یک گروه پزشکی آلمانی اعلام کرد اولین پیوند دو دست کامل در جهان را بر روی کشاورزی که در یک حادثه دو دستش از بازو قطع شده بود، انجام داده است.



یک گروه پزشکی آلمانی اعلام کرد اولین پیوند دو دست کامل در جهان را بر روی کشاورزی که در یک حادثه دو دستش از بازو قطع شده بود، انجام داده است
 به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی کلینیکی در دانشگاه فنی مونیخ در جنوب آلمان گفت این مرد 54 ساله پس از عملی 15 ساعته که در روزهای 25 و 26 جولای (4 و 5 مرداد) بر روی او انجام شد در حال حاضر شرایط مناسبی دارد.

این بیمار شش سال بعد از حادثه‌ای که باعث قطع عضو او شد، بدون دست زندگی کرده بود، پس از دو تلاش ناموفق برای استفاده از پروتزهای مصنوعی با گروه 40 نفره پزشکی در کلینیک  Rechts der Isar دانشگاه فنی مونیخ به مشاوره پرداخت.

 این مرد نیاز به کمک شبانه‌روزی داشت و می‌خواست با حداکثر سرعت ممکن از این وضعیت خلاص شود.

رئیس گروه پیوند، کریستوف هوئنکه، به خبرنگاران گفت هنگامی که همسر این مرد بعد از عمل به کنار تخت او آمد و به طور غریزی دست‌هایش را گرفت، عمیقا  تحت تاثیر قرار گرفته است.

سخنگوی کلینیک گفت بیمار پس از عمل در شرایط خوبی به سر می‌برد، اما دست کم دو سال طول می‌کشد تا او واقعا حسی در نوک انگشتانش پیدا کند، زیرا اعصاب پیوند شده باید هنوز رشد کنند.

این کلینیک سابقه چندده ساله در جراحی میکروسکوپی و جراحی پیوند مجدد اعضای قطع شده دارد، و دارای تخصص در اعمال جراحی بین‌رشته‌ای است که برای انجام عملی به این پیچیدگی لازم است. پروفسور هانس-گونتر ماشنز از هنگامی که در ماه دسامبر به ریاست این کلینیک رسید، در حال آماده‌سازی مقدمات این عمل بود.

به گفته پزشکان رد نکردن اعضای پیوندی جدید بوسیله دستگاه ایمنی بدن این مرد مسئله اصلی در حال حاضر است. یک چالش دیگر پیدا کردن دهنده‌ای بود که از لحاظ جنس، سن، رنگ پوست و اندازه و نوع خون با گیرنده مطابقت داشته باشد.

پنج گروه کاری در دو اتاق عمل در ساعت 10 بعدازظهر گرد آمدند و میان دو بیمار و دهنده که تنها چند ساعت پیش فوت کرده بود، تقسیم شدند.

اولین گام آزاد کردن عضلات، اعصاب و عروق خونی بود که قرار بود متصل شوند. پیش از آن که استخوان‌های بازوی دهنده بریده شوند، عروق خونی درون بازو با یک محلول نگهدارنده سردشده پر کردند.

 هر دو بازوی دهنده در نقطه‌ای که دقیقا با محل قطع بازوی بیمار مطابقت داشت، بریده شدند، ابتدا استخوان‌ها به هم متصل شدند، سپس شریان‌ها و وریدها اتصال یافتند تا هر چه زودتر جریان خون برقرار شود.

به گفته سخنگوی کلینیک در این هنگام دست‌ها رنگ سرخ خود را بازیافتند سپس جراحان عضلات و تاندون‌ها و سپس اعصاب و در نهایت پوست را به هم متصل کردند.

 پزشکان اکنون بیمار را از لحاظ بهبودی زخم‌ها، عفونت‌ها عوارض جانبی داروها و هر علامت بیانگر رد اعضای پیوندی بوسیله دستگاه ایمنی زیرنظر دارند.

 آنها گفتند که از پیشرفت بیمار که در حال حاضر فیزیوتراپی و نیز مشاوره روانی دریافت می‌کند، راضی هستند.

 بنا به اعلام این کلینیک موارد پیوند دست و پا هنوز نادر است و عملی که در مونیخ انجام شد با اتصال مفصل آرنج علاوه بر بخش بالایی بازو چالش بزرگتری از لحاظ دستگاه ایمنی و عروقی بیمار ایجاد می‌کند.
  
     
 گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: همشهری آنلاین