درمان درد سیاتیک پا با چند روش ساده
عصب سیاتیک پا اگر تحت فشار قرار بگیرد یا آسیب ببیند منجر به بروز درد و ناراحتی در پا می شود که در ادامه به چند روش برای درمان درد عصب سیاتیک پا اشاره می شود

درد سیاتیک پا را با این روش ها درمان کنید

عصب سیاتیک یکی از بلندترین و عریض ترین عصب ها در بدن است که از کمر به سمت پاها کشیده می شود. اگر این عصب تحریک شود یا تحت فشار قرار گیرد، دچار درد سیاتیک sciatica می شوید. درد سیاتیک نوعی درد شدید است که معمولا در یکی از پاها بروز کرده و به سمت پایین پا امتداد دارد. سایر علائم درد سیاتیک به این صورت است : ممکن است در همان پا احساس ضعف، بی حسی، سوزش یا سوزن سوزن شدن داشته باشید. 

اگر درد سیاتیک به درستی درمان نشود، می تواند به خاطر بروز مشکلات در حرکت و عدم تعادل به طور جدی بر روی کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. 

در ادامه چند روش موثر برای درمان درد عصب سیاتیک ارائه می شود که به شما کمک می کند بدون نیاز به مصرف دارو این مشکل را برطرف کنید. 

بیشتر بدانید : درد سیاتیک چگونه است؟


حرکت سگ – گاو 
حرکت-گربه-گاو

وضعیت اولیه : به شکل چهار دست و پا روی یک سطح صاف قرار بگیرید، طوری که دست ها درست زیر شانه و زانوها درست زیر ران ها قرار بگیرند. 

پس از اینکه وضعیت خود را به درستی تنظیم کردید، به ترتیب زیر عمل کنید:

  • به داخل نفس بکشید و سر خود را بالا بیاورید تا سقف را ببینید، در حالیکه شکم شما به سمت زمین تمایل دارد. 

  • سپس نفس خود را بیرون بدهید و سر خود را پایین بیاورید، طوریکه بتوانید ران های خود را ببنید و کمرتان را به سمت سقف متمایل کنید. 

این حرکت را 15 تا 20 مرتبه تکرار کنید. این حرکت انعطاف پذیری ستون فقرات را بهبود می بخشد و با کشش هسته بدن، ران ها تراز می کند. 

بیشتر بدانید : متن پیش فرض برای لینک پیش فرض

کشش همسترینگ
 کشش-همسترینگ

وضعیت اولیه : روی زمین بنشینید، طوریکه پای راست شما به سمت بیرون کشیده شده و پای چپ از قسمت زانو خم شده و پاشنه پای چپ در مقابل قسمت داخلی ران پای راست قرار بگیرد. پس از آن به شکل زیر عمل کنید: 

  • زانوی راست خود را به شکل صاف و کشیده نگه دارید، دست خود را در راستای پای تان بکشید و تا حد ممکن از قسمت کمر خم شوید. 

  • به همین حالت خم به مدت 15 تا 30 ثانیه باقی بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید. 

این حرکت را 3 مرتبه و برای هر دو پا تکرار کنید. این حرکت به طور مستقیم بر روی عضلات همسترینگ کار می کند و به کاهش درد و سفتی عضلات همسترینگ که بر اثر درد عصب سیاتیک بروز کرده، کمک می کند. 


تمرین پرنده سگ
حرکت-پرنده-سگ

وضعیت اولیه : به شکل چهار دست و پا روی یک سطح صاف قرار بگیرید، طوری که دست ها درست زیر شانه و زانوها درست زیر ران ها قرار بگیرند.پس از آن به شکل زیر عمل کنید: 

  • کمر و لگن خود را ثابت و بدون حرکت نگه دارید، دست راست خود را به سمت جلو و پای چپ تان را به سمت عقب بکشید. 

  • برای چند ثانیه به همین حالت بمانید و سپس به شکل وضعیت اولیه برگردید. 

