفت بیماری متمرکز هستند. با دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش و همچنین پرهیز از سیگار و استفاده از عینک آفتابی برای پرهیز از آسیب نور فرابنفش خورشید می توانید خطر ابتلا به انحطاط ماکولا را کاهش دهید.


نمایشگرها و گوشی های هوشمند

امروزه، رایانه ها، گوشی های هوشمند، و تبلت ها به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند و قرار گرفتن مداوم در معرض نمایشگرها یکی از دلایل شایع خشکی چشم است که دلیلی شایع برای تاری دید است. خیره شدن به نمایشگرها می تواند موجب کاهش دفعات پلک زدن شود که می تواند به خشکی چشم منجر شود.

پس از سپری کردن 20 دقیقه در برابر یک نمایشگر بهتر است یک وقت استراحت کوتاه برای خود در نظر گرفته و به چشم ها فرصت پلک زدن بدهید. قطره های چشم مانند اشک های مصنوعی نیز می توانند به پیشگیری از خشکی چشم کمک کنند. از دیگر دلایل خشکی چشم ها می توان به هورمون ها به ویژه در زنان، برخی داروها، بیماری هایی مانند دیابت، باد و عوامل محیطی دیگر اشاره کرد.


آلرژی ها

آبریزش و خارش چشم ها از علائم کلاسیک آلرژی ها هستند اما آنها می توانند موجب تاری دید نیز شوند. به واسطه تحریک، افراد اغلب اوقات چشم های خود را می مالند و این اقدام می تواند بر شرایط دید آنها تاثیرگذار باشد. آلرژی های فصلی از جمله گرده گیاهان و قارچ ها شایع‌ترین دلایل بروز علائم چشمی مانند تاری دید هستند اما عوامل آلرژی‌زا داخلی مانند پوست و موی حیوانات نیز می توانند موجب بروز آنها شوند. خوشبختانه، آلرژی های چشم موقتی هستند و با داروهای آنتی هیستامین بدون نسخه و قطره های چشم می توان آنها را تسکین داد.


لنزهای تماسی

اگر بر اساس دستورالعمل های پزشک خود از لنزهای تماسی استفاده کنید نباید با مشکل خاصی مواجه شوید. اما استفاده نادرست می تواند به بروز مشکلاتی مانند تاری دید یا حتی زخم های قرنیه منجر شود. پیش از قرار دادن آنها در چشم، لنزهای خود را به خوبی تمیز و ضد عفونی کنید و با فرا رسیدن تاریخ انقضا، آنها را دور بیندازید.

همچنین، از خوابیدن زمانی که لنزها در چشم قرار دارند پرهیز کنید و قاب نگهداری آنها را حداقل هر سه ماه یک بار تعویض کنید. همواره یک عینک به عنوان پشتیبان در اختیار داشته باشید تا در صورت لزوم استفاده از لنزها را متوقف کنید.


رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی می تواند به واسطه عدم کنترل و مدیریت بیماری دیابت شکل گرفته و به تاری دید منجر شود. رتینوپاتی دیابتی به واسطه سطوح بالای قند خون در بلند مدت شکل می گیرد که تخریب رگ های خونی در شبیکه چشم را به همراه دارد.

رتینوپاتی دیابتی در مراحل اولیه معمولا با علامت و نشانه خاصی همراه نیست، از این رو، مراجعه منظم - حداقل یک بار در سال - به چشم پزشک به افراد مبتلا به دیابت توصیه شده است. درمانی ریشه‌کن کننده برای رتینوپاتی دیابتی وجود ندارد و گزینه های درمان موجود بر کنترل آن متمرکز هستند. بهترین اقدام زیر کنترل نگه داشتن دیابت است که البته همواره از ابتلا به رتینوپاتی دیابتی پیشگیری نمی کند.

در حقیقت، دیابت خود را هرچه بهتر مدیریت و کنترل کنید به تاخیر در ابتلا به رتینوپاتی دیابتی و کاهش خطر ابتلا به آن کمک خواهید کرد. همچنین، دیابت می تواند موجب ابتلا به بیماری آب سیاه و انحطاط ماکولا شود.


تبخال

اگرچه عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس بیشتر با تبخال های تناسلی و تبخال های اطراف دهان مرتبط است، این شرایط می تواند بر چشم ها نیز تاثیرگذار بوده و موجب تاری دید همراه با درد، قرمزی، ضایعات اطراف چشم و حساسیت به نور شود. همانند تبخال در دیگر نقاط بدن، تبخال های چشمی برای مدتی پنهان باقی مانده و سپس به واسطه عواملی مانند استرس و ضعف سیستم ایمنی فعال می شوند. تبخال های چشم به واسطه ویروس HSV-1 شکل گرفته و ویروس HSV-2 موجب تبخال های تناسلی می شود. تبخال ها را می توان با کمک پمادهای ضد ویروس یا گاهی اوقات استروئیدها کنترل کرد.

بیشتر بدانید : علت تبخال زدن چیست؟ + جلوگیری از تبخال

بیشتر بدانید : علایم تبخال تناسلی در زنان که نباید نادیده بگیرید


چشم صورتی (ورم ملتحمه)

چشم صورتی یا ورم ملتحمه یک عفونت چشم است. ورم ملتحمه می تواند به واسطه ویروس، باکتری یا آلرژی ها شکل بگیرد اما ویروس ها شایع‌ترین دلیل محسوب می شوند. از آنجایی که ملتهب شدن چشم به قرمز یا صورتی رنگ شدن آن منجر می شود، به این شرایط چشم صورتی گفته می شود. آبریزش چشم، قرمزی، خروج ترشحات، و تاری دید از علائم چشم صورتی هستند.

