تاثیرات ورزش منظم بر بدن
 ورزش کرد درست و منظم برای شما فواید زیادی زیادی دارد اما در این مقاله به 5 فایده اساسی ورزش منظم می پردازیم

ورزش کردن منظم چه تاثیراتی بر روی بدن شما می گذارد؟

بیشتر افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند این کار را با هدف کاهش وزن یا افزایش توده عضلانی خود انجام می دهند. اما فواید ورزش منظم تنها به این دو مورد محدود نمی شود و می تواند طیف گسترده‌تری از فواید را ارائه کند.

ورزش منظم می تواند در کوتاه و بلند مدت تغییراتی در بدن انسان ایجاد کند. همچنین، ورزش هم بر جسم و هم روان انسان تاثیرگذار است. با این وجود، این تغییرات زمانی که بیشتر ورزش می کنید، مشهود هستند. یک یا دو جلسه تمرین در هفته ممکن است موجب تغییراتی مشهود نشود.

در ادامه با پنج مورد جالب توجه که پس از ورزش در بدن رخ می دهند، بیشتر آشنا می شویم.

پارگی عضلات 

آیا دردهای عضلانی پس از تمرین در باشگاه را به یاد دارید؟ این احساس درد به واسطه فعالیت عضلات برای ترمیم پارگی های ریزی که در آنها رخ داده است، شکل می گیرد.

زمانی که ورزش می کنید، عضلات دچار پارگی های ریزی می شوند که پس از بهبودی به آنها در بزرگ‌تر و قوی‌تر شدن کمک می کند. از این رو، زمانی که با وزنه در باشگاه کار می کنید، به نوعی در حال پاره کردن عضلات خود هستید. البته اگر تمرینات خود را به روش درست انجام دهید، هیچ جای نگرانی وجود ندارد. اگر در کنترل درد با مشکل مواجه هستید، آب بیشتری بنوشید، به میزان کافی استراحت کنید و یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.

بهبود گوارش و اجابت مزاج

ورزش منظم برای تنظیم اجابت مزاج بسیار مفید است. در واقع، هرچه بیشتر فعال باشید، برای دفع مدفوع بهتر خواهد بود. انجام ورزش مدت زمانی که طول می کشد تا باقیمانده غذا از روده بزرگ عبور کند و همچنین میزان آبی که از مدفوع به بدن جذب می شود را کاهش می دهد. هرچه آب کمتری از مدفوع گرفته شود، عبور و دفع آن از بدن راحت‌تر خواهد بود.

بهبود عملکرد مغز 

انجام ورزش ضربان قلب را افزایش می دهد که به بهبود جریان خون به سمت مغز کمک می کند. افزایش جریان خون به سوی مغز بهبود عملکرد این اندام را در پی خواهد داشت. بر همین اساس است که فرد افزایش سطوح انرژی و هوشیاری خود پس از انجام تمرینات ورزشی را احساس می کند. افزون بر این، ورزش منظم از انسان در برابر بیماری های انحطاط عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر محافظت می کند و همچنین خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

تقویت میل جنسی 

با انجام ورزش، جریان خون نه فقط به سمت مغز، بلکه در سراسر بدن افزایش می یابد. این شرایط می تواند افزایش میل جنسی را به همراه داشته باشد. جریان خون بهتر نقش مهمی در برانگیختگی جنسی و افزایش میل جنسی ایفا می کند.

خواب بهتر

مطالعات نشان داده اند که ورزش منظم برای 30 دقیقه در روز می تواند کیفیت خواب انسان را به میزان 65 درصد افزایش دهد. باور بر این است که این شرایط با کاهش دمای بدن پس از تمرینات ورزشی مرتبط است. همچنین، ورزش سطوح استرس را کاهش می دهد و بر همین اساس می تواند در به خواب رفتن سریع‌تر و خواب باقی ماندن طی شب نقش داشته باشد.


بیشتر بدانید : فواید ورزش در شب!

بیشتر بدانید : 8 اشتباه بعد از ورزش که باعث چاقی میشود

بیشتر بدانید : گرم کردن بدن قبل از ورزش و آموزش با تصاویر متحرک


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:asriran.com