متخصصان هشدار دادند كه سيب زميني‌هاي سبز به طور بالقوه حاوی مواد سمي هستند اما خبر خوب اين است كه مي‌توان برای از بين بردن كامل....



 
متخصصان هشدار دادند كه سیب زمینی‌های سبز به طور بالقوه حاوی مواد سمی‌طبیعی موسوم به «گلیكوالكالوئیدها» هستند كه می‌توانند سلامت عمومی‌را به خطر بیندازند.

اما خبر خوب این است كه می‌توان برای از بین بردن كامل این ماده سمی‌و خطرات آن قسمت بد یا سبز سیب زمینی را جدا كرده و دور ریخت.
علایم بیماری زا معمولا بین هشت یا 12 ساعت بعد از هضم بروز می‌كند كه شامل آشفتگی‌های روده‌ای - معده‌ای و یا حتی اختلالات عصبی هستند.

علایم خفیف ناشی از مصرف قسمتهای سبز سیب زمینی هم چنین شامل سردرد، سرگیجه، درد شكم، تهوع، استفراغ و اسهال هستند.

سایر علایم در صورت شدت مسمومیت عبارت از احساس خستگی،‌ گیجی، آشفتگی روانی، لرزش و توهم هستند اما از آنجا كه علائم بین مجموعه‌ای از بیماریها‌ مشترك هستند، تشخیص‌های اشتباه ممكن است در این زمینه رخ دهد.

این پژوهشگران توصیه كرده‌اند كه كشاورزان و تولید كنندگان نیز به منظور پیشگیری از بروز چنین مسمومیتی باید در عملیاتهای قبل از برداشت و پس از برداشت محصول دقت لازم را به عمل آورند.

گلیكوالكالوئیدها نوعی ماده سمی‌هستند كه در سیب زمینی‌ها به طور طبیعی تولید می‌شوند و خواص ضد باكتریایی، آفت كشی و قارچی دارند و احتمالا به عنوان یك مكانیسم حفاظتی در برابر حمله بیگانه‌ها برای مراقبت از گیاه علیه آفت‌ها و بیماری‌ها تكامل یافته‌اند.

این گزارش در آخرین چاپ شبكه‌ای مجله علوم غذا و كشاورزی SCI به چاپ رسیده است.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health
 
منبع: سلامت نیوز