نکاتی که در زمان ابتلا به آنفوآنزا باید از آن پرهیز کرد
 آنفولانزا بیماری ویروسی و مسری می باشد که افراد برای بهبودی زودتر و جلوگیری  از اننتقال آن باید برخی نکات را رعایت کنند

 این کارها را در زمان آنفلوآنزا انجام ندهید

همگی به‌خوبی می‌دانیم که برای خلاص شدن از شر این بیماری باید مایعات بیشتری مصرف کرد، غذای سالم و مقوی خورد و به‌خوبی استراحت کرد؛ اما در کنار این کارها و برای اینکه روند بهبودی زودتر طی شود لازم است برخی کارها را انجام ندهید. در ادامه به این نبایدها اشاره می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

برای اینکه زودتر سلامت خود را به دست بیاورید بیش از حد دارو مصرف نکنید

به گفته متخصصین بهداشت و سلامت آمریکا کسی نمی‌داند که در سال جاری آنفلوانزا چگونه شروع می‌شود. اما آنچه مسلم است ویروس آنفلوانزا بشدت مسری است و با سرعت بالایی انتشار پیدا می‌کند. بنابراین اگر تلاش می‌کنید که برای بازگشت به سرکار یا انجام فعالیت‌های عادی علائمتان را با مصرف قرص و داروهای رنگارنگ پنهان کنید سخت در اشتباهید. حین مبارزه با یک عفونت ویروسی نباید برای از سرگیری کار و فعالیت عجله داشت. این کار به نفع خودتان و دیگران نیست. چون افراد دیگری را نیز در معرض بیماری قرار می‌دهید. با وجود اینکه برخی از کارفرماها برای دادن مرخصی خساست به خرج می‌دهند اما اگر شما دچار آنفلوانزا شده‌اید در منزل بمانید. چون این کار به نفع همه است. از عصاره‌های روغنی برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده کنید.

برای رفتن به مراکز درمانی محتاط باشید

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، آنفلوانزا برای برخی افراد کاملاً جدی و حتی خطرناک است. این افراد عبارت‌اند از:

  • کودکان زیر 5 سال

  • افراد بالای 65 سال

  • خانم‌های باردار

  • افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن

  • افراد دچار نقص ایمنی بدن

  • مبتلایان به آسم

  • بیماران قلبی و دیابتی‌ها

اگر جزو این گروه افراد نیستید بدنتان قادر است که با آنفلوانزا مقابله کند. بنابراین بهتر است در این روزهای اپیدمی کرونا برای مواردی مانند آنفلوانزا به اورژانس و مراکز درمانی مراجعه نکنید. در منزل بمانید و با استراحت و تغذیه مناسب با آنفلوانزا مقابله کنید.

حفظ فاصله از دیگران

اگر آنفلوانزا گرفته‌اید فعالیت‌های خود را کاهش دهید اما از شما خواهش می‌شود به دوستان و عزیزانتان نزدیک نشوید و آن‌ها را در آغوش نگیرید. ویروس آنفلوانزا بسیار مسری است. همچنان توصیه می‌شود در منزل بمانید اما به دور از نزدیکانتان. نیازی نیست خودتان را قرنطینه کنید. صرفاً بیش از اندازه به افراد دیگر نزدیک نشوید و از دست دادن، روبوسی، در آغوش کشیدن، استفاده از لوازم مشترک و غیره بپرهیزید.

شستشوی مداوم دست‌ها 

شما می‌توانید به راحتی حتی با خاموش و روشن کردن یک لامپ اطرافیانتان را آلوده کنید. احتمالاً نمی‌دانید که ویروس آنفلوانزا تا 24 ساعت روی سطوح سخت زنده می‌ماند. برای پیشگیری از سرایت بیماری به اطرافیان حتماً دست‌ها را به طور مرتب بشوید. با همین کار ساده نه تنها مانع از انتشار ویروس آنفلوانزا می‌شوید بلکه یکی از اقدامات اساسی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس را نیز به‌خوبی انجام می‌دهید.

شب ها جلوی تلویزیون ننشینید

زمانی که احساس مریضی دارید و در خانه استراحت می‌کنید تماشای فیلم و سریال لذت‌بخش است. اما بهتر است این کار را در طول روز انجام دهید و شب تا دیروقت جلوی تلویزیون نباشید. برای کاهش دوره بیماری بهتر است شب‌ها خیلی زود به رختخواب بروید و استراحت کنید. نتایج پژوهشی که در سال 2019 و در Journal of Experimental Medicine به چاپ رسیده نشان می‌دهد که داشتن خواب خوب شبانه کارایی برخی سلول‌های ایمنی (سلول‌های T) را بیشتر می‌کند. یادتان باشد که سیستم ایمنی بدن نیاز به زمان دارد تا قدرت خود را بازیابد. استراحت و خواب خوب این فرصت را به دستگاه ایمنی داده و باعث تقویت آن می‌شود. بنابراین تا جایی که می‌توانید بخوابید تا بدنتان شانس بیشتری برای ترمیم و احیای سلول‌های خود داشته باشد.

