آیا با قرص آسپرین می توان از بروز حمله قلبی پیشگیری کرد؟
 از آنجایی که آسپرین یک داروی رقیق کننده خون است سوالی که پیش می‌آید این است که آیا مصرف آسپرین می تواند از بروز حمله قلبی پیشگیری کند

آیا آسپرین توانایی پیشگیری از حمله قلبی را دارد؟

آسپرین یک داروی بدون نسخه است که برای درمان درد، سردرد، و تب استفاده می شود. شاید شنیده باشید که از آسپرین می توان برای کاهش خطر حملات قلبی نیز استفاده کرد.

 اگرچه درست است که مصرف روزانه دوز کم آسپرین می تواند به پیشگیری از حمله قلبی کمک کند، اما این به معنای آن نیست که همه باید این دارو را مصرف کنند. خطرات مصرف روزانه آسپرین برای افراد بسیاری از فواید آن بیشتر است.

چه رابطه ای میان آسپرین و پیشگیری از حمله قلبی وجود دارد؟

آسپرین یک رقیق کننده خون است. این دارو ممکن است با سخت‌تر کردن شرایط لخته شدن خون برای پلاکت ها به پیشگیری از حملات قلبی کمک کند.

لخته های خون بخشی از یک دستگاه گردش خون سالم هستند. زمانی که زخمی شده اید، لخته شدن خون از خونریزی بیش از حد جلوگیری می کند.

اما لخته های خون زمانی خطرناک می شوند که در بدن به گردش درآمده یا جریان خون به اندام های حیاتی را متوقف کنند. یک حمله قلبی زمانی رخ می دهد که یک لخته خون موجب توقف جریان خون به قلب می شود.

این شرایط بین افراد مبتلا به شرایط سلامت خاص، مانند فشار خون بالا یا کلسترول بالا احتمال بیشتری دارد که رخ دهد. این شرایط موجب ضعیف و تنگ شدن سرخرگ ها می شوند و گردش آزادانه خون را دشوارتر می سازند.

اگر دارای عوامل خطر برای لخته های خون هستید، پزشک ممکن است برای کاهش خطر حمله قلبی یک داروی رقیق کننده خون را برای شما تجویز کند.

آیا مصرف آسپرین می تواند در زمان بروز یک حمله قلبی کمک کند؟

اگر فکر می کنید که دچار یک حمله قلبی شده اید، بلافاصله با مرکز اورژانس تماس بگیرید. اپراتور می تواند شما را درباره این که باید آسپرین مصرف کنید یا خیر، راهنمایی کند.

مصرف آسپرین حین یک حمله قلبی ممکن است به کاهش آسیب کمک کند، اما پیش از انجام این کار ابتدا باید با مرکز اورژانس تماس بگیرید. از آنجایی که یک داروی رقیق کننده خون موثر است، دوز کم آسپرین ممکن است برای توقف یا کند شدن تشکیل لخته خون کافی باشد.

با این وجود، آسپرین برای همه مناسب نیست. اگر به این دارو آلرژی دارید نباید آن را مصرف کنید.

دوز مناسب و توصیه شده

دوز توصیه شده آسپرین در هنگام حمله قلبی 160 تا 325 میلی گرم است.

اگر روزانه دوز کم آسپرین را مصرف می کنید، دو قرص (162 میلی گرم) آسپرین را مصرف کنید. برای کسب سریع‌ترین نتایج، شما باید قرص را پیش از بلعیدن خرد کرده یا بجوید تا جذب دارو سریع‌تر صورت بگیرد.

آیا با مصرف روزانه آسپرین می توان خطر حمله قلبی  را کاهش داد؟

مصرف روزانه آسپرین ممکن است خطر یک حمله قلبی را کاهش دهد، اما خطرات مصرف روزانه آسپرین برای بیشتر افراد بیشتر از فواید آن است.

یک متاآنالیز در سال 2019 شامل 13 آزمایش کنترل شده تصادفی و در مجموع 164,225 شرکت کننده نشان داد افرادی که به بیماری قلبی‌‌عروقی مبتلا نیستید، مصرف روزانه آسپرین موجب بهبود نتایج مرگ و میر در آنها نشده است.

بنابر توصیه های کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا، فقط افرادی دارای عوامل خطر قلبی‌عروقی باید روزانه آسپرین مصرف کنند تا از یک حمله قلبی پیشگیری شود.

