با معاینه بیمارانی که به آلزلیمر مبتلا بوده اند محققان دريافتند افرادی که دارو برای فشار خون مصرف می کردند چهل و پنج درصد احتمال بروز روان اشفتگی.....
 
 
 
دانشمندان از تاثیر داروهای فشار خون در کاهش چهل درصدی خطر الزایمر خبر دادند.
به نوشته شماره امروز روزنامه دیلی تلگراف در اینترنت: نتایج تحقیقات با استفاده از اطلاعات بیش از پنج میلیون نفر نشان داده است کسانی که داروی خاصی را برای کنترل فشار خون بالا مصرف می‌کنند احتمال انکه به بیماری الزایمر مبتلا شوند کمتر است.تیمی‌از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون برای اولین بار دریافت، داروهای مهار کننده گیرنده انژیوتنسین (ای ار بی ) با سی وپنج تا چهل درصد کاهش احتمال بروز الزایمر مرتبط اند.
در این تحقیق که نتایح ان در اخر هفته در کنفرانس بین المللی دو هزارو هشت درخصوص بیماری الزایمر در شیکاگوی امریکا ارائه شد از اطلاعات مربوط به سوابق بیمارانی استفاده شدکه داروهای ای ار بی مصرف می‌کردند و انها را با افرادی مقایسه کرد که وضع مشابهی داشتند اما دارو های متفاوتی مصرف می‌کردند.
محققان همچنین بیمارانی را که قبلا به بیماری الزایمر یا زوال عقل دچار بودند معاینه کردند و دریافتند در افرادی که داروهای ای ار بی برای فشار خون مصرف می‌کردند چهل و پنج درصد احتمال بروز روان اشفتگی و پذیرش در اسایشگاهها یا مرگ کمتر بود.به گفته دانشمندان مصرف داروهای ای ار بی ممکن است زوال عملکرد مغز را به تاخیر اندازد.
به گفته محققان، این تحقیق به ویژه از ان جهت حائز اهمیت است که تاثیر داروهای ای ار بی با داروهای دیگری که برای درمان فشار خون یا بیماری قلبی عروقی مصرف می‌شود مقایسه و مشخص شد داروهای ای ار بی به مراتب در جلوگیری از بیماری الزایمر یا زوال عقل از دیگر داروهای فشار خون و قلب و عروق موثر ترند.
گفته می‌شود این داروها ممکن است از اسیب به سلولهای عصبی مغز که می‌تواند پس از تاثیر پذیری رگهای خونی روی دهد جلوگیری یا انها را ترمیم کنند.
پروفسور کلیو بالارد رئیس مرکز تحقیقات در جامع الزایمر می‌گوید،فشار خون بالا خطر بیماری الزایمر را دو برابر می‌کند و خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.این تحقیق تاکیدی بر این مسئله است که به طور فزاینده ای مهم است که درباره داروهای ضد فشار خونی تحقیق شود که درمان بالقوه برای زوال عقل باشند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:http://www.iribnews.ir