می دانستید آلودگی صوتی خطر فشار خون بالا و دیابت را افزایش می دهد؟
 دانشمندان در تحقیقات تازه خود دریافته اند که قرار گرفتن در معرض سر و صدا خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت را افزایش می دهد که در ادامه به آن پرداخته می شود

 ارتباط بین آلودگی صوتی و فشار خون

طبق نتایج مطالعه جدید، سر و صدای ناشی از ترافیک جاده ای خطر ابتلا به فشارخون بالا و دیابت را افزایش می دهد.

محققان موسسه سلامت کانادا در مطالعه خود دریافتند افرادی که طولانی مدت در معرض آلودگی صوتی ناشی از ترافیک جاده‌ای قرار داشتند با افزایش خطر ابتلا به دیابت یا فشارخون بالا روبه رو بودند. به ازای افزایش هر ۱۰ دسی‌بل در میانگین سروصدای جاده‌ای، موارد جدید ابتلا به دیابت ۸ درصد و موارد جدید ابتلا به فشارخون بالا ۲ درصد افزایش می‌یابد. محققان دریافتند این رابطه در افراد جوان‌تر و زنان به مراتب قوی‌تر است.

هانگ چن، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: "قرارگیری در معرض سروصدا می‌تواند موجب تحریک چندین نوع واکنش استرسی شود و میزان هورمون‌های استرس را افزایش دهد. قرارگیری مکرر به مرور زمان در بروز مشکلات متابولیکی و مقاومت انسولین نقش دارد."

این یافته‌ها بسیار حائز اهمیت است چراکه مردم سراسر جهان در مناطق شهری پرسروصدا زندگی می‌کنند. طبق گزارش اخیر سازمان ملل، جمعیت شهرنشین جهان از ۷۵۱ میلیون نفر در سال ۱۹۵۰ به 4.2 میلیارد نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است. امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۵، این رقم به ۶۸ درصد برسد.

محققان تاکید دارند کاهش قرارگیری در معرض سروصدا موجب بهبود کیفیت محیط زندگی و سلامت و تندرستی کل جامعه می‌شود.


بیشتر بدانید : اگر دیابت درمان نشود چه تاثیراتی مخربی بر مغز می گذارد؟

بیشتر بدانید : چاقی شما نتیجه آلودگی صوتی محل زندگیتان است!

بیشتر بدانید : سر و صدا را تحمل کنید تا روانی نشوید

بیشتر بدانید : خوراکی هایی علیه فشار خون بالا و فشار خون پایین


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com