فکر نکنید که برای مصرف داروی تامیفلو دیر شده است

حتماً می‌دانید که برای درمان آنفلوانزا مصرف آنتی‌بیوتیک بی‌فایده است؛ اما باید بدانید که نتایج بررسی‌های متخصصان که در سال 2015 در The Lancet ارائه شده است نشان می‌دهد که مصرف داروهای ضدویروس مانند تامیفلو می‌تواند مؤثر باشد. البته این دارو باید با نظر پزشک مصرف شود. اگر داروهای ضدویروس در دو روز نخست بیماری مصرف شوند تأثیر بیشتری دارند. اما این داروها در برخی افراد حتی اگر دیرتر نیز مصرف شوند مؤثر هستند.

در جلسات کاری یا مهمانی شرکت نکنید

درست است که حوصله‌تان سر می‌رود اما بخصوص در این روزها که کروناویروس بیداد می‌کند، حتی اگر علائم آنفلوانزایتان خفیف است باز هم زندگی اجتماعی را فراموش کنید. ریزقطرات آلوده به ویروس در حین سرفه کردن تا حداقل 2 متر در هوا پخش می‌شوند. علاوه براین خستگی و یا مصرف برخی نوشیدنی‌ها و غذاهای نامناسب در مهمانی‌ها باعث ضعیف‌تر شدن سیستم ایمنی می‌شود و در نتیجه بدن برای مقابله با ویروس به مشکل برمی‌خورد.

مصرف مایعات را فراموش نکنید

به عقیده متخصصان برای جلوگیری از دهیدراته شدن ناشی از تب لازم است که به طور مرتب مایعاتی مانند آب، چای بدون کافئین، دمنوش‌های مناسب و هر نوشیدنی سالم بدون قند بنوشید. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که آب می‌تواند به طور موقت مخاط را تمیز و پاک کند و باعث شود که احساس احتقان و گرفتگی بینی کمتری داشته باشید.

در مصرف دارو مراعات کنید

همه ما برای تسکین درد و کاهش تب خیلی زود به سراغ قرص استامینوفن می‌رویم. اما اگر داروهای دیگری مانند داروی ضدسرفه، قرص خواب یا داروی ضداحتقان بینی مصرف می‌کنید باید حواستان بیشتر جمع باشد. چون این داروها که برخی علائم آنفلوانزا را تسکین می‌دهند نیز حاوی استامینوفن هستند. در نتیجه مصرف همزمان باعث می‌شود که دوز دارو دو برابر شده و ممکن است به کبدتان آسیب وارد شود.

از پزشک تقاضای تجویز آنتی‌بیوتیک نکنید

سرماخوردگی و آنفلوانزا منشأ ویروسی دارند و آنتی‌بیوتیک‌ها صرفاً برای عفونت‌های باکتریایی مؤثر عمل می‌کنند. بنابراین نه تنها کمکی به درمان شما نمی‌کنند بلکه مضر نیز هستند. یادتان باشد زمانی که نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارید اما اقدام به مصرف آن می‌کنید احتمال افزایش مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها بیشتر می‌شود. متأسفانه این باکتری‌ها نابود نمی‌شوند و در بدنتان باقی می‌مانند. بنابراین ممکن است بعدها باعث بروز بیماری‌ها و عفونت‌های جدی شوند و شما مجبور شوید داروهای قوی مصرف کنید و یا حتی بستری شوید.

از تحرک بدنی زیاد بپرهیزید

زمانی که دچار آنفلوانزا می‌شوید داشتن فعالیت بدنی جزئی و ملایم باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود اما انجام ورزش‌های سنگین می‌تواند شرایط بیماری را بدتر کند. در این صورت نیز بیماری به جای بهبودی بدتر می‌شود. بنابراین لازم است که بخوابید و به‌خوبی استراحت کنید. اگر عاشق ورزش هستید شدت حرکات را کاهش دهید و به پیاده‌روی کوتاه بسنده کنید.

در دست‌هایتان عطسه یا سرفه نکنید

بدون شک بهتر است داخل دست‌هایتان عطسه یا سرفه کنید تا اینکه قطرات آب دهانتان که آلوده به ویروس است را در هوا پخش کنید. اما بعد از این کار دست به هر چیزی که بزنید آلوده به ویروس خواهد شد. بهتر است بدانید که ویروس آنفلوانزا ممکن است ساعت‌ها روی اشیاء صاف باقی بماند و افراد دیگر را نیز آلوده کند. بهترین کار این است که داخل دستمال یا آرنجتان عطسه یا سرفه کنید.

از نشستن کنار یک فرد سیگاری بپرهیزید

حتماً می‌دانید که دود سیگار برای سلامتی ریه‌ها مضر است خواه خودتان سیگاری باشید، خواه در معرض دود سیگار دیگران قرار بگیرید. بدانید که این آسیب زمانی که بیمار هستید دو برابر بیشتر است. نتایج پژوهشی که در سال 2017 انجام شده است نشان می‌دهد که دود سیگار باعث ضعیف شدن ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها می‌شود. قرار داشتن در معرض دود سیگار باعث تحریک ریه‌ها شده و گرفتگی بینی و سرفه را تشدید می‌کند.

بیشتر بدانید : چگونه سرماخوردگی را از آنفلوانزا تشخیص دهیم

بیشتر بدانید : برای کدام افراد زدن واکسن آنفلوآنزا ممنوع می باشد

بیشتر بدانید : برای آنفولانزا چی بخوریم خوبه؟

بیشتر بدانید : آنفولانزا چه بیماری های دیگری را در شما تشدید می کند؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net