پریود مردان یا عارضه بدخلقی مردانه Irritable Male Syndrome
همه در مورد پریود خانم ها شنیده ایم، اما مردان هم پریود می شوند که به هیچ عنوان شباهتی به پریود خانم ها ندارد، در این مطلب به بررسی پریود در مردان می پردازیم

پریود در مردان، از علت تا علائم

Irritable Male Syndrome که به اختصار به نام IMS شناخته می‌شود همان چیزی‌ست که می‌توان به آن پریود مردانه گفت. شناخته شده‌ ترین اثر این عارضه حساسیت بیش از حد به محرک‌های بیرونی و عصبانیت زیاد است.

عارضه بدخلقی مردانه سبب عصبانیت زود هنگام و حساسیت بیش از حد به محرک‌های بیرونی می شود. 

تغییرات هورمونی در مردان در دوره‌های ۴ تا ۶ هفته‌ای رخ می‌ دهند و در جریان آن روحیات مردان می‌تواند از بانشاط تا غمگین و تهاجمی تغییر پیدا کند.

کاهش یا افزایش تستوسترون خون می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجه در روحیات فردی مردان شود.

عارضه بدخلقی مردانه در سال ۲۰۰۱ توسط جرالد لینکلن محقق اسکاتلندی معرفی شد.

نکته قابل توجه درباره انسان‌ها این است که تغییرات هورمونی در مردان تنها ناشی از کاهش تستوسترون نیست بلکه همزمان با آن، افزایش کورتیزول و کاهش سروتونین به بروز عارضه بدخلقی مردانه‌ می‌انجامد. مهم‌تر این است که این عارضه در مردان می‌تواند به جای بروز ماهیانه بطور روزانه رخ دهد.

بیشتر بدانید : 7 واقعیت عجیب در مورد مردها، از جنینی تا درک رنگ ها

بیشتر بدانید : مردان هم بارداری را تجربه می‌کنند!!

چه کسانی در معرض این عارضه هستند؟

پنج سال پیش از معرفی عارضه بدخلقی مردانه محققان موسسه فن‌آوری ماساچوست (MIT) در یک گزارش علمی نوشته بودند که زنان و مردانی که غذاهای مملو از پروتئین و بدون الیاف گیاهی می‌خورند در معرض کاهش سروتونین قرار می‌گیرند.

سروتونین مهم‌ترین ناقل عصبی در مغز است و وجود مقدار کافی آن باعث احساس نشاط در انسان می‌شود. غذاهای چرب و و وعده‌های غذایی فاقد سبزیجات میزان سروتونین خون را کاهش می‌دهد.

در مردان همبستری باعث ترشح بیشتر سروتونین می‌شود. خواب کم و نامنظم نیز یکی از عوامل ایجاد عارضه بدخلقی مردانه محسوب می‌شود و قادر است این عارضه را به طور روزانه ایجاد کند.

مردانی که از شیوه تغذیه مملو از پروتئین و کم سبزی استفاده می‌کنند در صف مقدم کسانی هستند که مبتلا به عارضه بدخلقی مردانه می‌شوند. علاوه بر این گزارش‌های جدید نشان داده‌اند مردانی که با مشکلات مالی و شغلی روبرو هستند، آن‌هایی که به کاری که انجام می‌دهند بیعلاقه هستند، آن‌هایی که الکل زیاد می‌نوشند و بلاخره مردانی که شکر زیاد می‌خورند از جمله کسانی هستند که مبتلا به این عارضه خواهند شد.

عارضه بدخلقی مردانه را چگونه می‌توان کاهش داد؟

 مهمترین قدم تنظیم قند خون است. کاهش مصرف شکر صنعتی بخصوص قبل از ناهار و خوردن صبحانه کامل یکی از راه‌های کاهش این عارضه است. نوشیدن الکل زیاد تعادل قند خون را بهم می‌زند.

فعالیت‌های فیزیکی مستمر نظیر ورزش روزانه به تنظیم هورمونی بدن کمک می‌کند. مصرف مکمل‌های ویتامینی نظیر ب۶ (B6) و منیزیوم، و البته کلسیم از رخ دادن این عارضه را کاهش میدهد

بیشتر بدانید : وقتی هورمون مردانه کم می‌شود...

بیشتر بدانید :  تستوسترون را طبیعی افزایش دهید

بیشتر بدانید : نکاتی که مردان باید راجع به قاعدگی بانوان بدانند!

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