آیا چپ دست بودن ارثی است یا عوامل محیطی موثر هستند؟
 حدود 10 درصد مردم روی کره زمین چپ دست هستند که برخی معتقدند این مسئله ارثی است و برخی دیگر معتقدند عوامل محیطی بر آن تاثیر می گذارد که در ادامه به آن پرداخته می شود

چپ دست یا راست دست بودن، مسئله این است!

اگرچه به نظر می رسد که بدن ما از بیرون متقارن باشد، اما به محض اینکه زیر پوست قرار بگیریم ، تمام حس تقارن از بین می رود.

بسیاری از کارکردهای مغز – مانند زبان، حافظه، توجه، پردازش عاطفی و درک چهره – در یک طرف مغز تخصصی هستند. و این نکته در مغز، قطعاً مشهود است.

با گذشت زمان، دو دسته جدید به چپ ها و راست های سنتی پیوسته اند. افراد “مختلط” که برای انجام وظایف خاص، دست خاصی را ترجیح می دهند ، در حالی که افرادی نیز هستند که، به نظر فوق العاده نادر هستند، می توانند وظایف را به همان اندازه با هر دو دست به خوبی انجام دهند.

سؤال بزرگی که باقی می ماند این است که آیا ژنها یا محیط ما میزان دستیابی را تعیین می کنند؟ 

در ابتدا ، چندین تئوری فرض کردند که یک ژن مسئول ترجیح دست است. ترکیب هر دو مجموعه از این ژن – که از والدین ما به ارث رسیده است – میزان دستیابی را تعیین می کند.

در حالی که این تئوری ها ساده و قانع کننده به نظر می رسند، ولی تاکنون هیچ مدرک ژنتیکی برای پشتیبانی آنها وجود ندارد. در عوض، تحقیقات نشان می دهند که چندین ژن حدود ۲۵ درصد در تسلط دارند و بقیه مربوط به سایر عوامل است.

اما این عوامل دیگر چه می توانند باشند؟ آیا آنها عوامل محیطی مانند تربیت یا تأثیرات فرهنگی هستند یا اینکه یک سیستم بیولوژیکی پیچیده تر عامل اصلی در تعیین ترجیح دست است؟

یک مطالعه نشان داد افرادی که برای مدت حداقل ۶ هفته از شیر مادر تغذیه می شوند، کمتر دست چپ می شوند. در همین حال، مطالعه جدید دیگری نشان داده است که بیشتر تأثیرگذاری در انتخاب دست، در واقع به اپی ژنتیک ، یا تنظیم ژن اختصاص دارد ، که در بعضی موارد ارثی است.


بیشتر بدانید : چرا بعضی افراد چپ دست می شوند؟

بیشتر بدانید : 20واقعیت کمتر شناخته شده درباره چپ دست ها

بیشتر بدانید : تاثیر راست یا چپ دست بودن بر نحوه گفتار شما


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: fa.shafaqna.net