راجع به بوی پنیری پا چه می دانید؟
بوی بد پا بسیار شایع و آزار دهنده است که نباید نگران باشید با انجام برخی راهکارها از شر آن خلاص می شوید

پاهایم بو می دهد!

پاها ممکن است در هوای گرم عرق کند و عرق آن تبخیر نشود. به‌ نوشته نشریه مدیکال ‌اکسپرس،اضطراب و استرس هم به‌دلیل ترشح هورمون‌های استرس مانند آدرنالین باعث افزایش فعالیت غدد عرق و تعریق دست و پا می‌شود.عرق پا شایع است، اما برخی افراد دچار عرق بیش از حد به نام «هایپرهیدروزیس» هستند. این وضعیت بسیار ناراحت‌ کننده است و می‌تواند منجر به کاهش اعتماد‌به‌نفس و سلامت روانی ضعیف شود.

  از بوی پنیر تا بوی ترش

بوی بد پا با انواع مختلفی از باکتری‌ها مرتبط است. وقتی این باکتری‌ها، قندها و چربی‌های موجود در عرق را می‌خورند، مواد شیمیایی با بوی مضر تولید می‌کنند.

رایج‌ترین ترکیبات شیمیایی منجر به تعریق عبارت اند از:

«والریک اسید»که بوی پنیری و عرق پا دارد، «اسید پروپیونیک» که بوی ترش می‌دهد و نوعی باکتری به‌نام«بروی باکتریوم» هم باعث بوی بد پا می‌شود.

پنیرسازان اغلب این باکتری را به سطح پنیر اضافه می‌کنند تا بافت و طعم آن را ایجاد کنند. این مسئله مشخص می‌کند که چرا بسیاری از پنیرها بوی پا می‌دهد!

 برای جلوگیری از بوی بد پا چه باید کرد؟

اولین چیزهایی که باید در صورت داشتن پاهای بدبو به آن توجه کنید، بهداشت پا و کفش است. بسیار مهم است که پاهای خود را با صابون بشویید.خشک ‌کردن کامل پاها پس از حمام ‌کردن هم  برای جلوگیری از تجمع عرق و باکتری مهم است.ایده‌آل این است که کفش‌های خود را به‌طور متناوب تغییر دهید تا کفش‌ها و چکمه‌ها قبل از پوشیدن دوباره فرصت خشک ‌شدن داشته باشند. کفش‌های مرطوب مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها و ایجاد مواد شیمیایی بدبو هستند.اگر حتی با رعایت بهداشت خوب پا و توجه به کفش، پاهای شما عرق می کند و بدبو می‌شود، ممکن است لازم باشد گزینه‌های دیگری را در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید از ضد‌تعریق قوی حاوی «آلومینیوم کلراید هگزا هیدرات»، کرم موضعی حاوی مقدار کمی «گلیکوپیرونیوم بروماید» و درمان بوتاکس به عنوان روش‌هایی که می‌توانند در کاهش تعریق پا مؤثر باشند استفاده کنید. البته در این باره  باید با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید : 5 بوی بد بدن که هرگز نباید نادیده گرفته شوند!

بیشتر بدانید : پای مردان بیشتر بو می دهد یا زنان؟

بیشتر بدانید : علت بوی بد پا و پیشنهاداتی برای جلوگیری از آن

گردآوری:گزوه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com