سیگار چطور موجب بروز بیماری های قلبی می شود
طبق تحقیقات محققان افرادی که سیگار می کشند بیشتر از بقیه در معرض بروز بیماری های قلبی عروقی می باشند

سیگار چگونه باعث بروز بیماری قلبی می شود؟

دانشمندان در تحقیقات جدید خود دریافتند سیگار کشیدن فعالیت ژنی به نام F2RL3 را در خون افزایش می دهد که باعث تغییر فعالیت پلاکت‌ ها شده و ابتلا به بیماری قلبی را در پی داشته و یا می تواند منجر به لخته شدن خون و سکته قلبی شود.

 سال هاست که از مضرات کشیدن سیگار و ارتباط آن با بیماری های قلبی – عروقی می شنویم. حال این سوال پیش می آید که سیگار چگونه منجر به بیماری های قلبی می شود یا چگونه سیگار می تواند باعث افزایش خطر حملات قلبی شود؟

بر اساس مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه بریستول، سیگار کشیدن ممکن است با فعال کردن ژنی که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد، خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

این پروژه تحقیقاتی از یک رویکرد چند رشته ‌ای شامل چهار طرح مطالعه مختلف، از جمله داده‌های مربوط به کودکان دهه ۹۰ یک مطالعه طولی روی بیش از ۱۴ هزار نفر استفاده کرد. این مطالعات نشان دادند که سیگار کشیدن فعالیت یک ژن به نام F2RL3 را افزایش می دهد و این ژن که در پلاکت های خون بیان می شود، به نوبه خود می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش داده و منجر به حمله قلبی شود.

مکانیسمی که توسط سلول ها برای کنترل بیان ژن استفاده می شود، معروف به متیلاسیون دی ان ای، یک فرآیند برگشت پذیر است که خواص مولکول های دی ان ای را بدون اینکه تغییراتی در خود توالی دی ان ای ایجاد کن، تغییر می دهد.  به نظر می رسد سیگار کشیدن باعث ایجاد تغییراتی در متیلاسیون دی ان ای در بسیاری از نقاط ژنوم می شود که می تواند یکی از راه هایی باشد که سیگار کشیدن را مستعد پیامدهای نامطلوب سلامتی مانند بیماری قلبی می کند.

محققان دریافتند که این فرآیند در مورد ژن F2RL3 صورت می گیرد که پروتئین آن (PAR4) در فعال کردن پلاکت ها، سلول های خونی که به تشکیل لخته های خون کمک می کنند، نقش دارد. از طریق تجزیه و تحلیل تغییرات مربوط به سیگار کشیدن که در این ژن مشاهده شد، دانشمندان توانستند ببینند که کاهش متیلاسیون دی ان ای در F2RL3 می‌تواند با تغییر فعالیت پلاکت‌ ها به افزایش خطر حمله قلبی در افراد سیگاری کمک کند.

پروفسور نیک تیمپسون (Nic Timpson)، محقق اصلی پروژه تحقیقاتی فوق، در این رابطه گفت: یافته های ما بسیار هیجان انگیز است زیرا شواهدی را از منابع مختلف به دست آمده از شرکت کنندگان درگیر این پروژه را دسته بندی کرد. این کار برای درک اینکه چگونه سیگار می تواند منجر به افزایش خطر حملات قلبی شود، بسیار لازم بود.

در حالی که به نظر می رسد تغییرات در این ژن برگشت پذیر است، داده های جدید نشان می دهد که پس از ترک سیگار ممکن است سال ها طول بکشد تا سطوح به حالت عادی بازگردد بنابراین شواهد بیشتری از تأثیر مخرب سیگار بر بدن ما ارائه می دهد. در ضمن، عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی دیگری نیز وجود دارند که می ‌توانند به روشی مشابه بر متیلاسیون دی ان ای تأثیر بگذارند پس این یافته‌ ها می ‌تواند به سال های پس از سیگار کشیدن نیز مرتبط باشد.

بیشتر بدانید : سیگار کشیدن دختر خانم ها و دلایل روان شناسی آن

بیشتر بدانید : سیگار کشیدن چطور بر دندان ها تاثیر می گذارد؟+ نکاتی برای ترک سیگار

بیشتر بدانید : سیگار کشیدن و ورزش، چگونه برهم تاثیر می گذارند؟

بیشتر بدانید : ترک سیگار با این 7 نکته آسان تر می شود

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir