ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟
استفاده از ضد آفتاب در تابستان بسیار مهم است که یکی از مهم ترین فاکتورهای ضد آفتاب خوب شماره SPF آن است که در ادامه به نکاتی در مورد SPF اشاره می شود

SPF مناسب برای ضد آفتاب در تابستان چند است؟

پیشنهاد می شود اگر ضد آفتاب را تنها برای صورت استفاده می‌کنید، مقدار کرم شما به اندازه‌ یک سکه‌ بزرگ باشد.به گفته کارشناسان اشعه ماوراء بنفش (UV) بخشی از طیف الکترومغناطیسی (نور) است که از خورشید به زمین می رسد.

طول موج های آن کوتاه تر از نور مرئی است و با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست. اشعه ماوراء بنفش UVA آسیب های پوستی پایدار و پیری پوست را ایجاد می کند و اشعه ماورای بنفش UVB می تواند باعث ایجاد سرطان پوست، آفتاب سوختگی و آسیب پوستی شود.SPF یا فاکتور حفاظت از خورشید، میزان توانایی کرم های ضد آفتاب را در جلوگیری از آسیب UVB، نشان می دهد.

اگر 20 دقیقه طول بکشد تا پوست محافظت نشده شما شروع به قرمز شدن کند، با استفاده از کرم ضد آفتاب SPF 15، از قرمز شدن 15 بار دیگر ،یا به عبارتی حدود پنج ساعت بعد جلوگیری می شود.

کرم های ضد آفتاب با SPF 15 و بالاتر تا 30 بسیار خوب از پوست در برابر UVB محافظت می کند. ضد آفتاب های ساده با رنگی فرق چندانی ندارد اما اگر پوست حساسی دارید بهتر است قبل از استفاده از هر کرمی با پزشک خود مشورت کنید .کرم ضد آفتاب شما ممکن است به دلیل تعریق بدن بعد از مدتی پاک شود، پس اگر مدام در آفتاب ایستاده‌اید، ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یک بار تمدید کنید. درادامه به نکاتی می پردازیم که یکی از متخصصان پوست ومو در خصوص استفاده از کرم ضدآفتاب به آن اشاره کرده است.

یکی از مسائلی که امروزه می تواند برای سلامت پوست مشکل ساز باشد، «نور خورشید» است. اگرچه انسان همیشه با پرتوهای خورشید مواجه بوده اما مشکل جدید را باید نازک شدن لایه ازن دانست که باعث می شود پرتوهای ماورای بنفش بیشتری به زمین برسد و در نتیجه عوارض نور خورشید نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود.


ضد آفتاب؛ بهترین محافظ در برابر پرتوهای مضر خورشید
ضدآفتاب

علاوه بر این که مواجهه مستمر و حفاظت نشده در برابر پرتوهای خورشید، مهم ترین عامل بروز سرطان پوست است اما مشکلات دیگر پوست در سنین سالمندی مانند چین و چروک و ظاهر شدن لکه ها را نیز باید ناشی از پرتوهای ماورای بنفش خورشید دانست.

توصیه می شود برای به تعویق انداختن پیری پوست و همچنین جلوگیری از تغییرات خوش خیم و بدخیم ناشی از نور خورشید، از ضد آفتاب استفاده شود. پوست بچه ها به پرتوهای خورشید بسیار حساس است اما از آن جا که ترکیبات ضدآفتاب در آن ها موجب حساسیت، قرمزی و التهاب می شود، رعایت محدودیت سنی در استفاده از این کرم ها ضروری است.


استفاده از ضد آفتاب برای نوزادان؛ هرگز!

استفاده از ضدآفتاب ها به طور کلی در کودکان زیر شش ماه ممنوعیت مصرف دارد و بین شش ماهگی تا دو سالگی، نظر متخصصان متفاوت است. اما از 2 تا 12 سالگی، استفاده از ضدآفتاب های مخصوص اطفال مناسب است زیرا ترکیبات موجود در آن ها احتمال بروز حساسیت در کودکان را کاهش می دهد.پس از سنین 12 سالگی امکان استفاده از ضدآفتاب های معمولی وجود دارد البته با توجه به ساختار چرب یا خشک پوست، باید این شرایط نیز در نظر گرفته شود.

برای افرادی که مستعد بروز کک و مک هستند نیز بهتر است از ضد آفتاب های بدون چربی استفاده شود.خوشبختانه از آن جا که ترکیبات ضد آفتاب جذب نمی شود، استفاده از این محصولات برای خانم های باردار نیز هیچ ممنوعیت مصرفی ندارد؛ البته باید به ساختار پوست در انتخاب ضد آفتاب دقت داشت.


سالمندان به نور خورشید نیاز دارند!

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةا... ( عج) افزود: ضرورت دریافت کافی ویتامین D و پوکی استخوان در دوران سالمندی و همچنین محدودیت حضور این افراد در محیط های باز و از طرفی بروز عوارض پرتوهای خورشید پس از 10 تا 15 سال، باعث می شود تا بتوان استفاده از ضد آفتاب را در سالمندان نادیده گرفت.

در واقع از آن جا که پرتوهای خورشید لازمه سنتز ویتامین D و کمک به سلامت استخوان ها در سالمندی است، ضد آفتاب ها می تواند این تاثیرات را کاهش دهد.به طور کلی توصیه می شود از سنین جوانی و میان سالی به استفاده منظم از ضدآفتاب ها توجه داشته باشید و کمبود ویتامین D احتمالی را با مکمل های مناسب جبران کنید.

در هوای ابری هم حتما باید ضدآفتاب زد چون ابرها نمی‌توانند اشعه مضر ماورای بنفش را جذب کنند. تقریبا در هوای ابری ۸۰ درصد این اشعه به پوست می‌رسد.


بیشتر بدانید : وقتی که نور خورشید برای سلامت مفید است!

بیشتر بدانید : ضد آفتاب چه تاثیری بر باروری انسان دارد؟

بیشتر بدانید : روغن نارگیل و خواص ضد آفتابی آن

بیشتر بدانید : چرا مصرف کرم ضد آفتاب مهم است؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com