6 روش خانگی برای درمان فشار خون بالا
 فشار خون جز بیماری های شایع به حساب می آید که اگر به درستی درمان و کنترل نشود می تواند خطرناک باشد  

 روش های ساده و خانگی برای درمان فشارخون بالا

فشار خون نیرویی است که در آن خون از قلب به عروق پمپ می شود. میزان فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه است. زمانی که خون با فشاری بیش از این مقدار، در رگ‌ها جریان پیدا کند، به آنها آسیب می‌رساند.

1- ورزش کنید 

روزانه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش و تمرین، بخش مهمی از یک زندگی سالم است. ورزش روزانه علاوه بر اینکه به کاهش فشار خون کمک می‌کند، به روحیه، قدرت بدنی و تعادل شما نیز یاری می‌رساند و همچنین خطر ابتلا به دیابت و سایر انواع بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

اگر مدت زیادی است که ورزش را کنار گذاشته‌اید، تمرین‌ها را به آرامی شروع کنید و به تدریج سرعت و دفعات آنها را افزایش دهید. درست است، این روزها نمی‌توانیم از باشگاه‌های ورزشی استفاده کنیم ولی هنوز فرصت برای تمرین در خانه و پیاده‌روی و دوندگی در پارک‌ها است. مهم این است که حرکت کنید.

2- دنبال کردن رژیم مناسب فشار خون

پیروی از رژیم‌های غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا (DASH) می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. رژیم غذایی DASH شامل:

  •  خوردن میوه، سبزیجات و غلات کامل

  •  خوردن لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی، ماهی و آجیل

  •  کنار گذاشتن چربی‌های اشباع، مانند غذاهای فرآوری شده، لبنیات پرچرب و گوشت‌های چرب

  •  کاهش دسرها و نوشیدنی‌های قنددار

3- حذف نمکدان

شاید برای کنترل فشار خون هیچ چیز حیاتی‌تر از به حداقل رساندن میزان مصرف سدیم نیست. متخصصان توصیه می‌کنند که میزان سدیم مصرفی خود را بین ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید. این مقدار نزدیک به یک قاشق چای‌خوری نمک است. بهتر است برای کاهش سدیم در رژیم غذایی خود، نمکدان را از میز غذای خود حذف کنید. از گیاهان و ادویه‌ها برای افزودن عطر و طعم استفاده کنید. غذاهای فرآوری شده مملو از سدیم هستند، آنها را به حداقل برسانید. هنگام خرید، برچسب‌های روی مواد غذایی را بخوانید و در صورت امکان گزینه‌های کم سدیم را انتخاب کنید.

4- کم کردن وزن اضافی

 وزن بالا و فشار خون دست به دست هم می‌دهند. چربی اضافی دور کمر، بسیار دردسرساز است. چربی این ناحیه، اعضای مختلف شکم را احاطه می‌کند و مشکلات جسمی بسیاری از جمله فشار خون بالا را با خود می‌آورد. گفته می‌شود که به طور کلی، مردان باید اندازه دور کمر خود را به کمتر از ۱۰۰ سانتی متر اینچ و زنان به کمتر از ۸۸ سانتی متر برسانند.

5-  ترک کردن اعتیاد به نیکوتین

هر سیگاری که می‌کشید، به طور موقت تا چند دقیقه فشار خون شما را افزایش می‌دهد. اگر سیگاری باشید، فشار خون شما می‌تواند برای مدت طولانی افزایش یابد. تحقیقات می‌گوید، افرادی که فشار خون بالا دارند و سیگار می‌کشند بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و سکته هستند. فراموش نکنید که در معرض دود سیگار بودن نیز شما را با خطر افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی مواجه می‌کند.

6- کاهش استرس

در دنیای پر سرعت امروز که پر از خواسته‌های روزافزون است، کاهش سرعت و داشتن آرامش کاری دشوار است. مهم است که از مسئولیت‌های روزمره خود فاصله بگیرید تا بتوانید استرس خود را کاهش دهید. استرس می‌تواند در لحظه فشار خون شما را افزایش و مقدار زیاد آن می‌تواند شما را در معرض خطر پرفشاری خون قرار دهد. برای کنترل استرس می‌توانید چند راه ساده را امتحان کنید، چند نفس عمیق بکشید، تمرکز خود را به نکات خوب زندگی جلب کنید، مدیتیشن انجام دهید یا یوگا تمرین کنید.

 بیشتر بدانید : نشانه فشار خون بالا چیست؟ + بهترین دستگاه برای تست فشار خون

بیشتر بدانید : فشار خون در هر سنی چند است و برای درمان فشار خون چه کنیم؟

بیشتر بدانید : خوراکی هایی علیه فشار خون بالا و فشار خون پایین

بیشتر بدانید : خطرات فشار خون پایین

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:irna.ir