اقدامی بسیار شایع که موجب مرگ زودرس می شود
به گفته دانشمندان نشستن طولانی مدت می تواند خطر مرگ زودرس را به همراه داشته باشد

مرگ زودرس ناشی از این اقدام

در یک مطالعه بین‌المللی که روی بیش از صد هزار نفر در 21 کشور انجام شده است، دانشمندان دریافتند افرادی که 6 تا 8 ساعت در روز می‌نشینند، 12 تا 13 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس و بیماری قلبی قرار می‌گیرند. هرچه میزان نشستن طولانی مدت از هشت ساعت بیشتر می‌شود، میزان این خطر نیز به مراتب افزایش می‌یابد تا به حدود 20 درصد می‌رسد - که رقم قابل‌توجهی است.

آن‌ها در این مطالعه افراد را به مدت 11 سال زیر نظر گرفتند و دریافتند نشستن طولانی مدت با افزایش خطر مرگ زودرس و بیماری‌های قلبی-عروقی در ارتباط است. درحالیکه نشستن برای زمان طولانی در همه کشورهای دنیا مشکل‌ساز است، این مشکل در کشورهای کم درآمد و درمیان افراد با درآمد متوسط یا پایین بیشتر دیده می‌شود.

در این کشورها افراد برای کسب درآمد بیشتر نیاز به کار کردن در ساعات طولانی‌تری دارند. این مسئله در کشورهایی که از اوضاع اجتماعی-اقتصادی بهتری برخوردار هستند، کمرنگ‌تر است.

گروه تحقیقاتی در نهایت دریافت ترکیبی از نشستن و عدم تحرک عامل 8.8 درصد از کل مرگ و میرها در دنیاست که نزدیک به سهم مرگ و میر ناشی از کشیدن سیگار است ( این سهم در حدود 10.6 درصد است)

مطالعه جدید توسط «اسکات لیر» استاد علوم بهداشت دانشگاه «سیمون فریزر» در کانادا و «وی لی» از آکادمی علوم پزشکی پکن در چین انجام شده و نتایج آن در مجله «Jama Cardiology» به چاپ رسیده است.

«پیام اصلی ما در این مقاله این است که زمان نشستن خود را به حداقل برسانید. اگر شغل شما به نوعی است که نیاز دارید مدت زمان زیادی را روی صندلی بنشینید، به طور مرتب ورزش کنید. اگر بتوانید به ازای هرچند ساعت نشستن، از جای خود بلند شوید، ورزش کنید و سپس به ادامه کار بازگردید، می‌توانید خطرات مذکور را کاهش دهید.»

البته جای تعجب نیست افرادی که بیشتر می‌نشینند و تحرک کم‌تری دارند، در معرض خطر بیشتری هستند - حتی تا 50%. با این‌حال، کسانی که برای مدت زمان طولانی می‌نشینند اما ورزش را نیز در برنامه خود دارند - فعالیت جسمی بالایی دارند - خطر کمتری تهدیدشان می‌کند - در حدود 17درصد.

برای کسانی که بیش از چهار ساعت در روز می‌نشینند، جایگزینی نیم ساعت نشستن با ورزش می‌تواند این خطر را تا 2 درصد کاهش دهد. با توجه به اینکه از هر چهار کانادایی فقط یک نفر برنامه ورزشی مشخص دارد، این مسئله می‌تواند افراد را به داشتن برنامه ورزشی منظم تشویق کند تا خطر مرگ زودهنگام و بیماری قلبی را کاهش دهند.

 این یک مشکل جهانی است اما به یاد داشته باشیم که تنها با انجام حرکات ورزشی ساده می‌توان از آن جلوگیری کرد.

بیشتر بدانید : چگونه از مرگ زودرس جلوگیری كنیم؟

بیشتر بدانید : 8 اشتباه بعد از ورزش که باعث چاقی میشود

بیشتر بدانید : اشتباهات صبحگاهی که موجب کاهش انرژی شما می شود

بیشتر بدانید : مرگ زودرس با این اشتباه در رژیم غذایی

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:borna.news