بارداری بعد از 40 سالگی و هر آنچه باید بدانید
 بارداری در سنین بالا با خطراتی همراه است، اما برخی خانم ها در سنین بالای 40 سال هم باردار می شوند، در ادامه به بررسی این مسئله پرداخته می شود

بارداری بعد از چهل سالگی امکانپذیر است؟

بارداری در سنین بالای 40 سالگی موضوعی که هم اکنون برای بسیاری از زنان مطرح است. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا  (CDC) تعداد زنانی که  بعد از 40 سالگی باردار می شوند در سال‌های اخیر به طور فزایندهای افزایش یافته است.

طبق این آمار، تعداد زایمان های اول در زنان 40 تا 44 سال بین سال های 1990 تا 2012 بیش از دو برابر شده است. اما آیا بارداری در سنین بالای 40 سال، ریسک بالایی دارد؟

با توجه به پیشرفت فناوری های مرتبط با باروری، بارداری و زایمان در 40 سالگی امکان پذیر است. با وجود این، هر نوع حاملگی بعد از 40 سالگی، حاملگی پرخطر محسوب می شود. به همین دلیل، پزشک، شما و جنین تان  را از نظر موارد زیر به دقت تحت نظر خواهد داشت:

  • فشار خون بالا که ممکن است ریسک عارضه ای در حاملگی به نام پره اکلامپسی را افزایش دهد.
  • دیابت بارداری
  • نقص نوزاد هنگام تولد (مانند سندروم داون)
  • سقط جنین
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • حاملگی خارج از رحم


سن چگونه بر باروری تاثیر می گذارد؟

با وجود این که پیشرفت فناوری گزینه هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)،  انجماد تخمک در سنین پایین تر، بانک اسپرم و رحم جایگزین را پیش روی زنان بالای 40 سال قرار می دهد اما باروری زنان بعد از 35 سالگی قطعا به میزان چشمگیری کاهش می یابد. طبق آمار یک سوم  زوج های جوان بعد از 35 سالگی، مشکلات باروری را تجربه می کنند.


مشکلات  باروری

  • کاهش تعداد تخمک هایی که می تواند بارور شود
  • تخمک های ناسالم
  • ناتوانی تخمدان ها در رها کردن تخمک
  • افزایش خطر سقط جنین
  • شرایط سلامت که ممکن است مانع باروری شود.


 چگونه می توان بعد از 40 سالگی باردار شد؟

صرف نظر از سن، باردار شدن می تواند مدتی به طول بینجامد. اما اگر سن شما بالای 40 سال است و به مدت شش ماه تلاش کرده اید باردار شوید اما ناموفق بوده اید ممکن است زمان مراجعه به یک متخصص باروری باشد. متخصص باروری آزمایش هایی انجام می دهد تا ببیند آیا عواملی وجود دارند که بر توانایی شما در بارداری تأثیر بگذارند یا خیر؟

این آزمایش ها ممکن است شامل سونوگرافی رحم و تخمدان ها یا آزمایش خون برای بررسی میزان ذخیره تخمدانی باشد.طبق اعلام دانشگاه زنان و زایمان آمریکا، بیشتر زنان بعد از 45 سالگی نمی توانند به طور طبیعی باردار شوند.

 اما همان طور که در ابتدا ذکر شد، هم اکنون بچه دار شدن در سنین بالای 40 سال بسیار معمول تر از گذشته است بنابراین با وجود چالش هایی که ممکن است وجود داشته باشد، صاحب فرزندشدن در دهه چهارم زندگی به طور قطع امکان پذیر است. 

با این حال بهتر است قبل از هرگونه تصمیمی درباره تمام عوامل خطری که ممکن است تهدید کننده بارداری شما باشد با یک پزشک متخصص مشورت کنید.


بیشتر بدانید : چطور بعد از 35 سالگی بارداری سالم داشته باشیم؟

بیشتر بدانید : بهترین سن باروری در زنان و مردان

بیشتر بدانید : بعد از 40 سالگی هم می توان باردار شد؟

بیشتر بدانید : نکاتی برای بارداری بالای 30سالگی


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sinapress.ir