دریچه های قلب انسان یکی از مهمترین بخش های حیاتی بدن انسان هستند که روزانه 6 هزار لیتر برابر با نصف یک تانکر خون از آن عبور می کند.

دریچه های قلب انسان یکی از مهمترین بخش های حیاتی بدن انسان هستند که روزانه 6 هزار لیتر  برابر با نصف یک تانکر خون از آن عبور می‌کند.
به گزارش بین الملل بازیاب ، بدین ترتیب دریچه های قلب یک فرد تا 70 سالگی 2 میلیارد مرتبه باز و بسته شده و جریان خون  به یک سمت را ممکن می‌کنند.
طبیعی است که چنین فشار زیادی می‌تواند به ویژه در افراد دارای رسوب در دیواره و جدار رگ ها باعث آسیب در دریچه های قلب شود.
عفونت های میکروبی و یا روماتیسمی‌در ناحیه قلب از علت های بیشتر بروز آسیب در دریچه های قلب به شمار می‌روند.
نشانه های آسیب در دریچه قلب، اغلب تا مدت ها پنهان می‌ماند و قلب قادر است از طریق فعالیت بیشتر برای مدت طولانی این مشکل را جبران کند.
ابتدا زمانیکه قلب نیرویی برای فعالیت ندارد، مشکلاتی چون سرگیجه، تنگی نفس، قلب درد و ورم پاها، بطور غیرمنتظره و ناگهان بروز کرده و هویدا می‌شوند و خون و اکسیژن کافی به تمام بدن نمی‌رسد.
امروزه با پیشرفت های سریع پزشکی و فناوری عمل و به ویژه بهبود مستمر کیفیت دریچه های مصنوعی می‌توان به اکثر این بیماران کمک کرد و پیوند دریچه قلب سالانه هزاران نفر را از مرگ نجات می‌دهد.
پرفسور "یوآخیم گرد راین" مدیر پزشکی کلینیک جراحی قلب سانا در شهر اشتوتگارت می‌گوید، در حالیکه در سال 1980 میلادی صرف 3400 دریچه قلب در آلمان پیوند شده بود، در حال حاضر سالانه حدود 16 هزار دریچه قلب پیوند می‌شود. این امر میزان پیشرفت علم پزشکی را روشن می‌کند.
راین که خود حدود 5 هزار پیوند قلب انجام داده افزود، بعلاوه امروزه می‌توانیم بیماران در هر سن و سالی از نوزاد تا مسن را عمل کرده و به آنها کمک کنیم.
در حالیکه امروزه برای هر بیمار دریچه قلب، یک دریچه مناسب آن وجود دارد اما این جراح قلب معتقد است که انواع دریچه های مصنوعی قلب خصوصیت های مثبت و منفی خود را دارند.
راین با توجه به ادامه پیشرفت و توسعه در بخش پزشکی در آینده افزود، استفاده از دریچه قلب گاو، خوک و انسان جزو پیشرفت های بزرگ و به نفع بیماران است. در این صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون در طول عمر نیز نیاز نیست که در بیماران دارای پروتزهای مصنوعی دریچه قلب ضروری است.
این جراح تاکید کرد، بدون ویروس بودن دریچه های قلب گاو و خوک و دریچه قلب اهدایی انسان موسوم به دریچه های حیوانی تضمین می‌شود.
راین می‌گوید، از آنجا که میزان بافت های غریبه در دریچه حیوانی اندک است، بدن می‌تواند سریعا به آن عادت کند، واکنش های عدم پذیرش بدن در برابر پیوند اینگونه دریچه ها وجود ندارد و بیمار به مصرف داروهای ضد واکنش نیز نیاز ندارد.
راین در عین حال افزود، دریچه حیوانی رسوب می‌گیرد و عمر مفید آن کمتر از دریچه مصنوعی است.
از سوی دیگر جراحان قلب امروز قادرند دریچه قلب آسیب دیده را ترمیم کرده و از پیوند آن منصرف شوند.
جراحان کلینیک قلب اشتوتگارت در 60 درصد موارد، "دریچه میترال" بزرگترین دریچه بین دهلیز و بطن چپ قلب را با بخیه ترمیم می‌کنند.
فاکتور مثبت در ترمیم مجدد دریچه قلب این است که سریع رسوب نمی‌گیرد و بیمار به مصرف داروی رقیق کننده خون نیز نیاز ندارد.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health
 
 منبع: بازیاب