داشتن پوستی شاداب با این چربی
داشتن پوستی شاداب مورد علاقه همه ماست. اما برای داشتن پوستی شاداب چه کنیم؟

چربی های مفید برای داشتن پوستی شاداب

من از پاک کننده ها و مرطوب کننده های خوب استفاده می کنم، ولی بیشترین منافعی که به پوست می رسد از آنچه است که می خوریم. دوست من بعد از این که در باره پوست شاداب و درخشانی که او را ده سال جوان تر نشان می داد، از او سوال کردم، این پاسخ را به من داد.راز او چیست؟

 هر روز یک عدد آووکادو کامل، به علاوه تخم کتان تازه پودر شده و مکمل کاملا تخصصی روغن ماهی در شیک پروتئینی می خورد. زمانی که دیدم برای شام، ماهی سالمون وحشی به همراه سبزیجات سفارش داد، اصلا تعجب نکردم.

چربی های درست، پوست را درخشان می کنند، در حالی که چربی های بد باعث پیر تر شدن پوست، چین و چروک و فرورفتگی چشم می شوند. سایر علایمی که نشان می دهد چربی ها و روغن های با کیفیت بالا دریافت نمی کنید عبارتند از خشکی، خارش، پوسته شدن پوست یا پوسته ریزی.

بیایید چربی های بد را کنار بگذاریم. مطالعات نشان می دهد که، چربی های ترانس در روغن های گیاهی و خوراکی های فرآوری شده، باعث ایجاد آسیب های اکسیداتیو شده و منجر به پیر شدن پوست تان می شوند. همچنین چربی های تخم مرغی که خاگینه کرده اید و چندین ساعت روی میز مانده است. این چربی ها رادیکال های آزاد را وارد بدن کرده و موجب التهاب و آسیب دوبرابر به سلامت پوست می شوند.

برای داشتن پوستی درخشان، چربی های مصرفی تان را تغییر داده و مقدار زیادی از آن ها را مصرف کنید. به گفته دکتر جانی بودن ( Jonny Bowden )، انتخاب هوشمندانه چربی های شامل انواع اسیدهای چرب، ضد التهاب است که در نهایت منجر به مرطوب تر شدن پوست تان شده و بیماری های التهابی آن را کاهش داده و از مزایای جانبی آن، درخشش موها و قوی تر شدن ناخن هاست.

مطالعات نشان داده اند که، اسیدهای چرب ضروری و غیر ضروری، نقش هایی جداگانه و حیاتی در عملکرد پوست دارند که شامل اسیدهای چرب تک غیر اشباع  امگا3 و برخی از چربی های اشباع هستند. این گروه چربی های سالم که باعث درخشان شدن و جوان ماندن پوست می شوند، عبارتند از:

1. آووکادو مفید برای شادابی پوست

آووکادو مفید برای شادابی پوست

آووکادو غنی از  اسیدهای چرب تک غیر اشباع است که آوازه شهرت آن را به وضوح همه ما شنیده ایم. کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان هایی که آووکادو رنگش را از آن ها می گیرد، به جوان ماندن ظاهر پوست کمک می کنند. یک مطالعه دیگر نشان داده است که، آنتی اکسیدان لوتئین (lutein) و زآگزانتین (zeaxanthin) در آووکادو از آسیب پوستی در مقابل هر دو نوع اشعه ماورا بنفش و نور مرئی پیشگیری می کند. به علاوه، این میوه سرشار از فیبر و مواد مغذی است که سخت یافت می شوند، مانند پتاسیم. چه آن را برش زده، روی سالاد قرار دهید و یا به هر روشی مصرف کنید، آووکادو چربی های غذایی متنوعی را به بدن شما می رساند. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص آووکادو و میزان مصرف مجاز روزانه آووکادو

2. روغن زیتون فرا بکر

روغن زیتون فرا بکر

یکی دیگر از اسیدهای چرب تک غیر اشباع که سلامت پوست را بهبود می بخشد. یک مطالعه نشان داد، روغن زیتون، سرعت پیری زودرس پوست را که به علت اشعه ماورا بنفش ایجاد می شود، کاهش می دهد. تفت دادن سبزیجات در روغن زیتون یا اضافه کردن روغن زیتون فوق بکر به سالاد باعث افزایش جذب مواد مغذی محلول در چربی خوراکی ها می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 9 دلیل خوب برای مصرف بیشتر روغن زیتون

3. روغن نارگیل

روغن نارگیل

چربی های اشباع همیشه بد نیستند، همان طور که روغن نارگیل این مساله را اثبات نموده است. بدیهی است که ترکیب این روغن با روغن های فست فودهایی مثل چیزبرگر یکی نیست. مطالعات نشان داه اند که، روغن نارگیل می تواند عفونت پوستی را درمان کند. نارگیل با پوست خشک، باکتری، قارچ و ویروس ها مقابله می کند. مطالعه ای دیگر نشان داده است که، این روغن برای از بین بردن درماتیت آتوپیک ( atopic dermatitis یا AD) عالی است، یک بیماری پوستی التهابی مزمن. روغن نارگیل را مستقیما روی پوست تان یا در آشپزی استفاده کنید. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 روش استفاده از روغن نارگیل برای داشتن پوستی زیبا و درخشان

4. سالمون وحشی

سالمون وحشی

یک مطالعه نشان داد که، اسید ایکوزاپنتانوییک (eicosapentaenoic acid) اسید چرب امگا3 ماهی سالمون وحشی و روغن ماهی می تواند از پیری پوست جلوگیری کند. سایر مطالعات نشان داده اند که، روغن ماهی می تواند پسوریازیس و التهاب ناشی از اشعه ماورا بنفش را کاهش دهد. اگر چند بار در هفته ماهی وحشی مصرف نمی کنید، مکمل های حرفه ای امگا3 می توانند راه مناسبی برای محافظت از پوست تان باشند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با خواص ماهی سالمون

5. دانه های کتان

دانه های کتان

مطالعات نشان داده اند که، اسید ایلونئیک آلفا امگا 3، که بدن تان به زنجیره های طولانی تر اسید چرب تبدیل می کند، برای بسیاری از اختلالات پوستی مفید است، از جمله درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، آکنه و لگاریس، لوپوس، اریتماتو سیستمیک، سرطان پوست غیر ملانوم و ملانوما. چند قاشق چایخوری تخم کتان تازه پودر شده در شیک پروتئینی تان، چربی سالم عالی به همراه فیبر بهبود دهنده پوست برایتان به ارمغان می آورد.

در حالت ایده آل، باید 2 تا 3 سرو چربی سالم در هر وعده مصرف نمایید، با این حال زنان و مردان ورزشکار می توانند تا 4 سرو هم استفاده کنند. انتخاب هوشمندانه شامل یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک چهارم آوکادو، 4 اونس ماهی وحشی آب سرد، 5 تا 10 عدد آجیل، یک قاشق غذاخوری کره آجیل یا 10 عدد زیتون است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : غذاهای مفید و مضر برای پوست


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