ژل لوبریکانت یا روان کننده و راهنمای مصرف آن
همه لوبریکانت ها مشابه هم نیستند. لوبریکانت ها دنیایی متنوع از عطرها و امکانات دارند

 لوبریکانت (Lubricant) چیست؟

استفاده از ژل های روان کننده یا لوبریکانت های مختلف یکی از راه های ساده برای افزایش لذت در روابط زناشویی است. همان طور که از اسم آنها پیداست، این ژل ها رابطه زناشویی را روان تر و لغزنده تر می کنند و بخاطر همین بسیاری از زوج ها همیشه از ژل روان کننده به عنوان یکی از مهم ترین ابزار زندگی یاد می کنند.

همه لوبریکانت ها مشابه هم نیستند. لوبریکانت ها دنیایی متنوع از عطرها و امکانات دارند. هرچه امکانات بیشتری داشته باشند، سوال های بیشتری برای ما پیش می آید. آیا اشکالی ندارد این همه مواد مختلف که برایتان آشنا نیست را به واژن خود نزدیک کنید؟ چطور متوجه شویم احساس خوشایندی به ما خواهد داد یا نه؟ و مهم تر از همه آیا برای رابطه جنسی ایمن است؟. ما همه این سوالات و سایر ابهاماتی که ممکن است برایتان بوجود آمده باشد را از متخصصین پرسیده ایم. در ادامه هر آنچه نیاز است بدانید را برایتان آماده کرده ایم:


دو نوع لوبریکانت وجود دارد

دو نوع لوبریکانت وجود دارد

به گفته دکتر امیر مرعشی متخصص زنان و زایمان، دو گروه کلی برای لوبریکانت ها وجود دارد، محلول در آب و محلول در روغن. ما علاقه ای به لوبریکانت های روغنی نداریم، چون می خواهیم در رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود و لوبریکانت های روغنی را نمی توان با کاندوم استفاده کرد. به خصوص که لوبریکانت های روغنی باعث ایجاد ترک یا در نهایت پاره شدن کاندوم می شود که منجر به ابتلای شما به بیماری های مقاربتی یا بارداری ناخواسته خواهد شد. 

یکی دیگر از دلایلی که مرعشی استفاده از لوبریکانت بر پایه آب را توصیه می کند این است که، لوبریکانت های برپایه روغن مانند روغن نارگیل، PH واژن را تغییر داده و شما را در معرض عفونت هایی نظیر واژینوز باکتریال ( bacterial vaginosis) قرار می دهند.


تمیز کردن لوبریکانت بر پایه آب راحت است

تمیز کردنش راحت است

لوبریکانت هایی که بر پایه آب هستند به راحتی و سرعت از واژن خارج می شوند. از سویی دیگر، لوبریکانت های روغنی باعث احساس چرب بودن در این ناحیه می شوند و بسیاری از زنان را مجبور به شستشوی این ناحیه می کند که کار اشتباهی است. استفاده از صابون برای واژن هر چقدر هم که ملایم باشد باعث تغییر PH آن می شود.

بنابراین، اگر می خواهید بعد از رابطه جنسی احساس بهتر و تمیز تری داشته باشید از انواع مبتنی بر آب آن استفاده کنید. راه دیگری که مطمئن شوید همه چیز مرتب است، ادرار بعد از رابطه جنسی است. با این کار باکتری های این ناحیه را تمیز کرده و خطر ابتلا به عفونت ادراری را از بین می برید.


هر چه مواد تشکیل دهنده لوبریکانت ها کمتر باشد، بهتر است

هر چه مواد تشکیل دهنده لوبریکانت ها کمتر باشد، بهتر است

بحث های زیادی درباره لوبریکانت های ارگانیک وجود دارد. لوبریکانت ها به عنوان مکمل طبقه بندی شده اند و زیر نظر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیستند،  بنابراین هر کسی می تواند یک سری مواد را در یک شیشه ریخته و اسم لوبریکانت رویش بگذارد. پس، خیلی مهم است که برچسب پشت آن را مطالعه کنید و مطمئن شوید، مجاز است

هرچه فهرست مواد تشکیل دهنده کمتر باشد، بهتر است. یک عنصر که واقعا باید مراقب آن باشید، الکل و هر چیزی بر پایه الکل است که معمولا به دو حرف OL ختم می شود. شما نیازی به الکل که یک ضد عفونی کننده است در لوبریکانت ندارید، چون باکتری های طبیعی تان را می کشد که منجر به ابتلا به عفونت مخمری یا تکثیر بیش از حد باکتری ها می شود. از این منظر هم می توانید ببینید، الکل پوست را خشک می کند، بنابراین مطمئنا باعث خشکی واژن تان هم خواهد شد، که دقیقا خلاف آن چیزی است که می خواهید.


