آیا امگا3 معجزه می کند؟
آیا امگا انقدر که معروف شده است، واقعاً معجزه می‌کند؟ در ادامه به این مطلب پرداخته می شود

جنگ بین امگا 3 و امگا 6؟!

برای اینکه امگا 3 و امگا 6 بتوانند به خوبی عمل کنند، نیاز به آنزیم های یکسان، برخی ویتامین ها (B3  ، B6  ، C  ، E  )، منیزیم و روی دارند. 

و از آنجایی که یک لشکر امگا 6 و یک گروه کوچک امگا 3 داریم که بسیار کم و نادر هستند، امگا 6 در نبرد با امگا 3 بیچاره به پیروزی می‌رسد، در حالی که امگا 3 نقش های بسیاری مهمی در بدن ما به عهده دارد. 

این نبرد آشوبی در بدن به راه می‌اندازد که باعث بروز بیماری های قلبی عروقی، مشکلات آلرژی، التهاب ها ودردسرهای دیگری می‌شود. 

جذب بیش از حد امگا 6، به طور کلی عکس تأثیر امگاها را خواهد داشت!

علاوه بر این، باعث چاقی مفرط هم می‌شود. می‌بینیم که همه چیز هم مثل معجزه نیست.


امگا: رفتار مناسب چیست؟
omega-3,امگا 3

واضح است که باید تا حد ممکن خوراکی هایی را که سرشار از امگا 3 هستند، بیشتر و بیشتر مصرف کنیم. این خوراکی ها می‌توانند اینها باشند:

  • ماهی های چرب (مارکو، ساردین، آزاد، شاه ماهی)
  • سبزیجاتی مانند شاهی، کاهو فرنگی، کلم،
  • فرآورده هایی مانند دانۀ کتان، روغن کلزا و روغن گردو.

اما هنگام مصرف خوراکی های سرشار از امگا 6 باید از سرعت مان بکاهیم خصوصاً در موارد مصرف روغن های آفتابگردان، ذرت، و دانۀ انگور.

اگر نمی‌خواهید گرفتار شوید، کافی است فقط از یک نوع روغن استفاده کنید، آن هم روغن زیتون است، زیرا این روغن رابطۀ بین امگا 3 و امگا 6 را بر هم نمی‌زند و ظرفیت ها و قابلیت های خودش را در رژیم مدیترانه ای به اثبات رسانده است.


امگا و مکمل های غذایی
omega-3,امگا 3

هنگام مصرف کپسول ها امگا 3 و امگا 6 که خیلی مد شده اند، باید بسیار محتاط بود.

ضمناً روغن گل مغربی برای بی اثر کردن سندروم قاعدگی، قاعدگی های دردناک، پوست خشک، آکنه و... تأثیرگذار است. 

مکمل های دیگری نیز وجود دارند که روغن ماهی ها، روغن کتان، روغن گل گاو زبان را با هم ترکیب کرده اند، این ترکیب چه حاوی امگا 3 باشد و چه حاوی امگا 6، به عملکرد مناسب بدن کمک می‌کند و به هیچ وجه خطر افزایش سهمیۀ امگا 6 را برای شما با خود به همراه نخواهد داشت. 

اگر از طعم ماهی خوشتان نمی‌آید یا به آن حساسیت دارید، یا اگر در کوهستان یا روستاهایی زندگی‌ می‌کنید که ماهی چندانی در دسترس نیست و به ندرت ماهی می‌خورید، می‌توانید از کپسول های امگا 3 استفاده کنید.

زمانی که حس می‌کنید واقعاً حالتان خوب نیست، افسرده اید، بد می‌خوابید، در هر شرایطی و در هر جایی احساس بدی دارید، نگران ابتلا به سرطان هستید و دربارۀ تغذیه تان اطمینان خاطر ندارید، می‌توانید این مکمل ها را بخورید. 

اما از آنجایی که در تحقیقات انجام شده، تضادهایی دربارۀ تأثیر امگا بر افسردگی، درد یا پیشگیری از سرطان مشاهده شده است، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

امگا 3 نه تنها معجزه آسا نیست (با این که نقش مهمی در افسردگی و تسکین دردها دارد) بلکه مصرف بیش از حد آن می‌تواند مضر هم باشد، و خطر مشکلات انعقاد را با خود به همراه خواهد داشت.


بیشتر بدانید : همه چیز درباره مصرف امگا 3 و تاثیر آن بر سلامت بدن

بیشتر بدانید : چه افردی نباید کپسول امگا 3 مصرف کنند

بیشتر بدانید : فواید امگا 3 برای بدن + خطرات مصرف مکمل های امگا 3

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