هشدارهایی که باد معده به شما می دهد
خارج شدن باد معده از بدن بسیار طبیعی است اما گاهی همین گاز می تواند رازهای زیادی راجع به سلامت مارا بر ملا کند

باد معده چه پیامی برای ما دارد؟

ممکن است از نظر شما باد معده اصلا چیزی نباشد که بخواهید به آن فکر کنید؛ به خصوص این که یک فرد معمولی این کار را تا ۲۰ بار در روز انجام می دهد. اما همین گاز مشمئزکننده می تواند چیزهای زیادی را در مورد سلامتی شما آشکار کند.

بخش بزرگی از سلامت ما به رژیم غذایی و عادات سبک زندگی ما بستگی دارد و نتایج این عادات به روده ما راه پیدا می کند.

همه چیز از سطح استرس، دفعات ورزش، رژیم غذایی و حتی خواب بر نحوه تجمع گاز و هوا در دستگاه گوارش ما تأثیر می گذارد. این همان چیزی است که بر عبور باد معده ما تأثیر می گذارد.

در این مطلب روزیاتو، ۷ حقیقت در مورد باد معده را خواهیم گفت که حتما تا کنون نمی دانستید.

1- چرا بیشتر اوقات شما خیلی سخت باد معده می‌دهید

در حالی که معمولاً در برخی از روزها بیشتر از روزهای دیگر به دلیل آنچه خورده‌اید و کارهایی که انجام می‌دهید، باد معده دارید، حتما متوجه شده اید که مواقع خاصی وجود دارد که باد معده شما بسیار بیشتر (و بدبوتر) می‌شود . این عارضه ممکن است به جنسیت شما مربوط باشد.

زنان هر ماه سیکل هایی را پشت سر می گذارند و نوسانات هورمونی منجر به افزایش استروژن و تولید مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین می شود.

بعضی از زنان بیش از حد این ماده شیمیایی را تولید می‌کنند و می‌تواند باعث شود روده‌های شما بیش از حد معمول منقبض شود. در نتیجه ممکن است بیشتر از قبل باد معده داشته باشید.

این را با این واقعیت همراه کنید که در این زمان از ماه با تغییرات باکتریایی در روده روبرو می شوید و خواهید دید که باد معده بوی تندتری دارد. این حالت خوب است و جای نگرانی ندارد.

2- چرا شما خیلی کم باد معده دارید؟

برخی از ما ممکن است فکر کنیم که باد معده چیز خوبی نیست، اما می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شما از سطح بالایی از استرس رنج می‌برید.

هنگامی که ما احساس استرس زیادی داریم، به خصوص برای دوره های طولانی، ماهیچه های شکم و دستگاه گوارش ما منقبض می شوند و سطوح بالایی از هورمون استرس کورتیزول ترشح می شود که با باکتری های روده و هضم غذا ویران می شود.

بسیاری از ما زمانی که تحت فشار هستیم، رژیم غذایی خود را تغییر می دهیم و اغلب غذاهای ناسالم و فرآوری شده بیشتری مصرف می کنیم.

افراد تأثیر فیزیکی استرس بر بدن ما را درک نمی کنند. روده‌های ما به این استرس واکنش نشان می‌دهند و می‌توانیم خودمان را دچار یبوست (یا گاهی برعکس) ببینیم، زیرا روده‌های ما متشنج هستند و آنطور که باید کار نمی‌کنند.

تنفس ما نیز تغییر می‌کند. بنابراین، اغلب هوای بیشتری نسبت به آنچه نیاز داریم وارد می‌کنیم. وقت گذاشتن برای تنفس عمیق، ورزش و تلاش برای خواب بیشتر می‌تواند به آرامش روده‌های ما کمک کند.

3- چرا باد معده بدبو می شود و اشتها کاهش پیدا می کند؟

اگر متوجه شدید که باد معده شما بسیار بدبوتر از حد معمول است، و این با کاهش اشتها و حتی کاهش وزن همراه است، می تواند نشانه ای از بیماری کرون باشد.

این عارضه می‌تواند باعث رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک شود. به این معنی که باکتری‌های زیادی در بخشی از سیستم گوارشی تجمع می‌کنند.

هنگامی که این باکتری ها باقی مانده غذا را تجزیه می کنند، می توانند گازی بدبو تولید کنند.

اگر مشکوک به بیماری کرون هستید علائم زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. اما باد معده بدبو همراه با اشتهای ناگهانی و کاهش وزن می‌تواند دلیلی برای معاینه توسط پزشک عمومی باشد.

