نداشتن تعادل روی یک پا ممکن است زنگ خطر مرگ باشد
به گفته محققان اگر در حفظ تعادل روی یک پا مشکل دارید به سادگی از کنار آن عبور نکنید

اگر روی یک پا تعادل ندارید کمی نگران شوید

اگر در ایستادن روی یک پا مشکل دارید، این امر می تواند نشانه چیزی جدی تر از یک شوخی و خنده باشد. تحقیقات نشان می دهد افراد میانسال و مسنی که نمی توانند به مدت 10 ثانیه روی یک پا تعادل داشته باشند، تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که می توانند این کار را به خوبی انجام دهند، در طی 10 سال بعدی در معرض خطر ابتلا به بیماری های مرگبار قرار دارند.

اینکه یک فرد چقدر می تواند تعادل داشته باشد می تواند نکات مهمی در مورد سلامت او ارائه دهد. به عنوان مثال، تحقیقات قبلی نشان داده بودند ناتوانی در حفظ تعادل روی یک پا با خطر بیشتر سکته مغزی مرتبط است. همچنین مشخص شده است که افراد دارای تعادل ضعیف در تست‌های زوال عملکرد ذهنی وضعیت بدتری دارند که نشان دهنده ارتباط این موضوع با زوال عقل است.

اکنون یک گروه بین المللی از متخصصان از بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا، فنلاند و برزیل، اولین مطالعه طولانی مدت خود را که انجام آن 12 سال به طول انجامیده را ارائه دادند که رابطه بین تعادل و مرگ و میر در آینده را بررسی می کند. نتایج نشان دادند که ناتوانی در ایستادن بر روی یک پا به مدت 10 ثانیه در اواسط زندگی تا اواخر زندگی با افزایش تقریباً دو برابری خطر مرگ به هر دلیلی در 10 سال آینده مرتبط است. نتایج در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شد.

این یافته‌ها آنقدر واضح است که محققان به رهبری دکتر کلودیو گیل آرائوجو از کلینیک پزشکی ورزشی کلینیمکس در ریودوژانیرو، پیشنهاد می‌کنند که یک تست تعادلی حتما باید در بررسی‌های معمول سلامت افراد مسن گنجانده شود.

برخلاف تناسب اندام هوازی، قدرت عضلانی و انعطاف‌پذیری، تعادل تا دهه ششم زندگی به خوبی حفظ می‌شود، اما از این زمان شروع به افت نسبتاً سریع می‌کند. با این حال، ارزیابی تعادل معمولاً در بررسی های سلامت افراد میانسال و مسن گنجانده نمی شود، احتمالاً به این دلیل که آزمایش استانداردی برای آن وجود ندارد.

در این مطالعه در مجموع 1702 نفر بین 51 تا 75 سال و با برنامه راه رفتن و پیاده روی روزانه بین سال های 2008 تا 2020 مورد بررسی قرار گرفتند. در شروع، از شرکت کنندگان خواسته شد تا 10 ثانیه بدون هیچ گونه حمایت اضافی روی یک پا بایستند. برای استانداردسازی آزمون، از شرکت‌کنندگان خواسته شد که جلوی پای آزاد خود را روی پشت ساق پای مخالف قرار دهند در حالی که بازوهای خود را در کناره‌ها نگه داشته و نگاه خود را مستقیماً به جلو ثابت کرده‌اند. حداکثر سه تلاش برای هر دو پا مجاز بود.

جالب بود که از هر پنج نفر (21%) یک نفر در آزمون مردود شد. در طول یک دهه بعد، 123 نفر از افراد حاضر در مطالعه به دلایل مختلف جان خود را از دست دادند. پس از بررسی و محاسبه سن، جنس و شرایط زمینه ای، ناتوانی در ایستادن بدون تکیه گاه روی یک پا به مدت 10 ثانیه با افزایش 84 درصدی خطر مرگ به هر دلیلی همراه بود.

محققان گفتند این مطالعه به هر حال دارای محدودیت‌هایی بوده، از جمله اینکه شرکت‌کنندگان همه برزیلی و همه سفیدپوست بودند، که به این معنی است که یافته‌ها ممکن است به طور گسترده‌تری برای قومیت‌ها و ملل دیگر قابل استفاده نباشد. با این حال، محققان معتقدند این تست تعادل 10 ثانیه ای «بازخورد سریع و عینی را برای خود بیمار و پزشکان در مورد تعادل ساکن فرد ارائه می دهد و اطلاعات مفیدی هم در مورد خطر مرگ و میر در مردان و زنان میانسال و مسن ارائه می دهد.»

بیشتر بدانید : کاهش 62 درصدی خطرمرگ با این نوشیدنی

بیشتر بدانید : کاهش خطر مرگ و میر با مصرف مقدار کمی گردو در هفته

بیشتر بدانید : بالا رفتن دما در شب خطر بروز مرگ را در مردان افزایش می دهد

بیشتر بدانید : خطر مرگ در کمین افرادی که زیاد می خوابند

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :salamatnews.com