آیا شکلات خوردن باعث جوش زدن می شود؟
 گفته می شود که خوردن شکلات باعث جوش زدن پوست می شود، اما تحقیقات زیادی در این مورد شده و نظرات مختلفی داده شده که در ادامه به آن می پردازیم

آیا جوش های پوستی بر اثر خوردن شکلات بروز می کنند؟

اغلب مردم مدام این سؤال را می‌پرسند که آیا مصرف شکلات واقعاً باعث بروز آکنه می‌شود؟ حقیقت این است که متخصصان پوست، جواب دقیقی برای آن ندارند. تا به حال مطالعات زیادی در این باره انجام شده که برخی از آن‌ها نشان می‌دهند که شاید شکلات باعث بروز آکنه بشود؛ اما برخی مطالعات هم عکس این موضوع را ثابت می‌کنند.


مقصران جوش پوستی: شکلات یا شکر؟

داده‌های خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند، از جمله نوشیدنی‌های شیرین، نان‌های فرآوری شده و اسنک‌ها، برای پوست‌های مستعد ابتلا به آکنه مضر است. این غذاها موجب افزایش قند خون می‌شود که خود باعث افزایش تولید انسولین، فاکتور رشد شبه‌انسولین و هورمون‌های شناخته شده تحت عنوان آندروژن‌ها می‌شود که باعث افزایش تولید سِبوم می‌گردد.

سبوم یک ماده چرب است که توسط غدد سباسه ترشح می‌شود و رطوبت پوست را حفظ می‌کند. هنگامی که این غدد بیش از حد سبوم تولید می‌کنند، این روغن می‌تواند با سلول‌های مرده پوست ترکیب شده و در منافذ به دام افتاده بیفتد که در نهایت موجب سر برآوردن جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید و کورک می‌شود.

انسولین، هورمونی است که فرد را مستعد آکنه پوستی می‌کند، پس نباید از غذاهای حاوی قند بالا استفاده کرد. برخلاف اینکه رابطه بین قند و آکنه مشخص شده، اما هنوز رابطه آن با شکلات شناسایی نشده است.

کودکانی از آب‌نبات‌های شکلاتی استفاده می‌کنند و بلافاصله دچار آکنه می‌شوند، ممکن است بتوان آن را با شکلات مصرفی‌شان مرتبط کرد، اما در حقیقت، ممکن است این جوش‌ها به علت مصرف غذاهای نامناسب غنی از شکر، افزایش قند خون و در نهایت بالا رفتن سطح انسولین، تکثیر شوند. متوسط شکلاتی که کودک شما، در مقایسه با سایر مواد غذایی دارای قند بالا، مصرف می‌کند آن‌قدر کم است که نمی‌توان آن را دلیل اصلی آکنه دانست.


تحقیقات تکاملی خبرهای تازه‌ای درباره شیوع آکنه دارند
شکلات

 اگرچه تحقیقات قدیمی، رابطه بین شکلات و آکنه را انکار کرده است؛ اما مطالعات اخیر این‌طور نشان داده‌اند که ممکن است شکلات یک فاکتور شرکت‌کننده در بروز آکنه باشد.

در یکی از این مطالعات، از شرکت‌کنندگان به طور تصادفی خواستند که یک قالب شکلات و یا 25 عدد آبنبات پاستیلی بخورند، که هر دوی آن‌ها از نظر بار گلیسمی، شاخصی که نشان‌دهنده میزان افزایش قند خون بعد از مصرف یک غذای خاص است، یکسان بودند.

نوشیدنی‌های شیرین، نان‌های فرآوری شده و اسنک‌ها، برای پوست‌های مستعد ابتلا به آکنه مضر است. این غذاها موجب افزایش قند خون می‌شود که خود باعث افزایش تولید انسولین، فاکتور رشد شبه‌انسولین و هورمون‌های شناخته شده تحت عنوان آندروژن‌ها می‌شود که باعث افزایش تولید سِبوم می‌گردد.

جالب است که در انتهای مطالعه دیده شد که آبنبات‌های پاستیلی هیچ تأثیری بر بروز آکنه بر پوست افراد مصرف‌کننده نداشت، در حالی که افرادی که شکلات مصرف کرده بودند، جوش‌های پوستشان در حال افزایش بود. محققان متوجه شدند که به طور متوسط 5 جوش بر روی صورت آن‌ها ظاهر شده بود. شاید این تعداد زیاد نباشد، اما برای کسی که خود را برای یک مهمانی آماده می‌کند شرایط بدی است.

