در تحقیقاتی مشخص شده است که ورزشكاران و بسیاری از شخصیتهای برجسته دنیا به نوعی خیالپرداز بوده‌اند. آنها می‌دیدند، احساس می‌كردند....

 

 تصویر ذهنی یك ابزار بسیار قدرتمند است. به طور مثال مدیران توانا، قدرت تصور بالایی دارند. آنها می‌توانند امكانات و توانایی‌ها را در ذهن خود تصور كنند، می‌توانند با دقت زیاد در ذهن خود طرح و نقشه بكشند، قبل از اینكه هر اتفاقی افتاده باشد.   

هنگامی‌كه طرح خود را اجرا می‌كنند، دارای اشكالات كمتری نسبت به سایر افراد است چون آنها این طرح را بارها در ذهن خود اجرا كرده اند، دیده‌اند و اشكالات آنرا رفع كرده‌اند.  

دكتر" كارل گریفیلد "تحقیقات گسترده‌ای در مورد تصویرسازی ذهنی انجام داد، و به همین خاطر مورد توجه سازمان تحقیقات فضایی آمریكا قرار گرفت.   

فضانوردان ناسا، قبل از اینكه به فضا بروند بارها و بارها ماموریت خود را با تمام جزییات تصور می‌كنند.  

یكی از یافته‌های دكتر گریفیلد این بود كه ورزشكاران و بسیاری از شخصیتهای برجسته دنیا به نوعی خیالپرداز بوده‌اند.  

آنها می‌دیدند، احساس می‌كردند، تجربه می‌كردند قبل از اینكه هر كاری را انجام داده‌باشند.  

آنها هر كاری را هنگامی ‌آغاز می‌كردند كه در ذهن خود آنرا به اتمام رسانیده بودند.  

شما هم می‌توانید در هر مرحله از زندگی این كار را انجام دهید.  

قبل از مواجهه با هر وضعیتی مانند مشكلات، اهداف، و حتی خرید و فروش، آن را به وضوح در ذهن خود تصور كنید و بارها و بارها تكرار كنید.  

شما می‌توانید در ذهن خود، یك بازار پر رفت و آمد را بسازید، یا یك مشاجره لفظی و یا یك محیط آرامش بخش و ساكت در كنار دریا، آبشار و ....  این فقط شما هستید كه هر چیزی را در ذهن خود می‌سازید.  

تصویر ذهنی تا چه اندازه موثر است ؟

تحقیقاتی كه بر روی اثر تصویر ذهنی انجام شده است، نشان داده‌اند كه تصویر ذهنی در درمان استرس موثر است.  

تصویر ذهنی، در مركز روشهایی قرار دارد كه برپایه آزاد‌سازی واسطه‌های هورمونی –‌عصبی از مغز برای تاثیر بر سایر اعضای بدن ایجاد شده‌اند. این روشها در ایجاد حالت آرامش در انسان، كاهش فشار خون، ضربان قلب و اضطراب موثرند. بر اساس بسیاری از تحقیقات انجام شده این روشها موثرند.  

به دلیل اینكه تصویر ذهنی می‌تواند آرامش را به بدن القا كند برخی از پزشكان از این روش برای درمان بیماریهایی كه در اثر استرس ایجاد می‌شوند استفاده می‌كنند،بیماری‌هایی مانند سردرد، كمردرد مزمن و درد گردن مزمن، فشار خون بالا، شكم درد و اختلالات قاعدگی و..   

محققین دانشگاه " اوهایو " در كلومبوس دریافتند كه بیماران مبتلا به سرطانی كه از روش تصویر ذهنی استفاده كردند در مقایسه با سایر بیماران، آرامش بیشتری داشتند و بیشتر از سایرین به درمان پاسخ دادند.  

تحقیقات دیگری نشان‌دادند كه تصویر ذهنی می‌تواند سطح ایمنی انسان را بالا ببرد.  

محققین دانماركی نشان دادند كه فعالیت سلولهای كشنده طبیعی n. k. cell ( نوعی سلول‌ایمنی در انسان كه نقش اصلی آن از بین بردن سلولهای سرطانی و مقابله با ویروسها است ) در بدن ده دانشجویی كه تصور می‌كردند كه دستگاه ایمنی آنها قویتر شده است افزایش یافته است.  

تصویر ذهنی همچنین می‌تواند سیكلهای قاعدگی و علایم همراه آنرا در بیمارانی كه اختلال قاعدگی دارند تغییر دهد.  

در بیمارستان دولتی بوستون مشخص شد كه در دوازده نفر از بین پانزده زنی كه بین  21 تا 40 سال سن داشتند و از روش تصویر ذهنی برای سه ماه استفاده می‌كردند، به طور متوسط، سیكل قاعدگی چهار روز افزایش یافت و علایم همراه آن نصف شد. آنها همچنین مشكلات خلقی كمتری داشتند.  

در یك دانشگاه در جنوب فلوریدا در تاپاما محققین بر روی 19 مرد و زن كه بین 56 تا 75 سال سن داشتند و از آمفیزم و برونشیت مزمن رنج می‌بردند تا حدی كه مبتلا به اضطراب، افسردگی و خستگی قبل از شروع مطالعه بودند، مشخص شد كه تصویر ذهنی به وضوح،   كیفیت زندگی را در این بیماران افزایش داد.  

در 55 مادری كه نوزادان آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند و با استفاده از یك موزیك آرامبخش در حدود 25 دقیقه ریلاكسیشن داشتند، مشخص شد كه در مقایسه با روزهای دیگر ترشح شیری در حدود دو برابر داشتند.  

بر اساس این تحقیقات و بسیاری از تحقیقات دیگر، تصویر‌سازی ذهنی می‌تواند به طور مشخصی در كاهش درد و افسردگی موثر باشد و تحقیقات همچنان ادامه دارد، البته موارد گفته شده خلاصه و بسیار مختصر بود.  

در پایان باید گفت كه : این شما هستید كه می‌توانید با استفاده از نیروی ذهن، بر بدن خود تسلط داشته باشید.  

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حامد ترکمان
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health