تب خطرناک کنگو در گرمای هوا
با گرم شدن هوا بروز تب کنگو افزایش یافته است به همین خاطر باید بیشتر مراقب گوشت مصرفی خود باشید

افزایش تب کنگو با گرم شدن هوا

تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام  است که عامل انتقال ‌دهنده آن کنه است  و هر سال با گرم شدن هوا شدت می‌گیرد. طی چند ماه اخیر و با گرم شدن هوا پنج نفر از هموطنان‌مان در اثر ابتلا به تب کریمه کنگو جان خود را از دست دادند.

استان‌های مازندران، سیستان و بلوچستان، همدان، کرمانشاه و گیلان درگیر این بیماری شدند. بنابراین باید بیش از پیش به نکات بهداشتی توجه کرد.

 ذبح کردن غیر بهداشتی ممنوع

 برای جلوگیری از شیوع این بیماری، به هیچ عنوان ذبح غیربهداشتی دام را انجام ندهید. زیرا دام مبتلا به این بیماری اصلا نشانه‌ای ندارد و پس از ابتلای فرد علایم بیماری مشخص می‌شود اما درصورتی که مجبور به ذبح دام در مراکزی جز کشتارگاه‌ها هستید حتما به نکات زیر توجه کنید.

1- از تماس مستقیم با دام بپرهیزید

رئیس سازمان دام پزشکی کشور به افرادی که در تماس مستقیم با دام هستند توصیه کرد ترجیحاً از تماس مستقیم با کنه یا دام خودداری کنند و از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام بپرهیزند. همچنین با غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان ) ترشحات و خون دام آلوده تماس نداشته باشند.

2-گوشت تازه میل نکنید

چون این بیماری در دام، بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری کنید و گوشت دام پس از ذبح را تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا مثبت چهار درجه سانتی گراد قرار دهید تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن گوشت یا جگر را مصرف کنید.

3-گوشت را به خوبی بپزید

از آن جایی که این ویروس در برابر حرارت حساس است، بنابراین گوشت را مغز پخت کنید تا در صورت داشتن این ویروس در هنگام پخت از بین برود.

بیشتر بدانید : تب کریمه کنگو و هشدار سازمان دامپزشکی برای نحوه مصرف گوشت و جگر

بیشتر بدانید : بالاخره به دلیل بیماری تب کریمه کنگو جگر بخوریم یا نخوریم؟

بیشتر بدانید : شیر شتر را بجوشانید تا از تب مالت در امان بمانید

بیشتر بدانید : تب كنگو خطرناك ولی قابل پیشگیری

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com