پروبیوتیک‌ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌شود

مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک

فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتریها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتریها که به باکتریهای پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکولهای پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامینها و آنتی بیوتیکهای مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید می‌باشد. منبع باکتری‌های پروبیوتیک لبنیات و میوه‌ها هستند.حال با مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک ها آشنا شوید:

بیشتر بدانید : پروبیوتیک و 7 نکته ای که قبل از مصرف پروبیوتیک باید بدانید


1. ماست

مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک

ماست یکی از منابع آشنای پروبیوتیک است – باکتری خوبی که تعادل سلامت روده را حفظ میکند . مطالعات نشان میدهد که پروبیوتیک ها میتوانند عدم تحمل لاکتوز را کاهش دهند. همچنین میتوانند در کاهش گاز روده، اسهال و سایر مشکلات گوارشی(هاضمه) تاثیر گذار باشد. شما میتوانید هزینه  بیشتری برای خرید برندهای ماست گوارشی هزینه کنید ولی بهتر است از انواعی که برچسب " باکتری زنده و کشت شده " پشتشان درج شده خریداری نمایید.

بیشتر بدانید : خواص ماست پروبیوتیک ، ماست پروبیوتیک را به این دلایل بخورید


2. کلم ترش تسریع کننده هضم غذا   Sauerkraut Boosts Digestion

کلم ترش پروبیوتیک تسریع کننده هضم غذا   Sauerkraut Boosts Digestion

بهتر است انواع غیر پاستوریزه کلم ترش ( کلم رنده شده و آب پز با سرکه ) را انتخاب کنید چون پاستوریزاسیون باکتریهای خوب فعال را میکشد. این خوراکی شور و ترش -- و مشابه کره ای تند آن، کیمچی kimchi – سرشار ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن که ممکن است به دفع عفونت کمک کنند.


3. سوپ میسو    Miso Soup

 سوپ میسو    Miso Soup d یک منبع پروبیوتیک خوشمزه

یک صبحانه محبوب در ژاپن، این خمیر تخمیر شده سویا میتواند دستگاه گوارش را به تحرک  وادار کند. میسو سرشار از پروبیوتیک اغلب برای تهیه سوپی شور و کم کالری با ویتامین B بالا و آنتی اکسیدان های محافظ، استفاده میشود.


4. پنیر نرم  Soft Cheeses

منبع پروبیوتیک - پنیر نرم  Soft Cheeses

با این که میتواند برای هضم شما مفید باشد ولی همه پروبیوتیک های پنیر نمیتوانند از سفری که در طول معده و روده شما طی میکنند، جان سالم به در ببرند. ولی تحقیقات نشان داده نوع خاصی از پنیر نرم تخمیر شده، مثل گودا، به اندازه  کافی برای زنده نگه داشتن پروبیوتیک ها قوی هستند. همچنین پنیرمیتواند به عنوان حاملی برای پروبیوتیک ها عمل نماید که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.


5. کفیر Kefir: نوشدینی ای سرشار از پروبیوتیک

کفیر Kefir: نوشدینی ای سرشار از پروبیوتیک

بر اساس افسانه ها، تاریخچه ساخت کفیر به چوپانان کوههای قفقاز و قاره اوراسیا (ترکیب دو قاره اروپا و آسیا)برمیگردد. آنها کشف کردند که شیری که تولید میکنند با تخمیر(تخمیر پدیده‌ای است ناشی از مجموعه فعالیتهای زیستی که در آن ترکیبات آلی دارای مولکولهای بزرگ به ترکیبات دارای مولکولهای کوچکتر و ساده‌تر شکسته و تجزیه شده) تبدیل به یک نوشیدنی کف دار میشود.غلظت،  فرم خامه ای و حالت کش دار آن مانند ماست است ولی کفیر باکتری های پروبیوتیک مخصوص به خود بعلاوه تعداد کمی گونه های مخمر مفید دارد.


