اگر طی مدت بارداری احساس خستگی می‌کنید، باید علت این خستگی را دریابید و...

 

زمان بگذارید و خوب فکر کنید زیرا دلایل متعددی باعث بروز خستگی طی دوران بارداری می‌شوند، ضمناً ممکن است چند علت با هم ترکیب گردند. اما گذشته از این دلایل معمول و همیشگی، خستگی ممکن است در طی ماه های حاملگی خود را به شکل یک بیماری نیز نشان دهد. به همین دلیل است که باید با پزشک معالج تان در این باره صحبت کنید.

خستگی در ابتدای بارداری طبیعی است، هورمونی است!
در ابتدای دوران بارداری، داشتن احساس خستگی و تمایل به خوابیدن، گاهی اوقات بدون توجه به این که چه ساعتی از روز است، طبیعی است. این وضعیت به خاطر پروژسترون، هورمون ِ ضروری برای حفظ حاملگی، است و تأثیر تسکین دهندگی دارد. خبر خوش این است که این وضعیت در سه ماهۀ دوم خیلی کمتر می‌شود.

مشکلات خواب در بین زنان باردار بسیار رایج است
دردهای جزئی در بارداری، دردهای پشت و کمر، حرکات نوزاد، وضعیت های دشوار، مسائل ریز و درشت، الزامات شغلی، همه و همه عواملی هستند که می‌توانند عاملی برای ایجاد مشکل در خواب شما باشند. مقدمات خواب را به دقت فراهم کنید، زودتر به بستر بروید، شرایط آسایش تان را بهبود ببخشید و در بهره بردن از تعطیلات آخر هفته شک نکنید.

فعالیت های شغلی
برخی شرایط کاری باعث خستگی جسمی و روحی می‌شوند. پرسنل خدمات، کارمندان بخش فروش و کارگران بیشتر دچار خستگی می‌شوند، اما فقط اینها نیست، تمام پست هایی که استرس زا هستند هم خستگی زیادی ایجاد می‌کنند! برخی مشاغل نیز بیشتر فرد را دچار خستگی و کسالت می‌کنند مانند کار با ماشین یا کارهای تکراری و غیره. باید به این عامل ایجاد خستگی طی بارداری (کار)، حمل و نقل های طولانی و دشوار را نیز اضافه کرد که هم خستگی تولید می‌کنند و هم استرس...
بنابراین فکر کردن دربارۀ تنظیم شرایط شغلی، ساعات کار و وسایل جابه‌جایی از ابتدای دوران بارداری، بسیار مهم است. 

 

اضطراب های در سه ماهۀ سوم بارداری
بیشتر زنان باردار به خصوص در سه ماهۀ سوم حاملگی، دچار اضطراب و کابوس می‌شوند، آنها مدام در این افکار هستند: زایمان چه طور پیش خواهد رفت؟ آیا نوزاد زیبا خواهد شد؟ آیا او را دوست خواهم داشت؟ آیا من می‌توانم یک مادر خوب باشم؟...

بهترین راه برای خنثی کردن این نگرانی ها، حرف زدن با دیگران است. برای درد و دل کردن با پدر نوزاد، دوستان تان، والدین تان و متخصصی که پیش او می‌روید، شک نکنید.

 

آخرین ماه بارداری
با افزایش وزن، خستگی در پایان بارداری طبیعی است. ضمناً شما به سختی نفس خواهید کشید، حجم شکم تان مانع از قرار گرفتن در وضعیت های مناسب خواب می‌شود، با این همه هنوز سخنی از حرکات نوزاد که از خواب بیدارتان می‌کند یا مثانه تان که پرشده و مجبورتان می‌کند که چندین بار طی شب از خواب بلند شوید، به میان نیاورده ایم...
از خودتان مراقبت کنید، چندین بار مکث کنید، به خودتان استراحت بدهید، هر قدر که خواستید و هر جا که خواستید چرت بزنید!

بگذارید دیگران (همسر، دوستان، خانواده، خدمتکار، خرید اینترنتی...) هم طی مدت بارداری به شما کمک کنند زیرا به هر صورت وضعیت شما اجازه نمی‌دهد که به خرید بروید، خرده کاری ها را انجام دهید و خانه را به خوبی بگردانید.

بارداری فعالیت فیزیولوژیک بیشتری را به بدن تحمیل می‌کند. بنابراین باید مراقب خودتان باشید: زود به رختخواب بروید، آخر هفته ها خوب بخوابید، استراحت کنید، کارها را با اعضای خانواده تقسیم کنید، موقعیت و زمان شغل تان را تنظیم کنید، زمان هایی را به خودتان اختصاص دهید و...
با تمام اینها، تغذیه هم نقش مهمی بازی می‌کند، برخی از کمبودها ممکن است خود را به شکل خستگی نشان دهند. تغذیه ای سالم و متعادل ضروری است. ضمناً یک فعالیت جسمی منظم و مناسب با وضعیت تان، خستگی را به میزان بسیار زیادی از شما دور خواهد کرد.
در نهایت، بدون تردید، باید با پزشک تان هم مشورت کنید.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
مراقبت های قبل از دوران بارداری!!
بارداران چاق پنج دقيقه قبل از غذا يك ليوان آب بخورند
بارداری با اضافه وزن + 42 توصیه اضافه
وضعیتهای خوابیدن در دوران بارداری
بخور نخورهای بارداری