ورزش هایی که به بهبود روحیه و درمان افسردگی کمک می کنند
 همه ما می دانیم که ورزش کردن باعث سلامت جسمی و روحی می شود، اما با توجه به شرایط زندگی افراد در دنیای امروز سلامت روح از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در اینجا ورزش هایی معرفی می شوند که به درمان افسردگی کمک می کنند

درمان افسردگی با کدام ورزش ها امکان پذیر است؟

ارتباط پیچیده‌ای بین ورزش و سلامت روان وجود دارد. ورزش با تقویت روحیه، کاهش اضطراب و استرس، بهبود خلق و خو، افزایش اعتمادبه‌نفس و نگرش مثبت به زندگی همراه است.

بنا به گفته ورزشکاران بیشتر افرادی که ورزش می‌کنند صرفاً به این دلیل به ورزش ادامه می‌دهند که باعث ایجاد حس بهتری در آن‌ها می‌شود، سلامت روان از مزایای ورزش منظم است که باید توسط متخصصان بهداشت روان به بیماران تأکید شود.


چگونه ورزش باعث افزایش روحیه می‌شود؟

  • ورزش منظم روزانه به بهبود کیفیت خواب و کنترل احساسات درونی کمک می‌کند.

  • ورزش می‌تواند با ایجاد اعتمادبه‌نفس توانایی کنترل احساسات را بیشتر کند.

  • ورزش باعث دوری از افکار منفی و تلاش برای کسب تجربیات جدید می‌شود.

  • ورزش گروهی زمینه را برای دیدار و ملاقات با دیگران و کسب حمایت عمومی بیشتر می‌کند.

  • تغییر در تعداد مواد شیمیایی موجود در مغز از قبیل سروتونین، هورمون‌های استرس و اندورفین هنگام ورزش، که این خود افزایش سطح انرژی را به دنبال دارد.

  • ورزش و انجام حرکات بدنی می‌تواند وسیله‌ای برای رهایی از ناامیدی باشد.

چند ورزش برای تقویت روحیه و حفظ سلامت روان:


1. پیلاتس

در سراسر جهان از پیلاتس برای افزایش قدرت ماهیچه‌ها، بهبود انعطاف‌پذیری بدن و کاهش وزن استفاده می‌کنند ولی تحقیقات بیشتر روی ورزش پیلاتس نشان داده است که این ورزش علاوه بر مزایای ذکرشده تأثیر بسیاری در سلامت روانی افراد داشته و به بهبود سلامت روانی کمک می‌کند.

همچنین ورزش پیلاتس یکی از بهترین تمرین‌ها برای مقابله با استرس و انعطاف‌پذیری بیشتر با شرایط استرس‌زا است. بنا به گفته یکی از مربیان ورزشی "ورزش می‌تواند باعث کاهش هورمون استرس و افزایش اندورفین در بدن شود که این خود باعث تقویت روحیه در فرد می‌شود."

پیلاتس با فرصتی که برای معاشرت با دیگران فراهم می‌کند به درمان اضطراب و افسردگی در افراد کمک کرده و باعث دوری از افکار منفی، رهایی از استرس، تقویت حافظه و مراقبت بیشتر از خود می‌شود. همچنین پیلاتس جدا از احساس آرامش و فعال کردن بدن، در بهبود مشکلات خواب نیز بسیار مؤثر است.

بیشتر بدانید : ورزش پیلاتس چیست؟


2. یوگا

یوگا یک تمرین منحصربه‌فرد ذهنی و جسمی است که ارتباط عمیقی بین جسم و روح برقرار می‌کند. از مزایای این ورزش برای سلامت روح می‌توان به این موارد اشاره کرد: افزایش اعتمادبه‌نفس، مثبت اندیشی و امید به زندگی، افزایش قدرت تمرکز و یادگیری، افزایش خودشناسی، کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود کیفیت زندگی، افزایش آرامش، بهبود بسیاری از اختلالات روانی مانند اضطراب، ترس، وسواس و... همچنین یوگا می‌تواند برای افرادی که از استرس پس از سانحه رنج می‌برند نیز مفید باشد.

بیشتر بدانید : فواید باور نکردنی یوگا بر بدن

بیشتر بدانید : یوگا چه فوایدی دارد؟


3. بوکس

ورزش با تقویت روحیه، کاهش اضطراب و استرس، بهبود خلق و خو، افزایش اعتمادبه‌نفس و نگرش مثبت به زندگی همراه است.