سرما را بر گرما در انتخاب لوبریکانت ترجیح دهید

سرما را بر گرما در انتخاب لوبریکانت ترجیح دهید

دکتر مری جین مینکین (Mary Jane Minkin) متخصص زنان و زایمان و استادیار بالینی دانشگاه ییل، می گوید: من طرفدار چیزهایی که باعث ایجاد گرما در واژن می شوند، نیستم. چون احساس گرما می تواند خیلی به سرعت تبدیل به احساس سوزش شود، به خصوص اگر پوست حساس یا آلرژی به مواد فعال داشته باشید. به علاوه، اصطکاک رابطه جنسی می تواند منجر به داغ تر شدن ( به معنی واقعی کلمه ) واژن شود که برای برخی از افراد بیش از حد شدید است. 

از سوی دیگر، هیچ مشکلی با وجود کمی مواد خنک کننده وجود ندارد. بسیاری از زنان از آن ها خوششان می آید، اگر پایه آن مواد طبیعی مانند نعنا باشد که بسیار خوب است.


لوبریکانت را فله ای نخرید

لوبریکانت را فله ای نخرید

اگر به یک موقعیت خرید عمده برای لوبریکانت برخوردید، هرگز خرید نکنید. برای شروع توصیه می شود که هرگز به صورت کلی خرید نکنید، اول باید ببینید احساس خوب و راحتی دارید، بوی آن چطور است. از آن جایی که مهبل و واژن بافت بسیار ظریفی دارند، حتما باید مطمئن شوید که لوبریکانت مصرفی تان باعث تحریک این ناحیه ها نمی شود. بنابراین، بهتر است در ابتلا مقدار کمی خرید کنید و برای احتیاط ابتدا مقدار کمی از آن را روی قسمت داخلی بازو امتحان کنید تا واکنش پوست تان را بررسی کنید.


یک راه حل طولانی مدت را برای مصرف لوبریکانت در نظر بگیرید

یک راه حل طولانی مدت را برای مصرف لوبریکانت در نظر بگیرید

در ابتدا باید به این فکر کنید که لوبریکانت را برای چه چیزی می خواهید. مسلما زنانی که در دوران بعد از یائسگی هستند، استروژن کمی دارند و نیاز به لوبریکانت بیشتری خواهند داشت. ولی یک زن جوان پیش از یائسگی چه مقدار لوبریکانت نیاز دارد؟ من امیدوارم که همسرش به اندازه کافی او را تحریک کند تا بدنش به اندازه کافی روان کننده ترشح کند. اگر شما در دوران پیش از یائسگی هستید و دچار خشکی واژن شده اید، بهتر است با پزشکتان یا یک سکس تراپیست مشورت کنید، تا علت مشکل تان را متوجه شوید. به علاوه، قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری هم می تواند باعث خشکی واژن و کاهش میل جنسی شود، بنابراین، بهتر است این موارد را با پزشک تان در میان بگذارید. بهترین روان کننده ترشحات بدن خود شماست، بنابراین بهتر است معاشقه را طولانی تر کنید.

ولی اگر مشکل کم شدن هورمون هاست، دکتر مینکین و دکتر مرعشی هر دو با مرطوب کننده های طولانی مدت مانند Replens موافقند که می تواند به شما کمک کند. می توانید در طول هفته چند بار از آن داخل واژن خود قرار دهید تا بافت واژن تان را بهتر نگه داشته و از رشد مضاعف باکتری ها جلوگیری کند.


بیشتر بدانید : رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟

بیشتر بدانید : بهبود رابطه جنسی در بیماران دیابتی

بیشتر بدانید : کاندوم چیست؟ + علت حساسیت به کاندوم را بدانید


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