اگر سخت به خواب می روید این راه ها را امتحان کنید
 گاهی برایتان پیش آمده که برای به خواب رفتن مشکل دارید اما با رعایت چند نکته می توان این مشکل را حل کرد

 برای خوابی راحت تر این روش ها را امتحان کنید

خسته و بی‌رمق هستید، اما چشم‌هایتان شب‌ها روی هم نمی‌آیند؟ خواب‌آلود به تخت‌تان می‌روید و فردای آن شب، خسته‌تر از اتاق بیرون می‌آیید؟ بی‌خوابی تنها مشکل شما نیست. کیفیت زندگی آدم‌های زیادی به‌خاطر اختلالات خواب، پایین می‌آید و حتی بی‌خوابی و بدخوابی، آن‌ها را با مشکلات جسمی و روانی متعددی هم درگیر می‌کند.

اگر شما هم با این چالش شبانه دست‌وپنجه نرم می‌کنید، به این توصیه‌ها عمل کنید.

 متخصصان خواب، معتقدند این راه‌ها بخشی از مشکل شما را حل می‌کند.

خیلی سخت نگیرید

نگرانی در مورد به خواب نرفتن یا کابوس‌ دیدن، مشکل شما را چندبرابر می‌کند. استرس گذشت زمان و رسیدن صبح، شما را بی‌خواب‌تر می‌کند و ترس از آمدن کابوس‌ها ذهنتان را آن‌قدر درگیر می‌کند که توان آماده‌شدن برای خواب آرام را از دست بدهد.

به آرامش فکر کنید

فکر‌های آرامی که با چشم‌های بسته از ذهن می‌گذرانید، می‌توانند شما را به دالان خواب عمیق و آرام وارد کند. چشم‌هایتان را ببندید و یک دشت سبز و بزرگ را تصور کنید. روی چمن‌ها دراز بکشید و چشم‌هایتان را ببندید. سعی کنید با صدای وزیدن باد و پرنده‌ها، به خواب بروید.

صحیح نفس بکشید

اگر در طول روز تمرین‌های تنفسی را به‌درستی انجام دهید، بی‌خوابی کمتر سراغتان می‌آید. انجام ورزش‌های کششی هوازی مثل یوگا به آرامش بدنتان و تمرین‌های تنفسی به تنظیم‌شدن ریتم فعالیت مغز و بدن شما کمک می‌کند.

شب‌ها را در آرامش بگذرانید

وقتی تا همین چند دقیقه قبل از آمدن به تختخواب مشغول انجام یک کار مهم بوده‌اید و مغزتان را حسابی درگیر کرده بودید، یا وقتی از باشگاه ورزشی برگشته‌اید و تازه از بدنتان کار کشیده‌اید، نمی‌توانید انتظار به خواب رفتن داشته باشید. سعی کنید شب‌ها زود شام بخورید، حداقل از یک ساعت قبل از خواب، نور خانه را کم کنید، صدای تلویزیون را پایین بیاورید و در صورت امکان، یک موسیقی آرامش‌بخش را در فضای خانه پخش کنید. چیدن این مقدمات کوچک، شما را برای خواب آرام و عمیق آماده می‌کند.

از تخت بیرون بروید و بعد نیم‌ساعت برگردید

اگر حسابی بی‌خواب هستید، بدنتان را مجبور به خاموشی نکنید. شاید بهتر باشد از اتاق خواب بیرون بروید، نیم‌ساعتی کتاب بخوانید و بعد از گذشت این دقایق دوباره برای خوابِ آرام تلاش کنید.

ملاتونین‌درمانی کنید

مصرف موادغذایی حاوی ملاتونین، به تنظیم ریتم خواب و بیداری بدنتان کمک کرده و از بی‌خوابی نجات‌تان می‌دهد.

مصرف آناناس، موز، جو دوسر، پیاز، ذرت، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، برنج، انگور و گیلاس به افزایش ملاتونین در بدنتان کمک می‌کند.

بیشتر بدانید : روان‌شناسی جالبی درباره ی خواب دیدن

بیشتر بدانید : علت بی خوابی شبانه در زنان بالای 40 سال

بیشتر بدانید : در خواب چه اتفاقاتی در بدن می افتد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:atiyehnoweekly.ir