این ورزش یک فعالیت بدنی شناخته‌شده برای تسکین و رهایی از فشارهای عصبی است. بوکس به دلیل ماهیت خشنی که دارد به فرد اجازه می‌دهد با مشت زدن به کیسه‌بوکس احساسات منفی را دور ریخته و به احساسات مثبت تبدیل نماید.

هنگام مشت زدن مغز شما اندورفین بیشتری ترشح می‌کند. تا زمانی که مشغول مشت زدن هستید متوجه خواهید شد که تمرکز و توجهتان بیشتر و استرس و اضطرابتان کاهش پیدا می‌کند. بوکس همچنین کمک می‌کند تا جزئیات اینکه چرا دچار تنش شده‌اید را نیز به یاد بیاورید.


4. پیاده‌روی
پیاده روی

هراندازه که پیاده‌روی باعث بهبود سلامت جسمی می‌شود همان‌قدر هم در بهبود سلامت روانی مؤثر است. این ورزش برای سلامتی روان بسیار مناسب است و مطالعات تأیید می‌کنند که مقادیر اندکی فعالیت بدنی منجر به بهبود سلامت روانی می‌شوند. مطالعه‌ای که روی بیش از یک‌میلیون نفر در طی چهار سال انجام شد نشان داد افرادی که هر روز پیاده‌روی می‌کردند 10% کمتر از کسانی که هرگز پیاده‌روی نمی‌کردند به بیماری‌های روانی مبتلا شده بودند.

این گزارش نشان می‌دهد حتی افرادی که قادر نیستند در روز ساعت‌ها وقت خود را صرف ورزش کنند با اختصاص تنها 30 دقیقه از وقت روزانه خود می‌توانند سلامت روانشان را تضمین کنند.

ورزش‌های هوازی ازجمله پیاده‌روی می‌توانند باعث افزایش استقامت بدنی شوند و این بدان معناست که زمانی که پیاده‌روی می‌کنید انرژی بیشتری دارید. محققان دریافته‌اند که افزایش آمادگی جسمانی نیز می‌تواند عزت‌نفس را بهبود ببخشد. بنابراین پیاده‌روی باعث افزایش اندورفین و بهبود روحیه شما می‌شود.

بیشتر بدانید : بهترین زمان برای پیاده روی چه زمانی است ؟

بیشتر بدانید : فواید پیاده روی منظم روزانه برای سلامت

 

5. شنا

به یاد دارید وقتی کودکی کم سن و سال بودید چقدر بی‌قراری می‌کردید تا به استخر بروید و شنا کنید؟ شاید الآن هم که بزرگ‌شده‌اید یکی از بهترین تفریحاتتان رفتن به استخر و شنا کردن باشد! بله شنا یک تمرین عالی برای پرورش جسم و روح است.

همه از بودن در آب لذت می‌بریم و بیشترین آرامش را زمانی تجربه می‌کنیم که در آب و مشغول شنا هستیم، چون در زمان شنا کردن بیشترین تمرکز روی انجام صحیح فعالیت شنا کردن است بنابراین برای مدتی افکار منفی را کنار گذاشته و به آن‌ها فکر نمی‌کنیم و احساس آرامش بیشتری داریم.

بیشتر بدانید : فواید و مضرات ورزش شنا


6. دوچرخه‌سواری

یکی از جالب‌ترین فعالیت‌های بدنی که منجر به بهبود سلامت روان می‌شود دوچرخه‌سواری است. دوچرخه‌سواری باعث تحریک و آزاد شدن هورمون‌های شادی‌بخش در سطح مغز شده و به شما این امکان را می‌دهد تا استرس و افکار منفی را به روشی کارآمد از خود دور کنید.

ثابت‌شده که دوچرخه‌سواری باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و کاهش اضطراب و استرس می‌شود و افرادی که ورزش دوچرخه‌سواری را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند کمتر دچار اضطراب اجتماعی شده و اضطراب و استرس کمتری دارند.


بیشتر بدانید : تاثیرات ورزش منظم بر بدن

بیشتر بدانید : تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

بیشتر بدانید : بهترین ورزش برای جوانان و افراد مسن چیست؟

بیشتر بدانید : ورزش موجب احساس رضایت از زندگی می شود


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: tebyan.net