علائم پنهان سرطان بیضه در مردان را بشناسید
سرطان بیضه جز شایع ترین سرطان های مردانه به حساب می آید که بهتر است تمام علائم آن را بشناسید تا بتوانید زودتر برای درمان اقدام کنید

راجع به نشانه های پنهان سرطان بیضه در مردان چه می دانید؟

سرطان بیضه رشد سرطانی سلول های بیضه  می باشد که ممکن است به صورت یک توده سفت بدون درد ظاهر شود. شایع ترین نوع سرطان در مردان، سرطان بیضه است. این سرطان ممکن است در هر سن حتی 15 تا 35 سال  در مردان رخ دهد. در صورت تشخیص زودهنگام سرطان بیضه، میزان موفقیت درمان می‌تواند از ۹۵ درصد هم بالاتر برود.

 مشاهده گره یا توده

شایع‌ترین علامت سرطان بیضه، وجود یک گره یا توده سفت است که در بیضه احساس می‌‌شود که در بیشتر انواع آن خود بیماران می‌توانند توده را احساس کنند. این علامت معمولاً بدون درد است، بنابراین اگر توده مشکوکی حس کردید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

 احساس درد شدید و ناگهانی

شروع درد شدید و ناگهانی در بیضه باید فوری مورد ارزیابی و معاینه پزشک قرار گیرد زیرا این می‌تواند نشانه پیچش بیضه باشد و  طی آن جریان خون قطع می‌شود. بنابراین هرگونه درد تدریجی و مداوم  باید خیلی زود معاینه شود چون می‌تواند نشانه سرطان بیضه باشد.

 درد در ناحیه شکم، کمر یا پهلو

بسیاری از مردان، درد کمر را به یک تمرین سخت ورزشی یا کارهای سنگین نسبت می‌دهند اما درد مداوم و بدون علت در کمر، نباید نادیده گرفته شود. هنگامی که سرطان بیضه به غدد لنفاوی پشت شکم گسترش یابد، کمر درد آغاز می‌شود. این غدد، اغلب به‌ عنوان غدد لنفاوی پارا آئورت یا رترو صفاقی شناخته می‌شوند. اگر کمر درد برای هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه داشت و بر فعالیت‌های عادی و روزمره مانند کارهای خانه، رانندگی یا نشستن پشت میز تاثیر گذاشت، باید سریع به پزشک مراجعه کرد. هر درد جدید و شدید در ناحیه شکم، کمر یا پهلو باید به سرعت مورد ارزیابی و معاینه متخصص قرار گیرد.

 ورم کردن پاها

تورم پاها یا کیسه بیضه می‌تواند نشانه نادر سرطان بیضه از نوع پیشرفته باشد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که غدد لنفاوی بزرگ در پشت شکم، عملا جریان خون یا مایع لنفاوی را از پاها مسدود می‌کند و باعث تجمع مایع در این ناحیه می‌شود. البته نارسایی قلبی در مردان مسن می‌تواند از طریق تورم در پا، ظاهر شود. همان طور که لخته‌ شدن خون در پاها هم ممکن است رخ داده باشد. از آن جایی‌ که همه این بیماری‌ها می‌توانند شرایط خطرناکی را به همراه داشته باشند، تورم پا نیاز به ارزیابی و معاینه فوری پزشک دارد.

 سرفه، سردرد یا بروز تغییرات در بینایی

سرفه‌ می‌تواند نشانه بسیار نادری از سرطان پیشرفته بیضه باشد که احتمالا به ریه‌ها گسترش یافته است. همچنین، انواع نادری از سرطان بیضه که پیشرفته هستند و به مغز سرایت کرده‌اند، می‌توانند باعث تغییرات در بینایی، شروع سردرد یا حتی تشنج شوند. این علایم نادر هستند اما در این شرایط، باید اقدام‌هایی همچون معاینه ، آزمایش خون و عکس برداری انجام شود.

 رشد کردن بافت سینه

رشد بافت سینه‌ها می‌تواند از نشانه‌های نادر  سرطان احتمالی بیضه باشد. این علایم به ‌دلیل تولید هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) ظاهر می‌شود. این هورمون به ‌طور ‌معمول به میزان بالایی در زنان باردار وجود دارد و می‌تواند منجر به رشد بافت سینه شود که از علایم نادر سرطان بیضه هم به شمار می‌رود. حساسیت نوک سینه یا  داشتن ترشحات از سینه در یک مرد جوان هم می‌تواند یک علامت هشدار‌ دهنده باشد. هر مردی که این علایم را دارد ، باید سریع توسط اورولوژیست معاینه شود.

بیشتر بدانید : درد بیضه و علت های ایجاد درد در بیضه ها

بیشتر بدانید : زندگی بدون رحم و بیضه ممکن است؟

بیشتر بدانید : بیماری های بیضه را می شناسید؟

بیشتر بدانید : چه کسانی مستعد ابتلا به سرطان بیضه هستند؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com