تاثیر گلودردهایی که جدی گرفته نمی شوند بر روی قلب
والدین باید بدانند که گلو درد های کودک خود را نباید نادیده بگیرند زیرا می تواند موجب بروز روماتیسم قلبی شود

آیا روماتیسم قلبی و گلودرد باهم در ارتباط هستند؟

یک متخصص قلب و عروق بیماری روماتیسم قلبی را یک بیماری التهابی و عفونی برشمرد و گفت: این بیماری از عفونت باکتریایی ایجاد می شود.

این عفونت بر اثر نوعی از باکتری ها به نام استرپتوکوک ایجاد می شود و به این ترتیب در ادامه تب روماتیسمی حاد وبعد ها نوع مزمن شده آن  ایجاد می شود که این عفونت که بیشتر در گلو ولوزه ها است به موقع تشخیص داده نشود و یا حتی در بعضی مواقع بصورت ساب کلینیکال بوده و  درمان آنتی بیوتیک مناسب انجام نشده باشد که در نهایت بیماری تب روماتیسمی بر قلب و مفاصل اثر می گذارد.ولی عوارض ماندگار فقط در قلب باقی می ماند و مفاصل خوب می شوند.

در سال های گذشته میزان ابتلا به بیماری های روماتیسمی خیلی بیشتر از حال حاضر بوده، امروزه آگاهی از این  بیماری و افزایش سطح بهداشت میزان ابتلا به تب روماتیسمی کاهش یافته است.

 در حال حاضر بیماری های کرونری شدیدا در حال افزایش است که این موضوع به ریسک فاکتور های متعدد و به سبک زندگی افراد و تغذیه آنها ارتباط مستقیم دارد.بیشترین عامل مرگ ومیر بشر در جوامع مختلف از جمله ایران بیماریهای عروق کرونر و شرایین مغز هست که منجر به سکته های قلبی و مغزی می شوند.

در روماتیسم قلبی، التهاب در ناحیه قلب ایجاد می شود، این روند موجب آسیب به دریچه های قلبی شده و ممکن است دریچه های قلبی را تنگ یا نارسا  کند و نارسایی دریچه های میترال و ائورت و دریچه ی سه لتی  ایجاد شود.

 علت اصلی تب روماتیسمی عفونت باکتریایی به نام استرپتوکوک هاست، این باکتری باعث یک اختلال التهابی می شود که در ناحیه گلو باعث گلودرد می شود و زمینه تب روماتیسمی مزمن ایجاد می شود که بدن به بافت های خود در قلب و مفاصل و پوست و زیر پوست و مغز واکنش های التهابی نشان میدهد و این واکنش باعث ایجاد التهاب وسیع در بدن شده و پایه و اساس تب روماتیسمی را شکل می دهد.

 تب روماتیسمی در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما به طور معمول در کودکان بین 5 تا 15 و میانگین ده سال رخ می دهد و این اتفاق سالها ممکن است به طول بیانجامد وحتی به دفعات تکرار شود و نهایتا به بیماریهای دریچه ای و به نارسایی قلبی منجر شود.

درمان به موقع  باکتری های استرپتوکوک و التهاب گلو در جلوگیری از ابتلا به روماتسیم قلبی بسیار موثر است، بنابراین کودکان مبتلا به گلو درد شدید در معرض خطر ابتلا به روماتیسم قلبی قرار دارند که والدین در صورت مشاهده چنین شرایطی باید التهاب و عفونت گلوی کودکانشان را به موقع درمان کنند.

 کودکان، زندگی در شرایط بد و کمبود امکانات بهداشتی مانند آب های آلوده و بهداشت نامناسب فردی، کمبود فضاهای زندگی مناسب شرایط را برای بروز بیماری روماتیسم قلبی و سرایت عفونت به افراد دیگر فراهم می کند.

 به طور معمول دریچه میترال و آئورت در بیماری روماتیسمی آسیب می بیند ، همچنین درمان تب روماتیسمی حاد شامل آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت باکتریایی و داروهای اضافی برای کاهش التهاب قلب و سایر علائم است که معمولا آسپرین در دوزهای بالا و تزریق پنی سیلین  داده می شود تا التهاب مفصلی از بین برود، که اگرآسیب دریچه ای به اندازه کافی قوی باشد تا فشار و قلب را بزرگ کند، برای از بین بردن آسیب دریچه ای ممکن است جراحی انجام شود و این عمل ممکن است شامل ترمیم و یا تعویض دریچه قلبی آسیب دیده باشد.

 بهترین راه جلوگیری از روماتیسم قلبی جلوگیری از آلوده شدن به عفونت باکتریایی و مراعات بهداشت فردی برای جلوگیری از سرایت به دیگران است.ابتلا به این گلو درد، از مهم ترین دلایل بروز رماتیسم قلبی در افراد است که البته به این معنا نیست که هر فردی با ابتلا به چنین عفونتی الزاما  مبتلا به این بیماری می شود. بلکه حساسیت های افراد میتواند متفاوت باشد بنابراین گلو درد باید جدی گرفته شود و والدین باید نسبت به درمان گلو درد کودکان خود به موقع مداخله کرده و به پزشک معالج مراجعه کنند.

 برخی والدین تصور می کنند گلودرد خود به خود درمان می شود و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند؛ در حالیکه این سهل انگاری ها می تواند یک عمر درگیری روماتیسم قلبی برای کودکشان ایجاد کند، بنابراین توصیه می شود والدین و افراد در صورت مشاهده علائم گلو درد توام با تب از خود درمانی جلوگیری کنند و به پزشک معالج مراجعه کنند.

بیشتر بدانید : این تپش قلب ها را جدی بگیرید

بیشتر بدانید : 6 راه تشخیص بیماری‌های قلبی

بیشتر بدانید : رابطه میان تغذیه و کاهش علائم روماتیسم

بیشتر بدانید : وقتی گلودرد چرکی به روماتیسم قلبی منجر می شود!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir