6 باور غلط در مورد قرص های ویتامین که باید فراموش کنید
 همه تصور می کنند مصرف قرص های ویتامین مفید است، امادریافت ویتامین ها زمانی مفید است که از طریق غذا دریافت شوند، در ادامه به باورهای اشتباه رایج درمورد مصرف قرص های ویتامین اشاره می شود

مصرف قرص ویتامین چه خطراتی دارد؟

مصرف ویتامین هایی که بدن به آنها نیاز ندارد، نه تنها پول هدر دادن است، بلکه می تواند سلامت شما را نیز به خطر بیندازد. در ادامه به چند باور اشتباه در مورد ویتامین ها اشاره می شود. 


آیا مولتی ویتامین ها برای همه مفید هستند؟
facts-about-vitamins07.jpg

خیر! در اوایل دهه 1900 بیماری های ناشی از کمبود ویتامین بسیار رایج بودند، اما امروزه به ندرت اتفاق می افتد که دچار کمبود جدی ویتامین باشید. بسیاری ز غذاها با ویتامین های مختلف غنی شده اند، به علاوه انواع میوه ها، سبزیجات و مواد غذایی مختلف بیشتر از گذشته در دسترس ماست که می توانند کمبود ویتامین ها را جبران کنند. مصرف کردن مولتی ویتامین به جای منابع طبیعی ویتامین ها کار درستی نیست و توصیه نمی شود. اگر برای دریافت کافی ویتامین ها از مولتی ویتامین استفاده کنید، ترکیبات مفید زیادی را از دست می دهید. 


مولتی ویتامین ها می توانند جبران کننده رژیم غذایی بد باشند؟
facts-about-vitamins06.jpg

این باور کاملا اشتباه است. طی تحقیقی که در همین زمینه بر روی 160 هزار زن میانسال انجام شد، یافته های جدیدی به دست آمد. داده ها نشان دادند خانم هایی که انواع ویتامین ها را مصرف می کنند، خیلی سالم تر از سایر خانم هایی که مصرف نمی کنند، نیستند – حداقل در بیماری های خیلی جدی مانند سرطان، بیماری قلبی و سکته مغزی این دو دسته تفاوت زیادی نداشتند. حتی خانم هایی که رژیم غذایی نامناسب داشتند، فایده زیادی از مصرف مولتی ویتامین ها نمی بردند، بنابراین مصرف مکمل های ویتامین نمی تواند جبران کننده رژیم غذایی باشد. 


ویتامین C یک ویتامین ضد سرماخوردگی است ؟!
facts-about-vitamins05.jpg

در دهه 1970 این اعتقاد که ویتامین C می تواند از بروز سرماخوردگی پیشگیری کند، خیلی محبوب شد. امروزه داروخانه ها پر از انواع قرص ها و مکمل های ویتامین C هستند. اما بهتر است تفکر خود را عوض کنید. در سال 2013 محققان پژوهش های قبلی را مورد بررسی قرار دادند.

این بررسی ها بر روی 11 هزار نفر انجام شده بودند و مشخص شد که ویتامین C به درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی کمکی نمی کند، مگر در بین دونده های ماراتن، اسکی بازها و سربازان در مناطق سردسیر. 

مواد مغذی به شما کمک می کند سرماخوردگی شما یک روز سریعتر بهبود پیدا کند، اما مصرف ویتامین C به تنهایی نمی تواند به بهبود علائم کمکی کند. 


آیا قرص های ویتامین می توانند از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کنند؟
facts-about-vitamins04.jpg

از یک طرف محققان امیدوار بودند که ویتامین های آنتی اکسیدانی، مانند وتیامین C، E و بتاکاروتن بتوانند با کاهش تجمع پلاکت های خون بتوانند از بروز بیماری قلبی پیشگیری کنند. ویتامین های گروه B نیز دارای این ویژگی ها بودند، زیرا فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12 به تجزیه هموسیستئین homocysteine مربوط به آمینو اسید کمک می کنند – و سطح بالای هموسیستئین با بیماری قلبی در ارتباط است. 

اما بررسی های انجام شده روی ویتامین E نشان داد که این ویتامین خطر بروز سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش نمی دهد. به علاوه در این بررسی هشت بتاکاروتن به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد علیرغم اینکه این مواد مغذی از بیماری قلبی پیشگیری می کنند، اما تا حدی خطر مرگ را افزایش می دهند. این مسئله در مورد سایر ویتامین های مورد بررسی نیز درست است. 