  • بعد از آن دست و پا را عوض کنید، دست چپ را به سمت جلو و پای راست را به سمت عقب بکشید. 

این تمرین را به همین شکل 10 تا 15 مرتبه انجام دهید. تمرین پرنده سگ به شما کمک می کند وضعیت بدن مناسبی داشته باشید، فشار وارد شده به کمر را کاهش می دهد و عضلات ناحیه سرینی* glute را تقویت می کند. 

سرینی glute : ماهیچه‌های سرینی یا عضلات گلوتئال Gluteal muscles گروهی از سه ماهیچه هستند که ناحیه باسن را تشکیل می‌دهند. این ماهیچه‌ها از نوع مخطط بوده و نقش مهمی در دویدن، ایستادن و راه رفتن ایفا می‌کنند.


کشش پروانه 
کشش-پروانه

وضعیت اولیه : به شکل صاف و طوریکه زانوهایتان خم شده و پاشنه پاهایتان یکدیگر را لمس می کنند، بنشینید. پس از آن به ترتیب زیر عمل کنید: 

  • کف دست خود را در محلی که زانو خم شده قرار دهید و این قسمت را به آرامی به سمت زمین فشار دهید. 

  • همانطور که فشار می دهید، به سمت جلو خم شوید، طوریکه قفسه سینه تان به ران ها نزدیکتر شوند. 

  • به مدت 10 تا 20 ثانیه به همین حالت باقی بمانید. 

این حرکت به شما کمک می کند کمرتان را به آرامی باز کنید و عضلات باسن و عضلات گلابی شکل یا پیریفورمیس* piriformis را بکشید. 

* پیریفورمیس piriformis : مسئول چرخش خارجی زانو است، که کمک می‌کند تا از آسیب‌های زمین ‌گیر کننده، مثل پارگی غضروف زانو جلوگیری نمایید. این عضله در زیر ناحیه‌ی سرینی قرار دارد. این عضله در اصل یک چرخاننده‌ی باسن است که مانع تاب برداشتن زانوها در هنگام فعالیت‌های طبیعی انسان، مثل راه رفتن می‌شود.


قرار دادن پا در سرکه 
پا در سرکه

یک ساعت قبل اینکه برای خوابیدن به تخت بروید، داخل یک سطل آب گرم بریزید و به آن 500 میلی لیتر سرکه سیب و کمی نمک اضافه کنید و آنها را در داخل آب خوب حل کنید. پای خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در داخل این آب قرار دهید و سپس با یک پارچه تمیز پای تان را خشک کرده و مطمئن شوید در طول شب پاهای شما گرم می مانند. صبح روز بعد پابرهنه روی زمین راه نروید. 

اگر این کار را 3 تا 4 مرتبه در هفته انجام دهید، به میزان قابل توجهی درد ناشی از سیاتیک کاهش پیدا خواهد کرد و علت آن خواص ضد التهابی سرکه سیب است. 


طب سوزنی 
طب-سوزنی

طبق برخی بررسی های انجام شده، برخلاف اکثر داروهای ضد التهاب، استفاده از طب سوزنی یک روش موثر برای بهبود کمردرد و درمان درد سیاتیک است. این روش قدیمی چینی بدون خطر بوده و به ندرت با عوارض جانبی همراه است. 


استفاده از کمپرس یخ یا پدهای گرم 
کمپرس-سرد-گرم

کمپرس یخ برای کاهش التهاب ناشی از تحت فشار قرار گرفتن یک عصب و همچنین بی حس کردن آن عصب استفاده می شود و گرما عضلات اطراف عصب را شل کرده و فشار وارد شده به عصب را برطرف می کند. یخ و گرما هر دو معمولا به مدت 15 تا 20 دقیقه روی محل مورد نظر استفاده می شوند و در صورت نیاز این فرایند هر 2 ساعت یک بار تکرار می شود. 

