چه افردی نباید کپسول امگا 3 مصرف کنند
علی رغم اینکه احتمال ورود جیوه به دستگاه گوارش با استفاده از کپسول امگا-۳، نسبت به مصرف خود ماهی‌ها کمتر است، ولی بعضی افراد از جمله زنان باردار یا شیرده نباید بدون نظر پزشک از کپسول‌های امگا-۳ استفاده کنند

امگا 3 برای این افراد خوب نیست

ماهی‌هایی مانند خال‌مخالی، قزل‌آلا، سالمون، تون، ساردین و هالیبوت، سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند و با مصرف آن‌ها می‌توان نیاز بدن به امگا-۳ را تامین کرد. با این‌حال، استفاده از کپسول‌های امگا-۳ یا روغن ماهی نیز یکی از راه‌های دیگر برای دریافت امگا-۳ است. بعضی از متخصصان معتقدند که کپسول امگا-۳ نباید بدون نظر پزشک مصرف شود، ‌چون این کپسول‌ها برای بعضی از افراد مناسب نیستند.


مقدار مصرف

کپسول‌های روغن ماهی در هر عدد،‌ معمولا حاوی ۱۲۰ میلی‌گرم از DHA و ۱۸۰ میلی‌گرم EPA هستند. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند،‌ هیچ فردی بدون تجویز پزشک مجاز نیست که روزانه بیشتر از ۳ هزار میلی‌گرم (۳ گرم) امگا-۳ مصرف کند. در ضمن، کپسول‌هایی را تهیه کنید که توسط شرکت‌های معتبر تولید شده‌اند و هیچ مقداری از آفت‌کش‌ها، جیوه، سرب یا کادمیوم ندارند.


اختلالات خون

روغن ماهی، در صورت مصرف به مقدار زیاد، می‌تواند خطر خون‌ریزی را افزایش بدهد. بنابراین، افرادی که مبتلا به اختلالات خون هستند، به‌راحتی دچار کبودی می‌شوند یا داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپیرین، وارفارین و کلوپیدوگرل مصرف می‌کنند، باید مشاوره‌های پزشکی را قبل از مصرف کپسول روغن ماهی جدی بگیرند.


زنان باردار

زنان باردار یا شیرده نباید بدون نظر پزشک از کپسول‌های امگا-۳ استفاده کنند. با این‌حال، احتمال ورود جیوه به دستگاه گوارش با استفاده از کپسول امگا-۳، نسبت به مصرف خود ماهی‌ها کمتر است. طبق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (USFDA)، جیوه می‌تواند به سیستم عصبی درحال رشد جنین آسیب برساند. به‌علاوه، روغن ماهی می‌تواند حاوی پلی‌کلره بی‌فنیل (PCBs) و دیوکسین‌هایی باشد که همگی برای سلامتی انسان‌ها مضر هستند.


بیماری دیابت

روغن ماهی می‌تواند سطح قند خون ناشتا را در بعضی از افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ افزایش بدهد. به همین دلیل هم محققان دانشگاه مریلند، توصیه می‌کنند که این بیماران هرگز نباید بدون مشورت پزشک برای مصرف کپسول روغن ماهی اقدام کنند. این مساله خصوصا زمانی حیاتی می‌شود که از داروهای قند خون مانند انسولین، گلایپیزید، گلوکواف و گلیبورید استفاده کنید. البته تمامی این مسائل به نظر پزشک بستگی دارند و پزشک می‌تواند دوز مصرفی داروها را در کنار کپسول روغن ماهی افزایش بدهد.


افراد مبتلا به آلرژی

اگر به ماهی یا مغزهای خام آلرژی دارید، اصلا نباید کپسول روغن ماهی مصرف کنید. در موارد نادری هم افرادی که به بعضی از مواد غذایی دیگر آلرژی داشته‌اند، بعد از مصرف کپسول روغن ماهی با بثورات پوستی مواجه شده‌اند. بنابراین، تغییرات ناشی از مصرف این کپسول‌ها را با دقت بررسی کنید.


کودکان

محققان دانشگاه مریلند می‌گویند که افراد زیر ۱۸ سال نباید کپسول روغن ماهی مصرف کنند، مگر این‌که این مصرف تحت نظر پزشک باشد. علاوه بر این، کودکان نباید ماهی‌هایی بخورند که شانس وجود جیوه در آن‌ها زیاد است.


بیشتر بدانید : آیا امگا3 معجزه می کند؟

بیشتر بدانید : همه چیز درباره مصرف امگا 3 و تاثیر آن بر سلامت بدن

بیشتر بدانید :  فواید امگا 3 برای بدن + خطرات مصرف مکمل های امگا 3

بیشتر بدانید : امگا 3 در چه خوراکی هایی وجود دارد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com