انگشت کوویدی یکی از علائم کرونا
 کرونا تا کنون علائم زیاد و عجیبی نشان داده است اما یکی از علائم جدید آن انگشت کوویدی می باشد انگشتان دست و پا ملتهب می شوند  

 هر آن چه باید درباره انگشتان کوویدی بدانید‌

علایمی شبیه سرمازدگی انگشتان نشانه خوبی از واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس کرونا ست

از جمله یکی از عجیب‌ترین علایم گزارش شده از بیماران کووید-19، «انگشتان پای کوویدی» است. در شش ماه گذشته، موارد متعددی از افراد مبتلا به انگشتان قرمز و دردناکی که همراه با خارش و تغییر رنگ بوده‌اند، با علایم محدود دیگر یا بدون هیچ علامت دیگری از بیماری کووید-19 گزارش شده است. به طور کلی، این شرایط در انگشتان، به عنوان واکنشی به دماهای پایین رخ می‌دهد. به همین دلیل، گزارش  مواردی از ابتلا به این مشکل حتی از مناطق گرم، کارشناسان را غافلگیر کرد.

 انگشتان کوویدی نشانه ابتلا به کووید 19 در کودکان

کارشناسان بهداشت می‌گویند این عفونت در هنگام لمس دردناک است و فرد داغی و سوزشی در انگشتانش احساس می‌کند. دکتر ابینگ لاوتنباخ، رئیس بخش بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: «این  ها علایمی هستند که در اوایل بیماری بروز  و بیماری بعد از آن پیشرفت می‌کند. گاهی انگشتان کوویدی اولین علامت ابتلا در کودکانی هستند که علایم دیگری ندارند.»

نکته عجیب درخصوص انگشتان کوویدی این است که این مشکل علاوه بر بزرگ سالان در بسیاری از کودکان و نوجوانان نیز مشاهده شده است. به نظر می‌رسد تغییر رنگ انگشتان قبل از بروز هر علامت دیگری ظاهر می‌شود. اوایل سال جاری میلادی، در مطالعه‌ای که در اسپانیا انجام شد، هفت کودک با علایم دردناکی شبیه به سرمازدگی انگشتان پا مورد بررسی قرار گرفتند. متخصصان یک نمونه بیوپسی کوچک از انگشتان برداشتند و ذرات ویروس کرونا را در سلول‌های رگ‌های خونی کوچک مشاهده کردند. این قوی‌ترین شواهدی بود که نشان می‌داد ویروس کرونا می‌تواند به طور مستقیم مسئول این علایم باشد.

تمام علایم انگشتان کوویدی

تاکنون علایم زیر در  کسانی که انگشتان کوویدی را تجربه کرده‌اند مشاهده شده است:

  •   برجستگی‌های ملایم قرمز یا بنفش روی دست‌ها یا انگشتان پا

  •   تاول‌های کوچک روی سینه و پشت

  •   احساس سوزش در انگشتان که اغلب با درد و حساس شدن انگشتان همراه است

  •  در موارد معدودی، حلقه‌های رنگی کوچکی در کف پا یا انگشت شست مشاهده شده است

هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند چرا ویروس کرونا ممکن است باعث بروز عوارضی شبیه سرمازدگی شود اما در صورتی که این علایم را مشاهده کردید نگران نشوید. دکتر «لیندی فاکس»، متخصص پوست از سانفرانسیسکو می‌گوید: «خبر خوب این است که مشاهده انگشتان کوویدی معمولا نشانه خوبی است که می‌گوید بدن شما ویروس کرونا را مشاهده کرده و درحال نشان دادن واکنش ایمنی خوبی به آن است و شما به احتمال زیاد بیماری تان  بهبود خواهد یافت.»

  محتاط باشید اما نگران نشوید

متخصصان پوست آمریکا  طی شش ماه گذشته سعی در درک انگشتان کوویدی داشته‌اند و هنوز در این زمینه کاملاً مطمئن نیستند. 

در چند ماه گذشته چند مطالعه متناقض در این باره  انجام شده است . چند مورد نشان دهنده ارتباط بین انگشتان کوویدی و بیماری کووید 19 بوده و مواردی نیز این ارتباط را رد کرده‌اند. افزون بر این، هنوز در این باره که آیا افراد مبتلا به انگشتان کوویدی واقعا آلوده به ویروس کرونا هستند یا خیر تردید وجود دارد. به نظر می‌رسد به شواهد و تجزیه و تحلیل علمی بیشتری نیاز است. افزون براین، در بیشتر موارد ابتلای کودکان به انگشتان کوویدی، علایم پس از حدود 2-3 هفته از بین رفته‌اند. 

متخصص پوست و کارشناس بالینی از موسسه پوست استنفورد می‌گوید: «ما همچنان در تلاش هستیم  تا رابطه دقیق بین انگشتان کوویدی و ویروس را با در نظر گرفتن این که آیا این افراد واقعا آلوده به عفونت هستند یا در مقابل عفونت ایمنی کسب کرده‌اند دریابیم.

 علل دیگری نیز برای سرمازدگی انگشتان وجود دارد، بنابراین ما به افراد توصیه می‌کنیم درصورت مشاهده این علایم پوستی به پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص پوست مراجعه کنند. »

بیشتر بدانید : در دوران بحران کرونا چطور با کودکانمان رفتار کنیم؟

بیشتر بدانید : چرا کرونا باعث کاهش حس بویایی می شود؟

بیشتر بدانید : مشکلات پوستی ناشی از کرونا

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com