با زدن واکسن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا 90 درصد کاهش دهید
با تزریق واکسن HPV می توانید خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا 90 درصد کاهش دهید و تا حدودی مصون بمانید

خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم رابا زدن واکسن کاهش دهید

چند سال قبل برای اولین بار در برنامه تلویزیونی ماه عسل بود که به صورت عمومی یک خانم از بیماری به نام تبخال تناسلی یا HPV بی پرده سخن گفت و از افرادی که فعال جنسی هستند خواست تا حتما واکسن HPV بزنند. شاید کسی آن زمان فکرش را هم نمی‌کرد این بیماری چند سال بعد آن‌قدر شیوع پیدا کند و جامعه را درگیر کند. اچ پی وی از آن نظر حائز اهمیت است که در صورت درمان نشدن می‌تواند عامل سرطان دهانه رحم در خانم‌ها باشد. در ادامه به بررسی ارتباط زدن واکسن و جلوگیری از این نوع سرطان خواهیم پرداخت.

اچ پی وی و تاثیر آن بر سرطان دهانه رحم

انواع مختلفی از HPV  وجود دارد. بعضی از آن‌ها با ایجاد ضایعات گردن رحم مرتبط هستند که می‌توانند سرطانی شوند و به‌عنوان نوع پرخطر HPV شناخته می‌شوند. دو مورد از این انواع پرخطر HPV16 و HPV18 حدود ۷۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند.

تاثیر واکسن بر این

۹۹ درصد موارد سرطان دهانه رحم ناشی از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی  است. برای همین است که بیش از ۱۰۰ کشور جهان استفاده از واکسن اچ‌‌پی‌وی را شروع کرده‌اند.با این که این واکسن برای افراد زیر 26 سال تاثیر قطعی دارد اما  برای بالای 26 ساله‌ها هم بی تاثیر نیست.

اما خبر فوق‌العاده  این‌ است که برای اولین بار نتیجه یک تحقیق فراگیر نشان می‌دهد واکسن اچ‌پی‌وی یا پاپیلومای انسانی در انگلیس توانسته است حدود ۹۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم را کاهش دهد. نتیجه این  تحقیق در نشریه پزشکی لانست منتشر شده و پژوهشگران  آثار این واکسن را که از سال ۲۰۰۸ به خانم‌ها تزریق شده است بررسی کردند. واکسن اچ پی وی باعث جلوگیری از تکثیر سلولی پیشاسرطانی شده  و ۸۷ درصد موارد سرطان دهانه رحم  را کاهش داده است.

بیشتر بدانید : تست های تشخیص سرطان دهانه رحم، با توجه به سن و شرایط شما

بیشتر بدانید : قرص های ضد بارداری چه تاثیری بر سرطان پستان و سرطان رحم دارند؟

بیشتر بدانید : 7 نشانه مهم سرطان دهانه رحم که نادیده گرفته می شوند!

بیشتر بدانید : سرطان دهانه رحم، خطرناک و قابل پیشگیری، لطفا بخوانید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com