مواد غذایی که باعث جوش زدن و درمان جوش میشود
 همه افراد از جوش زدن رنج می برند اما رژیم غذایی ما تاثیر زیادی بر جوش ها دارد ما با وارد کردن برخی خوراکی ها به رژیم خود و کم کردن برخی دیگر می توانیم از پوستی شاداب لذت ببریم

 چند خوراکی که باعث جوش زدن میشوند و خوراکی هایی برای درمان جوش

نقش رژیم غذایی در سلامت بدن بر کسی پوشیده نیست. این مسأله شامل وضعیت پوست ما هم می شود. در حقیقت، تحقیقات نشان داده برخی مواد غذایی می توانند باعث بروز جوش یا تشدید آن شوند و برعکس، برخی می توانند به درمان جوش ها کمک کنند. در ادامه با این مواد غذایی آشنا خواهیم شد.

این مواد غذایی می توانند باعث جوش شوند:

کربوهیدرات های تصفیه شده

مواد غذایی فرآوری شده ای مثل نان سفید، شیرینی ها، کیک ها، کراکرها (بیسکوییت های شور) و غیره، حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده هستند که قندهای افزودنی را هم شامل می شوند. تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان داد میان رژیم های غذایی ای که شاخص گلوکز بالایی دارند و افزایش جوش ارتباط وجود دارد. این مواد غذایی باعث افزایش ناگهانی قند خون می شوند و به این ترتیب سطح انسولین را افزایش می دهند و باعث بروز جوش می شوند.

شیر

اگر از مشکل جوش رنج می برید، شاید باید در مصرف شیر تجدیدنظر کنید. البته این نظر قطعی نیست، اما برخی تحقیقات بیان کرده مصرف لبنیات، به ویژه شیر، ممکن است باعث تشدید جوش ها شود. شاید دلیل آن این باشد که مواد لبنی می توانند باعث افزایش ناگهانی سطح هورمون تستوسترون در بدن شوند، مسأله ای که پیامدهای آن به بروز جوش می انجامد.

با این حال، دانشمندان می گویند این مسأله لزوماً در مورد همه ی افراد صدق نمی کند، چرا که بسیاری از افراد با وجود قطع مصرف لبنیات هم تغییری در وضعیت جوش هایشان احساس نکرده اند.

چربی های اشباع شده

اگر به دنبال داشتن پوستی صاف و بدون جوش هستید، باید مصرف برگر، مرغ سوخاری و فست فودها را کنار بگذارید. چون این غذاها چربی اشباع شده ی بالاتری دارند. در تحقیقی در سال ۲۰۱۴ معلوم شد کسانی که شدت جوش های آن ها متوسط تا شدید بود، در مقایسه با کسانی که پوست صاف یا جوش خفیفی داشتند، چربی اشباع شده ی بیشتری مصرف می کردند. علت این مسأله دقیقاً معلوم نیست اما شاید چربی های اشباع شده باعث تشدید عواملی می شوند که در بروز جوش نقش دارند.

این مواد غذایی می توانند به درمان جوش ها کمک می کنند:

میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان

سلامت بدنی شما در وضعیت پوست تان انعکاس پیدا می کند. تحقیقات نشان داده آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات، رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. این رادیکال ها می توانند با افزایش التهابات بدنی، به پوست صدمه بزنند. التهاب نه فقط به پیری زودرس (بروز چین و چروک)، بلکه به بروز جوش هم منجر می شود.

ماهی های چرب

مصرف ماهی های سالمون، ساردین و تن، روش خوبی برای تأمین امگا ۳ ضد التهابی است که بدن به آن نیاز دارد. این اسیدهای چرب سالم اجزای سازنده ی سلول های ما هستند.

بنابراین برای بهبود وضعیت پوست خود باید به آن این امکان را دهید که سلول های جدید و سالمی بسازد. در تحقیقی در سال ۲۰۱۴ معلوم شد مصرف مکمل های امگا ۳ به کاهش چشمگیر جوش ها کمک کرده بود.

خیار و هندوانه

هر ماده ی غذایی پرآبی که بتواند آب بدن شما را افزایش دهد، برای پوست شما هم مفید محسوب می شود. حفظ رطوبت پوست برای هر نوع پوستی مفید است. افرادی که از مشکل جوش رنج می برند، اغلب سعی می کنند با خشک کردن پوست، جوش های خود را درمان کنند اما بعد از آن، به مرطوب کننده های قوی روی می آورند که این خود باعث تشدید جوش ها می شود. این روش زمانی کارساز است که مشکل جوش های شما دائمی نباشد. حفظ آب بدن با نوشیدن آب و استفاده از مواد غذایی پرآب در رژیم غذایی خود می تواند سلامت پوست شما را حفظ کند.

بادام هندی

مغزهای خوراکی هم می توانند برای پوست مفید باشند. خوردن یک اونس (حدود ۲۸ گرم) بادام هندی، بدن را از مقادیر مناسبی زینک برخوردار می کند. تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داد میان کمبود زینک و بروز شدید جوش ارتباط وجود دارد که احتمالاً دلیل آن این است که ماده ی زینک از خواص ضد التهابی برخوردار است و ایمنی بدن را افزایش می دهد. دیگر منابع اصلی زینک عبارتند از غذاهای دریایی مثل صدف خوراکی و خرچنگ، گوشت گاو، مرغ و بره، دانه ها و مغزهای خوراکی ای مثل بادام و تخم کدو، حبوباتی مثل نخود و لوبیا قرمز و محصولات کاکائویی.

مواد غذایی پروبیوتیک دار

ماست مشهورترین ماده ی غذایی پروبیوتیک دار به شمار می رود اما خیار شور و نان های تهیه شده از خمیر ترش هم از منابع غیر لبنی خوب مواد پروبیوتیک به شمار می روند. تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داد مصرف پروبیوتیک ها ممکن است آثار ناشی از انتشار پروتئین های التهاب آور در بدن را خنثی کند و تولید سبوم یا همان چربی طبیعی پوست را کاهش دهد، مسأله ای که از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می کند.


بیشتر بدانید : از بین بردن جای جوش با 7 محصول تخصصی پوست

بیشتر بدانید : تغذیه مناسب برای هر نوع پوست جوش دار, چرب و خشک کدام است؟

بیشتر بدانید : آیا شکلات خوردن باعث جوش زدن می شود؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com