بر اساس این مطالعه، متخصصین متقاعد شدند که شکلات می‌تواند آکنه را بدتر کند، اگرچه محققان این مطالعه بیان داشتند که اگر به جای شکلات، از شرکت‌کنندگان می‌خواستند که از شکلات شیری استفاده کنند، در نتیجه نهایی تفاوت چندانی ایجاد نمی‌شد. از آنجا که مقالات زیادی در مورد اثربخش بودن شیر بر روی آکنه وجود دارد، نمی‌توان بر روی صحت نتیجه این مطالعه زیاد حساب کرد؛ اما حتی زمانی که شیر و شکر از مطالعه حذف می‌شوند، به نظر می‌رسد شکلات در شکل‌گیری جوش نقش مهمی ایفا می‌کند.

در یک مطالعه در سال 2016 که شامل 25 نفر بود، محققان بررسی کردند که آیا یک انس شکلات تیره کاکائویی 99٪ بدون قند یا شیر اضافه، در صورت مصرف روزانه، تعداد آکنه را در افراد مستعد ابتلا به آن افزایش می‌دهد یا خیر؟

پس از چهار هفته، محققان افزایش قابل توجه جوش‌های سرسیاه و جوش‌های معمولی را مشاهده کردند.

به گفته سرپرست این تحقیق: ما این‌طور نتیجه نگرفتیم که شکلات باعث آکنه می‌شود، زیرا این شرایط به چند عامل مختلف بستگی دارد. اما مطالعه ما نشان داد که شکلات تیره آکنه را از لحاظ تعداد آن، بدتر می‌کند.

جوش پوستی

این بررسی نیز به این سؤال که آیا شکلات، آکنه را در افراد مستعد، بدتر خواهد کرد یا خیر، پاسخی نداد. جامعه آماری این مطالعه کوچک بود و شامل شرکت‌کنندگان زن نمی‌شد.

ممکن است در شکلات شیری قند موجود در شیر مقصر باشد، اما در مورد شکلات تیره، مواد چربی مختلف دخیل‌اند.

جالب توجه است که فلاوونوئیدهای موجود در کاکائو دارای اثر ضدالتهابی هستند که برای پوست مفید است اما شکلات تیره حاوی کره کاکائو هم هست که شامل چربی‌های شناخته‌شده اسیداولئیک و اسید استئاریک می‌شود. نشان داده شده که اسیداولئیک موجب مسدود شدن منافذ در بدن حیوانات می‌شود.

آیا خوردن شکلات باعث شیوع آکنه می‌شود؟ بله. در یک مطالعه مشابه، نشان داده شد که مصرف شکلات 100 درصد خالص بدون شیر و شکر، سبب افزایش بیشتری در تعداد ضایعات التهابی و غیرالتهابی آکنه در مردان جوان که سابقه آکنه داشتند شد.

این مطالعه تنها 14 شرکت‌کننده داشت و زنان در آن شرکت نداشتند. به گفته رئیس این پروژه، زنان اغلب در مطالعات مربوط به آکنه شرکت داده نمی‌شوند، زیرا آکنه در طی دوره‌های قاعدگی می‌تواند بدتر شود و این ممکن است نتایج درستی به دست ندهد. اما نتایج این مطالعه با تجربه افراد در دنیای واقعی در بسیاری از موارد همخوانی داشت.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد، علاوه بر بخشی از چربی موجود در شکلات که با جوش‌های سرسیاه مرتبط است، ممکن است شکلات اثرات پیش‌التهابی در پوست داشته باشد، که می‌تواند به ویژه در حضور باکتری‌های مؤثر در آکنه، به بروز نوع التهابی آن کمک کند، که همان جوش‌های نوک‌تیز قرمز و جوش‌های چرکی هستند.

اثر پاتوژنزی (بیماری‌زایی) آکنه پیچیده است و تنها یک چیز نیست: سلول‌های سازنده پوست در ابتدای فولیکول مو، که موجب می‌شود سبوم در داخل به دام بیفتد، تکثیر باکتری‌ها در سبوم و شروع فرایند التهابی در اطراف فولیکول مو و نوع تغذیه نیز سبب بروز آکنه خواهند شد. بنابراین خوردن شکلات تنها قطعه کوچکی از پازل چهارگانه است.


بیشتر بدانید : جوش نزن تا جوش نزنی!!(علل،پیشگیری،درمان)

بیشتر بدانید : شما هم گرفتار جوش و آکنه هستید؟

بیشتر بدانید : آیا خوردن شکلات سبب بروز آکنه میشود؟

بیشتر بدانید : کدام غذاها باعث جوش و آکنه می شوند؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : tebyan.net