علاوه بر این، ممکن است متوجه شوید که در مدفوع خود خون، گرفتگی دردناک و باد زیاد دارید. در صورت داشتن این علائم فوراً به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

4- علت بد بو شدن باد معده چیست؟

بیشتر باد معده تا حدی بوی نامطبوع دارند، اما اگر باد معده شما دائماً به‌طور باورنکردنی بدبو است و اتاق را پر از بو می‌کند، می‌تواند یک علامت هشدار دهنده باشد، زیرا می‌تواند با بیماری التهابی روده یا سندرم روده تحریک‌پذیر مرتبط باشد.

گازهای بیش از حد بدبو نیز می تواند به دلیل سرطان روده باشد؛ اگرچه این عارضه علائم دیگری نیز دارد، از جمله خون در مدفوع، تغییر عادات روده، کاهش وزن غیرقابل توضیح، خستگی شدید بدون دلیل و درد یا توده در شکم.

اما قبل از مراجعه به پزشک خود بدانید که شایع ترین علت بدبو بودن باد معده رژیم غذایی شماست.

غذاهای غنی از گوگرد مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل بوی بسیار قوی تخم مرغ را در سیستم گوارش شما ایجاد می کنند. در حالی که مقدار زیادی گل کلم، سیر، پیاز، لوبیا و حتی شراب می توانند بوی بیش از حد “سطل زباله” ایجاد کنند.

معمولاً باد معده بدبو به این معنی است که شما یک رژیم غذایی خوب از سبزیجات و فیبر مصرف می‌کنید، بنابراین ممکن است چیز بدی نباشد.

5- چرا در رختخواب و زمان خواب زیادی باد معده خارج می کنید؟

اکثر مردم اغلب اوقات هنگام خواب گاز از معده خارج نمی کنند. فقط به این دلیل که بدن در شب شل می شود و زمانی که ما کاملا هوشیار هستیم باد معده اتفاق می افتد. اما باد معده مکرر در شب می تواند نشانه ای از سلامت ضعیف باشد.

گاز روده در رختخواب می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شما در شب خیلی دیر و نزدیک به زمان خواب غذا می‌خورید. بنابراین، در شب بیشتر باد معده دارید.

با این حال، باد معده در خواب می تواند نشانه ای از اختلالات گوارشی یا عدم تحمل غذایی باشد. گاز در خواب برای سلامتی شما خطرناک نیست، اما انجام زیاد آن معمولاً به معنای تجمع بیش از حد گاز است و این نیاز به بررسی دارد.

عدم تحمل لاکتوز یک علت شایع است. به این معنی که بدن شما نمی تواند قند موجود در محصولات لبنی را به درستی جذب کند. این عارضه باعث باد معده زیاد و بدبو و ایجاد باد معده بیشتر در شب شود.

اگر نگران هستید با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

6- چرا باد معده دردناک می شود؟

باد به دام افتاده می تواند یک وضعیت بسیار دردناک باشد و تجربه ناگهانی و طولانی مدت آن می تواند نشانه مشکلات گوارشی و سندرم روده تحریک پذیر باشد.

مشکلات گوارشی مزمن که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد اغلب می تواند باعث شود که انقباضات ماهیچه ای برای حرکت غذا از معده شما از طریق دستگاه گوارش، قوی تر یا طولانی تر شود.

این فرآیند می تواند باعث تجمع بیش از حد گاز، نفخ و عبور دردناک باد شود. در نتیجه اعصاب روده شما نسبت به حرکت گاز بسیار حساس می‌شوند و باعث می‌شوند درد بیشتری احساس کنید.

اگر نگران هستید، به پزشک عمومی خود مراجعه کنید و رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا فیبر و سبزیجات بیشتری بخورید و سعی کنید ورزش روزانه خود را افزایش دهید.

7- آیا توانایی خارج کردن باد معده را ندارید؟

بسیار معمول است که مدتی بدون باد روده سپری شود. اما دوره های طولانی عدم توانایی کامل در خارج کردن گاز معده یک دلیل شدید برای نگرانی است.

اگر نفخ دارید و به طور کامل قادر به عبور باد نیستید، به دنبال مشاوره فوری پزشکی باشید زیرا ممکن است دچار انسداد روده شوید.

شما شکم دردناک و حساسی را نیز تجربه خواهید کرد. بنابراین، اگر با یک دوره طولانی بدون گاز روده همراه است، باید به پزشک عمومی یا متخصص گوارش خود مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : صاف کردن شکم با خوراکی های ضد نفخ

بیشتر بدانید : از بین بردن نفخ شکم بدون دارو و با 25 خوراکی

بیشتر بدانید : علت بادشکم و آروغ زدن چیست؟

بیشتر بدانید : چرا گاز معده بدبو می شود؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com