در زمان استفاده از کمپرس یخ یا پد گرما نکاتی را باید رعایت کنید که در ادامه به آنها اشاره می شود: 

  • کمپرس یخ در 2 یا 3 روز اول بعد از بروز علائم مزمن مورد استفاده قرار می گیرد. پس از این مدت بهتر است از پدهای گرم استفاده شود. 

  • پدهای گرم را قبل از هر گونه فعالیت جسمی استفاده کنید تا عضلات را گرم کرده و گردش خون به این منطقه را افزایش دهید. 

  • بعد از فعالیت جسمی از کمپرس یخ استفاده کنید تا التهاب بهبود پیدا کند. 

  • هر زمان که تصمیم دارید از وضعیت نشسته خارج شوید و به فعالیت بپردازید، بهتر است پد گرم استفاده کنید تا به عضلات کمک کنید برای حرکت آماده شوند. 

  • قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید. دوش آب گرم به شل شدن عضلات کمک کرده و به شما کمک می کند خواب بهتری داشته باشید. 


ماساژ نقطه ای که درد در آن شروع می شود 
درد سیاتیک

عصب سیاتیک زیر عضله گلابی شکل یا پیریفورمیس قرار دارد و عضله گلابی شکل نیز زیر عضلات باسن است. زمانی که عضلات گلابی شکل سفت می شوند، عصب سیاتیک تحت فشار قرار گرفته و منجر به سوزن سوزن شدن یا بی حسی در پاها می شود. برای رفع این مشکلات بهتر است به محل تحریک شده یا محلی که درد در آن شروع می شود، کمی فشار وارد کنید.


فعالیت جسمی داشته باشید 
ورزش کردن

یکی از مهم ترین اصول برای پیشگیری از درد سیاتیک داشتن تحرک و فعالیت جسمی است. فعالیت هایی مانند تماشای تلویزیون یا کار طولانی مدت با کامپیوتر مشکل را بدتر کرده و درد را بیشتر می کند. بنابراین حتی اگر طرفدار ورزش نیستید، سعی کنید مدت زمان بی تحرک نشستن خود را کاهش دهید و مدتی را به پیاده روی اختصاص دهید. تحرک داشتن باعث افزایش گردش خون به عصب ها شده و التهاب را در اطراف آنها کاهش می دهد. 


شکل درست بدن 
صحیح نشستن روی صندلی

همیشه در زمان نشستن از گردن خود محافظت کنید و پای تان را روی یک سطح صاف قرار دهید. به این منظور بهتر است صندلی که انتخاب می کنید دارای پشتی مناسب باشد که به درستی از کمر، دست ها و گردن محافظت کند. اگر پاهایتان به زمین نمی رسد، می توانید از یک جعبه برای زیر پای خود استفاده کنید. 

اگر مدت طولانی ایستاده اید، هر از گاهی وضعیت پاهای خود را عوض کنید و هر چند دقیقه یک بار پای خود را روی یک جعبه قرار دهید. 


وضعیت مناسب در هنگام خواب 
درست خوابیدن

اگر دچار درد سیاتیک هستید، بهتر است به پشت بخوابید. برای اینکه فشار وارد شده به عصب سیاتیک را کاهش دهید، بهتر است با استفاده از یک بالشت زانوهای خود را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید. به این ترتیب لگن در یک وضعیت شیب دار قرار می گیرد و می توانید راحت تر بخوابید. 

اگر عادت دارید به پهلو بخوابید بهتر است زانوها را کمی خم کنید به سمت سر خود بیاورید و یک بالشت در بین زانوها قرار دهید. 


بیشتر بدانید : آنچه باید در مورد عصب سیاتک و درد سیاتیک بدانید

بیشتر بدانید : علامتی که خبر از گرفتگی سیاتیک می‌دهد!

بیشتر بدانید : 13 ورزش مفید برای کسانی که سیاتیک دارند


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