پس چرا من لاغر نمی شوم!؟
 رعایت نکردن برخی نکات می تواند باعث شود تلاش های شما برای لاغری بی نتیجه بماند

 چرا من لاغر نمی شوم؟

بدن برای فعالیت‌های خود به کالری نیاز دارد که با مصرف غذا و نوشیدنی آن را دریافت می‌کند. اگر بیش از نیاز بدن به آن کالری برسانیم، دچار اضافه‌وزن می‌شویم. افراد معمولا با کم‌کردن مقدار کالری و فعالیت فیزیکی منظم، لاغر می‌شوند اما به دلیل چند اشتباه زیر جلوی کاهش وزن گرفته می‌شود:

1- ورزش کردن بدون داشتن رژیم غذایی

برای کاهش وزن باید از مقدار دریافت کالری کم کرد. هر زمان خوراکی یا غذایی می‌خوریم، فورا به کالری‌های بدن اضافه می‌شود. از طرفی ورزش روش موثری برای سوزاندن کالری‌های بدن است اما اگر می‌خواهید لاغر شوید، در کنار ورزش باید کالری کمتری به بدن‌تان برسانید. افراد وقتی به‌ طور مرتب ورزش می‌کنند، به خوردن غذای بیشتری هم متمایل می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که لاغر نشوند. بنابراین برای لاغرشدن، ترکیبی از ورزش و رژیم کم‌کالری لازم است.

2- پیروی کردن از رژیم مد روز

رژیم‌های مد روز، رژیم‌های غذایی غیر استاندارد، مانند رژیم اتکینز، اما به‌شدت محبوب هستند و اغلب نوید کاهش چشمگیر وزن را می‌دهند اما اکثر آنها فاقد شواهد علمی‌اند و فرد بیشتر از این که چربی از دست بدهد، آب و ماهیچه از دست می‌دهد و پس از قطع رژیم غذایی، او دوباره وزن از دست رفته را به‌ دست می‌آورد.

3- به اندازه کافی ورزش نکردن

ورزش منظم برای کاهش وزن ضروری است. دو نوع ورزش هوازی و بی‌هوازی (قدرتی) وجود دارد. ورزش‌های هوازی برای تامین انرژی به اکسیژن نیاز دارند. اما ورزش‌های بی‌هوازی تمام انرژی خود را از سوزاندن گلوکز ذخیره شده در ماهیچه‌ها دریافت می‌کنند. ورزش‌های هوازی اثر مستقیم روی کاهش وزن دارند و ورزش‌های بی‌هوازی چربی می‌سوزانند و ماهیچه‌ها می‌سازند. بنابراین برای کاهش وزن مناسب باید ترکیبی از این دو نوع ورزش را مرتب انجام دهید.

4- مصرف کردن نوشیدنی‌های شیرین

مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین جلوی کاهش وزن را می‌گیرد. این نوشیدنی‌ها گرسنگی را برطرف نمی‌کنند و نمی‌توانند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند و نقش زیادی در ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی دارند. برای کاهش وزن باید مصرف نوشیدنی‌های شیرین را محدود یا حذف کرد. نوشیدنی‌های الکلی هم موجب افزایش وزن می‌شوند.

5- نداشتن خواب کافی

خواب کم و بی‌کیفیت روی کاهش وزن اثر منفی می‌گذارد. بررسی‌ها نشان داده است که کم‌خوابی خطر چاقی و ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و در توانایی بدن برای تنظیم مقدار گرسنگی اختلال ایجاد می‌کند. در بررسی ۴۷۲ فرد چاق، آن دسته از افراد که خواب کافی شبانه داشتند، با پیروی از رژیم غذایی کم‌کالری و ورزش توانستند لاغر شوند اما آنهایی که خواب کافی نداشتند، ‌با وجود ورزش و رژیم غذایی در کاهش وزن موفق نبودند. بنا بر بررسی‌های محققان بنیاد خواب ملی آمریکا، افراد ۱۸ تا ۶۵ سال باید ۷ تا ۸ ساعت در شب بخوابند.

بیشتر بدانید : چرا با افزایش سن کاهش وزن مشکل می شود؟

بیشتر بدانید : علت لاغری بیش از حد چیست؟

بیشتر بدانید : چکار کنم بعد از لاغر شدن دوباره چاق نشوم؟

بیشتر بدانید : نکات تناسب اندام برای لاغر شدن بدون زجر کشیدن!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khabaronline.ir