مصرف ویتامین ها می تواند از بروز سرطان پیشگیری کند!
facts-about-vitamins03.jpg

محققان می دانند که مولکول های ناپایداری با نام رادیکال های آزاد می توانند به سلول های DNA آسیب بزنند و خطر بروز سرطان را افزایش دهند. همچنین این واقعیت را می دانند که آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را ثابت کنند و خطر این مولکول ها را کاهش دهند. 

اما بررسی های انجام شده نشان داده اند که مصرف زیاد قرص های آنتی اکسیدان برای بدن خوب نیست. مصرف قرص های آنتی اکسیدان مزیت زیادی برای بدن ندارد و بررسی های انجام شده بر روی 5442 زن نشان داد زنانی که دارونما یا ویتامین B مصرف می کنند، به طور مشابه در معرض سرطان و مرگ ناشی از سرطان هستند. 


ویتامین ها آسیبی به بدن نمی رسانند 
facts-about-vitamins02.jpg

یکی از رایج ترین و اشتباه ترین اعتقادات این است که شاید قرص های ویتامین کمک زیادی به شما نکنند، اما ضرری هم به شما نمی رسانند. تحقیقات زیادی که در این زمینه انجام شده این اعتقاد را رد کرده اند. 

این تحقیق با بررسی تاثیر بتاکاروتن بر روی سرطان ریه شروع شد. محققان امیدوار بودند که بتوانند با این آنتی اکسیدان از بروز سرطان ریه پیشگیری کنند، اما در کمال تعجب متوجه شدند که میزان سرطان ریه و مرگ و میر ناشی از آن در بین افراد سیگاری که از این مکمل ها مصرف می کنند، افزایش پیدا کرده است. 

نکته بسیار مهم: ویتامین ها زمانی مفید هستند که شما آنها را از طریق غذا دریافت کنید، اما قرص های ویتامین بیشتر شبیه به داروهای شیمیایی عمل می کنند و گاهی دارای عوارض بوده و بسیار خطرناک هستند. 


قرص ویتامین D برای بدن مفید است
facts-about-vitamins08.jpg

به نظر می رسد ویتامین D در مقابل بسیاری از بیماری ها از بدن محافظت می کند. مردانی که دارای سطح کافی ویتامین D در بدن خود هستند، 50 درصد کمتر از مردانی که دچار کمبود ویتامین D هستند به حمله قلبی دچار می شوند. مصرف ویتامین D نیز خطر بروز برخی سرطان ها را کاهش می دهد. 

آنچه لازم است در مورد ویتامین D بدانید این است که ویتامین D ویتامین خورشید است و زمانی که نور خورشید به پوست تابیده می شود این ویتامین در بدن ساخته می شود. با این وجود در بدن برخی بزرگسالان ویتامین D به اندازه کافی ساخته نمی شود. اما این دلیل نمی شود که خودسرانه قرص ویتامین D مصرف کنید. در مورد میزان مصرف قرص ویتامین D با پزشک مشورت کنید. 


قرص ویتامین برای زنان باردار 
facts-about-vitamins.jpg

مسئله در مورد خانم های باردار و خانم هایی که قصد باردار شدن دارند، متفاوت است. خانم هایی که به میزان کافی فولات مصرف می کنند، کمتر احتمال دارد نوزادی با نقص عضو در ستون فقرات به دنیا بیاورند. سالمترین میزان مصرف فولیک اسید برای خانم های باردار 400 میکروگرم در روز است. مصرف فولیک اسید برای بقیه افراد ضروری نیست. 


بیشتر بدانید : 7 ویتامین و مکمل مورد نیاز بدن بعد از 40 سالگی

بیشتر بدانید : قرص های ویتامین و 21 نکته درباره زمان مصرف, مقدار مصرف و جذب آنها که نمی دانید

بیشتر بدانید : ویتامین ها و منابع مختلف آنها در مواد غذایی

بیشتر بدانید : 3 مکمل که باید بخورید ، 3 مکمل که خرید آنها پول هدر دادن است

بیشتر بدانید : چه ویتامین هایی برای رشد سریع مو و تقویت موها خوب هستند؟

بیشتر بدانید : برای درمان کم خونی این ویتامین ها را مصرف کنید


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