نوشیدن آب سرد در روزهای گرم و خطرات آن
 نوشیدن آب سرد و نوشیدنی های سرد دیگر یکی از عادت هایی است که اکثر ما داریم، اما نوشیدن آب سرد برای سلامت خطراتی دارد که به آنها اشاره می کنیم.

 خطرات نوشیدن آب سرد در هوای گرم چیست؟

یکی از مهم ترین توصیه ها در آستانه گرم شدن هوا اجتناب از نوشیدن آب سرد است. احتمالا همه شما می دانید که آب گرم منافذ شما را باز می کند و باعث شل شدن پوست می شود. در حالیکه آب سرد منافذ را بسته و پوست را منقبض می کند. حالا فکر می کنید نوشیدن آب سرد با دستگاه گوارش شما چه می کند؟ نوشیدن آب خیلی سرد برای شما و سلامت تان خوب نیست.


عوارض نوشیدن آب سرد چیست؟

زمانی که آب سرد می نوشید عروق خونی تان منقبض می شوند، سیستم گوارشی محدود شده و آبرسانی مختل می شود. بدن به جای اینکه غذا را هضم کند و مواد مغذی را برای تولید انرژی جذب کند، انرژِ زیادی صرف تنظیم دمای بدن می کند. این مسئله باعث از دست دادن آب بدن می شود.

نوشیدن آب سرد بعد از وعده غذایی مخاط زیادی در بدن تولید می کند که باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و در نتیجه ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی آسان تر اتفاق می افتد.

اگر در هنگام خوردن غذا یا بلافاصله بعد از آن آب سرد بنوشید، دمای آب چربی موجود در غذا را سفت می کند و در نتیجه هضم چربی های ناخواسته موجود در غذا برای بدن سخت می شود.

برخی معتقدند که نوشیدن آب سرد در سوزاندن کالری بسیار موثر است، اما مشکل اینجاست که هیچ یک از ما نمی خواهیم سیستم گوارش مان به سختی کار کند و بهتر است کار سیستم گوارش را تنظیم و تسهیل کنیم. روش های زیادی برای سوزاندن کالری وجود دارد.

نوشیدن آب سرد باعث غلیظ شدن خلط بینی می شود که حرکت آن در مسیر تنفسی سخت می شود. به علاوه افرادی که دچار میگرن هستند، با نوشیدن آب سرد بیشتر دچار حملات میگرنی می شوند.

نوشیدن آب سرد باعث بدتر شدن علائم بیماری آشالازی achalasia می شود. آشالازی شرایطی است که بر اثر آن حرکت غذا در مری سخت می شود.

مزیت های نوشیدن آب گرم

نوشیدن آب سرد در روزهای گرم و خطرات آن

در ادامه به برخی مزیت های نوشیدن آب گرم یا آبی که هم دما با اتاق است اشاره می کنیم.

-    آب گرم آب رسانی را سریعتر و بیشتر می کند.

-    آنزیم های طبیعی گوارشی تحریک شده و در نتیجه گوارش غذا بهبود بخشیده می شود.

-    تجزیه غذا راحت تر انجام می شود.

-    حرکت روده بهتر می شود (آب گرم با لیمو در هنگام صبح برای بهبود حرکت روده فوق العاده است)

-    آب گرم خون را پاکسازی کرده و فرایند طبیعی سم زدایی از طریق پوست، کلیه ها و سیستم لنفاوی را در بدن افزایش می دهد.

زمانی که خود را به نوشیدن آب با دمای اتاق یا گرمتر عادت دهید، بهبود چشمگیر در سیستم گوارشی و احساس بدن در هنگام غذا خوردن و بعد از آن را مشاهده خواهید کرد. برخی نیز معدتقدند نوشیدن آب گرم به کاهش مصرف قند نیز کمک می کند. بنابراین دفعه بعد که می خواهید آب بنوشید لطفا یخ داخل آن را بردارید.



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