آیا سفری در پیش دارید و مجبورید هواپیما را به خاطر مناسب بودنش، به عنوان وسیلۀ نقلیه انتخاب کنید؟ اما اگر باردار هستید، باید یک سری مطالب را بدانید و موارد احتیاطی خاصی را رعایت کنید.

 

به علت احتمال زایمان پیش از موقع هنگام پرواز، شرکت های هواپیمایی از پذیرفتن زنان باردار بالاتر از 7 ماه، در هواپیما خودداری می‌کنند. با این حال در این میان هستند شرکت هایی که بنابر قوانین خاص خودشان، زنان باردار تا ماه هشتم را هم می‌پذیرند. بنابراین در صورتی که باردار هستید، قبل از پرواز باید یک سری پیش بینی ها را بکنید و موارد احتیاطی مهم را بیاموزید.

اگر احتمال زایمان پیش از موعد در شما داده شده است یا سابقۀ چنین زایمانی را داشته اید یا از مشکلات قلبی عروقی رنج می‌برید، قبل از انجام مسافرت با هواپیما با پزشک تان مشورت کنید.

در مواردی که مقصد بسیار دوری دارید، نظر پزشک تان را دربارۀ واکسیناسیون احتمالی جویا شوید. برخی واکسن های توصیه شده برای سفر برای زنان باردار بی خطر اند ولی بقیه برای آنها عوارض جانبی دارند.

سفر به مناطقی را که در آن جا بیماری مالاریا وجود دارد فراموش کنید، این بیماری یکی از خطرناک ترین و شدیدترین بیماری ها برای دوران بارداری است.

تا جایی که برایتان ممکن است از سفر به کشورهای در حال توسعه یا کشورهایی که شرایط بهداشتی متزلزل و نابسامانی دارند، خودداری کنید.

یک نکتۀ مهم که باید از آن آگاه باشید این است که بی حرکتی پاها در هواپیما ممکن است التهاب وریدی را به دنبال داشته باشد، دربارۀ این موضوع هم با پزشک تان صحبت کنید. احتمالاً پزشک تان به شما توصیه می‌کند که از جوراب های فشرده کننده استفاده کنید.

  به همین دلیل، بهتر است که در طی پرواز لباس های خیلی گشاد نپوشید. برای پرواز لباس های چسبان توصیه می‌شوند زیرا شرایط پرواز و عدم تحرک باعث افزایش احتمال بروز التهاب وریدی می‌شوند.
قبل از سفر مدت و اعتبار بیمه تان را چک کنید. به شرایط بیمه و زمان بازگشت تان هم توجه ویژه ای داشته باشید.

بسته به کشوری که از آن عزیمت می‌کنید و کشور مقصد، برای اجتناب از گرما، ساعاتی را برای پرواز انتخاب کنید که صبح زود یا شب به مقصد برسید.

اگر باید با هواپیمایی پرواز ‌کنید که فشار هوایش تنظمیم نشده، مطمئن شوید که این هواپیما در ارتفاع خیلی بالا پرواز نمی‌کند زیرا در ارتفاع زیاد، احتمال کمبود اکسیژن برای جنین وجود دارد، خصوصاً اگر در سه ماهۀ اول بارداری هستید !

خیلی زودتر از زمان پرواز عازم فرودگاه شوید. این کار مانع از استرس ِ ترافیک و خستگی می‌شود.  
 
پس از رسیدن به فرودگاه، خواهش کنید که صندلی تان در هواپیما کنار راهرو باشد تا بتوانید به راحتی رفت و آمد کنید، خصوصاً به سمت توالت !

خواهش کنید که برای سوار شدن، حق تقدم داشته باشید.

برخی شرکت های هواپیمایی از شما نامه ای از پزشک تان می‌خواهند که در آن مرحلۀ بارداری تان مشخص شده باشد.

در هواپیما، به هیچ وجه از بستن کمربند معاف نیستید ! حتی اگر باردار باشید، باید کمربند تان را زمان برخاستن، فرود و هر زمانی که پرسنل هواپیما خواستند، ببندید.

کمربند را به درستی روی ران ها، زیر شکم تان ببندید.

بعد از برخاستن هواپیما، صندلی تان را خم کنید، این کار مانع ایجاد فشار به شکم تان می‌شود.

آب زیادی بنوشید، زیرا به خاطر اتمسفر حاکم در آن ارتفاع، محیط هواپیما رطوبت بسیار پایینی دارد.

با این حال، الکل ننوشید.

برای اجتناب از خطر التهاب وریدی، به طور منظم در راهروی هواپیما قدم بزنید، موقع قدم زدن احتیاط کنید و برای جلوگیری از زمین خوردن به تکیه گاه ها تکیه کنید.

به محض اینکه به مقصد رسیدید، بخوابید تا خستگی متأثر از تغییر ساعت و سفر برای تان جبران شود.

خودتان را از قرار گرفتن در معرض آفتاب بپوشانید، نورخورشید ممکن است باعث ظاهر شدن ماسک معروف بارداری بر روی صورت تان شود.

در مناطقی با آب و هوای استوایی، اتاقی با تهویه و خنک کننده بگیرید و فقط از آب بطری بنوشید.

توجه: برخی داروهای ضد اسهال و برخی آنتی بیوتیک ها عوارض جانبی دارند. در صورت بروز اسهال، از روش های آبرسانی به بدن کمک بگیرید. یک آنتی بیوتیک مجاز برای دوران بارداری هم با خود ببرید تا در مواقع اضطرار (عفونت ادراری، اسهال خونی)، بتوانید از آن استفاده کنید.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
چه غذاهایی برای زنان باردار مضر است؟
5 علامتی که نشان می دهد دوقلو باردارید!!
نحوه خوابیدن زنان باردار زمان تولد را تعیین می کند
تغذیۀ ایده آل برای زنان باردار
اصول تغذیه برای زنان باردار لاغر!!