اشتباهاتی که یبوست را بدتر می کنند
یبوست تحت تاثیر مسائل روحی و همچنین تغذیه است، گاهی پس از ابتلا به یبوست با اشتباهات تغذیه ای یبوست را تشدید می کنیم، در این مطلب به اشتباهات رایج در زمان ابتلا به یبوست اشاره می شود

 تشدید یبوست با این اشتباهات تغذیه ی

یبوست شرایطی ناخوشایند و گاهی اوقات حتی دردناک است، اما خوشبختانه روش های مختلفی از جمله برخی درمان های طبیعی برای مقابله با آن وجود دارند. با این وجود، اگر اشتباهاتی که موجب تشدید یبوست می شوند را انجام دهید، روش های درمانی مورد استفاده شما ممکن است تاثیر چندانی در بهبود این شرایط نداشته باشند.

 البته باید به این نکته اشاره داشت که گاهی اوقات یبوست بدون انجام این اشتباهات نیز ممکن است پایدار باقی بماند. گاهی اوقات، یبوست نشانه ای از شرایطی جدی‌تر مانند سندرم روده تحریک پذیر یا دایورتیکول است. اگر یبوست شما بیش از دو هفته ادامه داشته است، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

برای رفع سریع یبوست باید از اشتباهات زیر پرهیز کنید.

بیشتر بدانید : علت یبوست چیست؟+ درمان سریع یبوست با چند مکمل

تشدید یبوست با مصرف غذاهای فرآوری شده

در صورت مصرف غذاهای فرآوری شده، یبوست شما ممکن است به یک کابوس تبدیل شود. کراکرها، پاستا، و نان غذاهایی با سرعت گوارش آهسته هستند که می تواند یبوست را تشدید کند.

افزون بر این، غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی فروکتان ها هستند که می توانند در روند عادی و طبیعی گوارش اختلال ایجاد کنند.

همچنین، بیشتر غذاهای فرآوری شده از محتوای نمک زیاد نیز برخوردار هستند که ممکن است شرایط یبوست را به واسطه کاهش محتوای آب مدفوع تشدید کند.


بدتر شدن یبوست با کم تحرکی

کم تحرکی به واسطه ابتلا به یبوست اشتباهی بزرگ است. اگرچه یبوست شدید می تواند حرکت کردن را برای انسان به شرایطی ناخوشایند و ناراحت کننده تبدیل کند، اما برای کمک به بهبود آن باید تحرک داشته باشید.

انجام ورزش به عملکرد مطلوب دستگاه گوارش کمک می کند. نیازی نیست تا تمرینات ورزشی طولانی مدت و شدید انجام دهید. حتی پیاده‌روی های کوتاه یا تمرینات ورزشی ساده در خانه نیز می توانند مفید باشند.


مصرف مکمل های کلسیم یا آهن
یبوست

زمانی که به یبوست مبتلا شده اید بهتر است کلسیم و آهن را از مواد غذایی دریافت کنید. این مواد معدنی می توانند در انقباض های دستگاه گوارش اختلال ایجاد کنند.

در واقع، دریافت این مواد معدنی از منابع گیاهی به افزایش دریافت فیبر کمک خواهد کرد که می تواند به تسکین یبوست کمک کند.


استفاده بیش از حد از ملین ها

ملین ها ممکن است راه حلی عالی برای یبوست باشند، اما استفاده بیش از حد از آنها نیز می تواند اثری متضاد به همراه داشته باشد. وابستگی به ملین ها برای اجابت مزاج می تواند موجب تشدید یبوست شود.

به صورت دائم از ملین ها استفاده نکنید. بهتر است برای مقابله با یبوست از گزینه های دیگر مانند نوشیدن آب فراوان و افزایش مصرف فیبر استفاده کنید.

 

مصرف شکلات برای رفع یبوست 

مصرف شکلات کمکی به بهبود ناراحتی و یبوست شما نمی کند. در واقع، این کار ممکن است موجب تشدید یبوست شود. افراد بسیاری مبتلا به یبوست و سندرم روده تحریک پذیر به این نکته اشاره داشته اند که مصرف شکلات موجب تحریک علائم در آنها می شود.

پژوهشگران درباره دلیل این شرایط مطمئن نیستند، اما مواد موجود در شکلات، مانند شیر و کافئین ممکن است از مقصران تشدید وخامت یبوست باشند.


مصرف بیش از حد لبنیات

احتمالا می دانید که یک رژیم غذایی سرشار از لبنیات می تواند به واسطه کند کردن آهنگ گوارش موحب یبوست شود. توصیه می شود زمانی که به یبوست مبتلا شده اید از مصرف پنیر، ماست، و دیگر محصولات لبنی پرهیز کنید.

همچنین، از دیگر مواد غذایی با منشا حیوانی مانند تخم مرغ و گوشت نیز پرهیز کنید و به جای آنها مواد غذایی سرشار از فیبر، مانند میوه ها، سبزی ها، و غلات کامل را مصرف کنید. البته با افزایش مصرف فیبر باید به میزان کافی نیز آب بنوشید زیرا در غیر این صورت ممکن است با تشدید یبوست مواجه شوید.

اگر نمی توانید محصولات لبنی را به صورت کامل کنار بگذارید، جایگزین های بدون لاکتوز را انتخاب کنید.


تشدید یبوست با مصرف برخی داروهای تجویزی

بیشتر داروهای فشار خون می توانند یبوست را تشدید کنند زیرا آنها ادرارآور هستند. این داروها آب را از بدن دفع می کنند و نرم نگه داشتن مدفوع را دشوار می سازند. استفاده از ضداسیدها برای مقابله با سوزش سردل نیز می تواند موجب تشدید یبوست شود، به ویژه اگر آنها حاوی آلومینیوم و کلسیم باشند. داروهای ضد افسردگی نیز می توانند مشکل آفرین باشند.  

اگر فکر می کنید داروهای مصرفی شما دلیل یبوست هستند، با پزشک خود درباره تغییر در این شرایط صحبت کنید.


بیشتر بدانید : درمان یبوست با 7 راه حل برای اینکه فردا صبح شکم تان راحت تر کار کند

بیشتر بدانید : درمان یبوست در سفر + علت یبوست در مسافرت چیست؟

بیشتر بدانید : ساده ترین روش پیشگیری از یبوست

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.com