بیشتر موارد چشم صورتی به خودی خود طی یک تا دو هفته بهبود می یابند اما طی این مدت جلوگیری از گسترش عفونت اهمیت دارد. شستشوی منظم دست ها، پرهیز از لمس چشم ها، و به اشتراک نگذاشتن حوله یا لوازم آرایش از جمله اقداماتی هستند که می توانید برای پرهیز از گسترش ورم ملتحمه مد نظر قرار دهید.  


آب مروارید
تاری دید

اگر به اندازه کافی عمر کنیم تقریبا همه ما به بیماری آب مروارید مبتلا می شویم. با گذشت زمان، عدسی چشم ها کدر شده و این شرایط دیدن را دشوارتر می سازد. تاری دید ممکن است یک علامت باشد. برخلاف آب سیاه و انحطاط ماکولا، آب مروارید قابل درمان است و با یک عمل جراحی کوتاه برای قرار دادن عدسی مصنوعی جدید این کار صورت می گیرد. در حقیقت، عمل آب مروارید نه تنها به درمان این بیماری کمک می کند بلکه اغلب عیوب انکساری را نیز اصلاح می کند.


قند خون بالا

قند خون بالا یکی دیگر از عوارض احتمالی دیابت است و می تواند به تاری دید منجر شود. قند خون بالا موجب تجمع آب اضافه در عدسی می شود که تورم عدسی را در پی دارد. با کاهش قند خون، ممکن است شش هفته زمان نیاز باشد تا تورم عدسی به طور کامل از بین برود. همچنین، افراد مبتلا به دیابت ممکن است تاری دید را در صورت تغییر داروی مصرفی خود تجربه کنند. شما می توانید دیابت را با دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب، انجام ورزش و مصرف داروهای تجویزی زیر کنترل نگه دارید.

بیشتر بدانید : سه خوراکی موثر در کاهش قندخون

فشار خون بالا

همانند قند خون بالا، فشار خون بالا نیز می تواند به تاری دید منجر شود. فشار خون بالا می تواند بر وضعیت انکساری عدسی ها تاثیرگذار باشد. فشار خون بالا در بلند مدت به رگ های خونی کوچک در چشم ها آسیب می رساند، که محدود شدن جریان خون به چشم و آسیب دیدگی شبکیه را به همراه دارد. این تنها یکی از نتایج احتمالی پرفشاری خون مزمن است. از موارد دیگر می توان به حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، مشکلات عملکرد جنسی، آنژین و بیماری سرخرگ محیطی اشاره کرد.

بیشتر بدانید : فشار خون بالا و فشار خون بدخیم را بشناسید


عیوب انکساری

به گفته موسسه ملی چشم آمریکا، چهار نوع اصلی از عیوب انکساری وجود دارند که همگی می توانند موجب تاری شوند. این موارد شامل نزدیک بینی (اشیا در فواصل دور تار دیده می شوند)، دوربینی (اشیا در فواصل نزدیک تار دیده می شوند)، آستیگماتیسم (تصاویر تار و مبهم به نظر می رسند) و پیرچشمی که با افزایش سن رخ می دهد، می شوند. خوشبختانه این شرایط معمولا به راحتی و با استفاده از عینک، لنزهای تماسی یا عمل جراحی اصلاح می شوند.

میگرن

تاری دید می تواند بخشی از یک وضعیت آئورا باشد که گاهی اوقات درست پیش یا با آغاز یک میگرن شکل می گیرد. از دیگر علائم چشمی مرتبط با میگرن می توان به مشاهده خطوط زیگ زاگ و دوبینی اشاره کرد. این شرایط معمولا موقتی بوده و یک دوره کوتاه ادامه می یابد. این علائم چشمی معمولا خطرناک نیستند، مگر این که فرد مشغول انجام کاری مانند رانندگی باشد.

بیشتر مواقع اختلالات دید ناشی از میگرن طی پنج دقیقه تا یک ساعت بهبود می یابند اما در صورت تداوم برای مدت زمان طولانی‌تر برای بررسی دقیق شرایط باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : عوارض میگرن و بیماری هایی که بر اثر میگرن به آن دچار می شوید


آسیب دیدگی چشم

موارد آسیب دیدگی چشم در خانه ها رو به افزایش هستند زیرا مردم معمولا هنگام کار در خانه از وسایل محافظ چشم استفاده نمی کنند. به عنوان مثال، هنگام کار با ابزارهای سرعت بالا مانند دریل ذرات و براده های تولید شده ممکن است به سمت صورت پرتاب شده و در برخورد با چشم موجب آسیب دیدگی آن شوند. همچنین ورزش ها و فعالیت های تفریحی سهم قابل توجهی از موارد آسیب دیدگی چشم را به خود اختصاص داده اند. هر گونه آسیب دیدگی چشم می تواند موجب تاری دید شود.


بیشتر بدانید : ۶ عملی که سبب ضعف بینایی می شود

بیشتر بدانید : درد پشت چشم نشانه چیست؟ + علت انواع چشم درد

بیشتر بدانید : وقتی بیماری ام اس روی چشم تاثیر می گذارد

بیشتر بدانید : با این اختلال چشمی خطرناک آشنا شوید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com