6. نان های تهیه شده ازخمیر ترش Sourdough Bread

 نان های تهیه شده ازخمیر ترش Sourdough Bread - منبع پروبیوتیک

دفعه بعدی که ساندویچ درست میکنید حواستان باشد چه نانی، پنیر و سبزیجات  شما را در بر گرفته است. نان خمیر ترش معروف سان فرانسیسکو سرشار از پروبیوتیک هایی است که میتواند در هضم غذا موثر باشند.


7. شیر حاوی پروبیوتیک

شیر حاوی پروبیوتیک

یکی از راحت ترین راههای افزودن پروبیوتیک به رژیمتان خرید  شیر اسیدوفیلوس acidophilus (نام یک باکتری است که در ماست استفاده می شود و به هضم بهتر غذا کمک می کند.) است. این شیر که با باکتری تخمیر شده است گاهی با برچسب شیر اسیدوفیلوس شیرین دیده میشود – معمولا شیر با باکتری اسید لاکتیک کشت میشود -- دوغ  هم غنی از پروبیوتیک است.


8. خیار شور

خیار شور - منبع پروبیوتیک

زمانی که به دنبال خرید خیارشور برای پروبیوتیک هستید،  نوعی را که به صورت طبیعی تخمیر شده انتخاب کنید که سرکه در فرآیند تولید آن استفاده نشده باشد. محلول نمک دریا و آب تغذیه مناسبی برای رشد باکتری خوب هستند که منجر به داشتن مزایای گوارشی در خیارشور میشوند.


9. تمپه Tempeh

تمپه Tempeh - منبع پروبیوتیک

تمپه یکی از فرآورده‌های سنتی سویا است که بیشتر در اندونزی تولید می‌شود. این محصول با کشت طبیعی و فرایند تخمیر کنترل شده سویا در ظاهری شبیه به کیک تولید می‌شود و سرشار از پروتئین است. این فرآورده سنتی اندونزیایی یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی میسازد که با باکتری خاصی مقابله میکند. مردم اغلب طعم آن را دودی،  فندقی و مشابه  قارچ تشریح میکنند. شما میتوانید تمپه را مرینیت کرده marinate (خیساندن موادی مانند گوشت در آب نمک و سرکه) و به جای گوشت در غذا استفاده کنید.


10. مکمل های پروبیوتیک

مکمل های پروبیوتیک

پروبیوتیک ها علاوه بر مواد غذایی در مکمل های کپسولی، قرص، پودر و اشکال  مایع آن ساخته میشوند. گرچه این مکمل ها خاصیت تغذیه ای فوق العاده مواد طبیعی را ندارند ولی میتوانند تاثیر گذار باشند و مصرف آنها راحت است. اگر به مصرف این مکمل ها علاقمند هستید میتوانید با دکتر خود مشورت کنید. اگر بیمارید یا مشکل سیستم ایمنی دارید بهتر است توجه کافی و لازم برای مصرف پروبیوتیک داشته باشید.


11. پروبیوتیک علیه پروبیوتیک

پروبیوتیک علیه پروبیوتیک

از آنجایی که مواد غذایی پروبیوتیک، باکتری زنده دارند،  پس آنها(مواد غذایی پروبیوتیک) خوراک باکتریهای خوبی هستند که در حال حاضر در روده شما زندگی می کنند. شما میتوانید پروبیوتیک ها را در مواردی از قبیل مارچوبه، سیب زمینی ترشی، موز، جو دوسر، شراب قرمز،عسل، شیره درخت افرا و حبوبات پیدا کنید.سعی کنید مواد پروبیوتیک طبیعی که به خودی خود حاصل می شوند یا توسط پروبیوتیک ها به صورت تصادفی مهیا می شوند را بیشتر مصرف کنید.


بیشتر بدانید : با کمک پروبیوتیک ها گوارشی سالم داشته باشید

بیشتر بدانید : فایده مصرف غذاهای پروبیوتیک برای بدن چیست؟

بیشتر بدانید : فواید پروبیوتیک ها برای بدن



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