افراد مبتلا به سرطان پستان که در معرض خطر متاستاز هستند
سرطان پستان نوعی سرطان شایع بین بانوان می باشد که با تشخیص زود هنگام خیلی خطرناک نیست

برخی از افراد مبتلا به سرطان پستان در معرض خطر متاستاز می باشند!

سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان است و سالانه 2.3 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا می شوند. میزان طول عمر و بقا پس از ابتلا به سرطان پستان به طور کلی خوب است، که بیشتر به دلیل غربالگری، تشخیص زودهنگام و بهبود درمان است.

 اما تا به حال، اطلاعات کمی در مورد خطر ابتلا به سرطان ثانویه پستان وجود داشته، حالتی که این بیماری به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد و غیرقابل درمان می‌شود.

متا آنالیز بیش از 400 مطالعه انجام شده در سطح جهان نشان داده که خطر گسترش سرطان سینه به قسمت‌های دیگری از بدن بین 6 تا 22 درصد است. نتایج این مطالعه در ششمین کنفرانس بین المللی سرطان پیشرفته پستان ارائه شده است یافته‌ها همچنین نشان داده که برخی از زنان با خطر بیشتر برای انتشار توده روبرو هستند، از جمله آنهایی که سرطان سینه در آن‌ها در زیر 35 سال تشخیص داده می‌شود، آنهایی که در زمان تشخیص اولیه تومورهای با اندازه بزرگتر دارند و آنهایی که انواع خاصی از این بیماری، به عنوان مثال لومینال B، دارند.

کوترینا تمسینیت، مدیر ارشد ارتباطات تحقیقاتی در موسسه خیریه سرطان سینه، در این مورد گفت که این متاآنالیز «دیدگاه‌های مفیدی در مورد افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، ارائه می‌دهد.»

حدودا 1000 زن در بریتانیا هر ماه به دلیل سرطان ثانویه غیرقابل درمان سینه جان خود را از دست می دهند. ما شدیداً نیاز داریم درباره این بیماری آسیب رسان بیشتر بیاموزیم تا بتوانیم راه‌های جدیدی برای بهبود درمان، مراقبت و حمایت از افرادی که با آن زندگی می‌کنند و کسانی که در حالت ترس از تشخیص زندگی می‌کنند پیدا کنیم. این داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که در آن‌ها سرطان اولیه سینه در سنین 35 سال یا کمتر تشخیص داده می‌شود، بیشترین شانس ابتلا به سرطان پستان ثانویه را دارند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که اندازه تومور، نوع سرطان و مدت زمانی که از تشخیص اولیه می‌گذرد، می‌تواند بر ریسک فرد تأثیر بگذارد.

سرطان ثانویه پستان می تواند سال ها پس از تشخیص اولیه سرطان ایجاد شود، بنابراین بسیار مهم است که آن را بهتر درک کنیم و راه های جدیدی برای پیشگیری از آن پیدا کنیم. برای این مطالعه، محققان داده‌های ده‌ها هزار زن را در بیش از 400 مطالعه از آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه تجزیه و تحلیل کردند.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان می دهد که خطر کلی متاستاز برای اکثر بیماران مبتلا به سرطان پستان بین 6 تا 22 درصد است. محققان می گویند این محدوده‌ وسیع است زیرا خطر بسته به طیف وسیعی از عوامل مختلف به طور قابل توجهی متفاوت است. به عنوان مثال، زنانی که برای اولین بار در سنین زیر 35 سال تشخیص داده شده، 12.7 تا 38 درصد در معرض خطر عود سرطان سینه و گسترش آن به سایر قسمت های بدن هستند، در حالی که زنان 50 ساله یا بالاتر در معرض خطر 3.7 تا 28.6 درصدی هستند.

این تفاوت ابتلا ممکن است به این دلیل باشد که زنان جوان‌تر به شکل تهاجمی‌تری از سرطان سینه مبتلا میشوند یا سرطان اولیه در مراحل پیشرفته‌تر در آن‌ها تشخیص داده می‌شود. سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در جهان است. سرطان اکثرا زمانی تشخیص داده می شوند که توده محدود به سینه است یا فقط به بافت مجاور گسترش یافته است. اما در برخی از زنان، سرطان رشد کرده و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته یا چندین سال پس از پایان درمان در قسمت‌های مختلف بدن بازمی‌گردد. در این مرحله درمان سرطان بسیار سخت تر می شود و خطر مرگ بیشتر می شود. با این حال، ما واقعا نمی دانیم که چه تعداد از افراد به سرطان سینه متاستاتیک مبتلا می شوند، زیرا موارد ثبت سرطان به طور معمول این داده ها را جمع آوری نکرده است.

این مطالعه همچنین نشان داد زنان مبتلا به انواع خاصی از سرطان سینه در معرض خطر بیشتری برای گسترش آن هستند، به عنوان مثال زنان مبتلا به نوعی سرطان به نام لومینال B افراد مبتلا به این فرم در معرض خطر 4.2٪ تا 35.5٪ گسترش بیماری در مقایسه با 2.3٪ تا 11.8٪ در زنان مبتلا به سرطان لومینال A بودند.

 این یافته‌ها برای بیماران و پزشکان اهمیت حیاتی دارند.

بیشتر بدانید : استاندارد طلایی برای تشخیص زودرس سرطان پستان

بیشتر بدانید : روش معاینه سینه ها توسط خودتان، برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه

بیشتر بدانید : درمان شدگان سرطان پستان،چه زمانی رهایی یافته تلقی می شوند؟

بیشتر بدانید : نشانه های سرطان سینه چیست؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.com