کارگروه خدمات پیشگیرانه در آمریکا نیز به نتیجه ای مشابه رسید. بنابر توصیه این مرکز در سال 2016، آسپرین فقط برای افرادی در بازه سنی 50 تا 69 سال که در معرض خطر افزایش یافته بیماری قلبی‌عروقی قرار دارند، مفید است.

دوز مناسب و توصیه شده

دوز توصیه شده روزانه آسپرین برای پیشگیری از یک حمله قلبی 75 تا 325 میلی گرم است. قرص های آسپرین دوز کم به طور معمول حاوی 81 میلی گرم هستند.

شما هرگز نباید پیش از مشورت با پزشک خود مصرف روزانه آسپرین را آغاز کنید. پزشک می تواند به شما در درک خطرات و فواید و همچنین مقدار مصرف این دارو کمک کند.

آیا مصرف روزانه آسپرین فواید دیگری هم برای سلامت دارد؟

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانه آسپرین ممکن است به پیشگیری از برخی انواع سرطان کمک کند.

به گفته کارگروه خدمات پیشگیرانه در آمریکا، مصرف روزانه آسپرین احتمالا خطر سرطان کولورکتال را کاهش می دهد، اما این شرایط پس از 5 تا 10 سال مصرف شکل می گیرد.

برخی پژوهش ها نشان می دهد که آسپرین ممکن است در پیشگیری از سرطان های دیگر مفید باشد، اما مطالعات بیشتری برای مشخص شدن این که آیا فواید مصرف روزانه آسپرین بیشتر از خطرات آن است، باید انجام شوند.

 مصرف روزانه آسپرین چه خطراتی دارد؟

همانند همه داروها، آسپرین می تواند موجب عوارض جانبی شود. از آنجایی که یک داروی رقیق کننده خون است، خونریزی بیش از حد، به ویژه در معده و مغز، شایع‌ترین عارضه جانبی مصرف منظم آسپرین است. نارسایی کلیوی یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی است.

اگر موارد زیر را داشته باشید، احتمال تجربه عوارض جانبی افزایش می یابد:

  •  به آسپرین آلرژی داشته باشید

  •  به یک اختلال خونریزی یا لخته شدن خون مبتلا باشید

  •  به زخم معده که خونریزی می کند مبتلا باشید

  •  در معرض خطر سکته مغزی هموراژیک قرار داشته باشید

  •  الکل مصرف می کنید

  •  به انجام اقدامات دندانپزشکی یا پزشکی منظم نیاز داشته باشید

  •  بیش از 70 سال سن داشته باشید

اگر هر یک از عوامل خطر بالا را دارید، باید پیش از مصرف آسپرین با پزشک خود صحبت کنید.

آیا مصرف روزانه آسپرین برای شما مفید است؟

پزشکان به طور معمول مصرف روزانه آسپرین را برای افرادی که دارای عوامل خطر قلبی‌عروقی خاص هستند، تجویز می کنند.

اگر پاسخ شما به یک یا تعداد بیشتری از پرسش های زیر مثبت است، ممکن است مصرف روزانه آسپرین برای شما مفید باشد.
 

  • آیا در گذشته یک حمله قلبی داشته اید؟

  • آیا در گذشته یک سکته مغزی مرتبط با لخته خون داشته اید؟

  • آیا یک استنت در یک سرخرگ کرونر خود داشته اید؟

  • آیا سینه درد ناشی از آنژین دارید؟

  • آیا عمل جراحی بای‌پس کرونر داشته اید؟

  • آیا مردی پیرتر از 50 سال یا زنی پیرتر از 60 سال مبتلا به دیابت هستید و حداقل یک عامل خطر بیماری قلبی دیگر دارید؟

  • آیا سابقه خانوادگی حملات قلبی را دارید؟

اگر فکر می کنید که در معرض خطر قرار دارید، به پزشک مراجعه کرده و درباره مصرف روزانه آسپرین با وی صحبت کنید.

بیشتر بدانید : خطرهای مصرف آسپیرین

بیشتر بدانید : جلوگیری از حمله قلبی، با توجه به این علائم

بیشتر بدانید : قرص آسپرین چیست و چطور عمل می کند؟

بیشتر بدانید : مصرف قرص آسپیرین چطور از سرطان دستگاه گوارش پیشگیری می کند؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:asriran.com