تمرینی برای بازیابی حس بویایی افراد مبتلا به کرونا ویروس
 از دست دادن حس بویایی یکی از علائم تایید شده کرونا می باشد که شما با یک تمرین ساده می توانید به بازگشت آن کمک کنید

 بازیابی حس بویایی بعد از کرونا

گرچه هنوز هم تب، سرفه، تنگی‌نفس، بدن درد، خستگی، اسهال و استفراغ از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های این بیماری است، اما کاهش حس بویایی و چشایی نیز به‌عنوان علامت ابتلا به بیماری کووید-19 به تایید رسیده است. به‌طور کلی بروز اختلال بویایی به شکل کاهش یا ازدست رفتن آن، پدیده شناخته‌شده‌ای در جریان عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی است.

توجه به این نکته نیز مهم است که این روزها مواجهه بیش‌ازحد با مواد ضدعفونی‌کننده نظیر وایتکس، می‌تواند به آسیب و آزردگی مخاط بینی و اختلال حس بویایی منجر شود؛ لذا باید حین کار با این مواد احتیاط‌های لازم را رعایت کنیم. در حال حاضر توصیه می‌شود در صورت بروز کاهش بویایی از مصرف کورتون برای درمان خودداری شود، زیرا ممکن است به بروز فرم شدید کووید-۱۹ منجر شود. طبق نتایج مطالعه‌ای در ایران، بیش از ۸۵درصد افرادی که در جریان کووید-۱۹ اختلال بویایی پیدا می‌کنند در مدت یک‌ماه بهبود می‌یابند.

به هرحال کاهش بویایی هرچند موقتی، تجربه ناخوشایندی است؛ خصوصا که باعث اختلال درک مزه‌ها نیز می شود. در اینجا شیوه‌‌ای برای تمرین و بازتوانی سیستم بویایی ارائه می‌شود که می‌تواند در حل این مشکل به فرد مبتلا کمک کند: چند قطره از روغن معطر (اسانس) با رایحه لیمو، گل سرخ، سیر، اکالیپتوس (یا نعناع) را روی یک تکه پنبه بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا عطر آن پخش شود سپس آن‌ را استنشاق کنید.پنبه‌ای را حدود 5/2سانتی‌متر زیر بینی خود نگه‌دارید و سعی کنید به حالت طبیعی و آرام از راه بینی نفس خود را داخل بکشید.

استنشاق خیلی سریع و عمیق ممکن است باعث شود شما هیچ بویی درک نکنید. چندبار با هر اسانس این کار را تکرار کنید. بعد برای پنج دقیقه استراحت و سپس اسانس بعدی را امتحان کنید. حداقل دوبار در روز ترجیحا صبح و عصر این تمرین را انجام دهید، طی این کار آرامش داشته باشید و به‌حالت طبیعی نفس بکشید. سعی کنید مواد معطر دیگر را هم امتحان کنید مانند ادویه‌جات،گل‌ها، عطرها، میوه‌ها و هرچه بوییدن آن بی‌خطر است.

اگر در روزهای اول بویی متوجه نشدید ناامید نشوید و تمرین را ادامه دهید. یادتان باشد طبق مطالعات علمی حس بویایی می‌تواند بهبود یابد و مواجهه با رایحه‌ها به این کار کمک می‌کند.

بیشتر بدانید : آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی در کرونا خطرناک است؟

بیشتر بدانید : آیا حس بویایی بیماران کرونایی برمی گردد؟

بیشتر بدانید : حس بویایی فرد مبتلا به کرونا در روز چندم از بین می رود؟

بیشتر بدانید : برخی علائم عصبی ماندگار بعد از ابتلا به کووید 19

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir